دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ایده های ساده و کاربردی برای طراحی اتاق کار در منزل

logo
Sakhtemoon
ایده های ساده و کاربردی برای طراحی اتاق کار در منزل

کارهای غیر اداری و مستقل، امکان دورکاری و یا نیاز به انجام برخی از فعالیت ها در محیط خانه، همگی سبب افزایش نیاز به فضای مجزا و اتاق کار در خانه شده اند.


اتاق کار الزاما به یک اتاق مجزا اطلاق نمی شود، بلکه فضایی است که با استفاده از موقعیت قرارگیری وسایل، معماری محل مورد نظر، پارتیشن بندی و حتی رنگ آمیزی مجزا از سایر بخش های محیط جدا شده است. فضاهای بلااستفاده درون حجم ساختمان، مانند فضای زیرپله، حجم فرو رفته در داخل یک دیوار و یا گوشه اتاق، همگی گزینه های مناسبی برای ایجاد اتاق کاری مجزا، حرفه ای و پرکاربرد است. در این مقاله ساختمون به معرفی اجزای اصلی اتاق کار و نحوه چیدمان این اعضا می پردازیم.

اصلی ترین المان های یک اتاق کار

اصلی ترین المان های یک اتاق کار، میز، صندلی، در صورت نیاز کامپیوتر و گاهی قفسه و کمد اند. استفاده از کمد و یا قفسه برای اتاق کار، به نظم هر چه بیشتر محیط، سازماندهی وسایل مورد نیاز و در نتیجه افزایش بهره وری کاری کمک زیادی می کنند.

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، آرامش و کم تردد بودن فضای مورد نظر است. سعی کنید فضاهای ال شکل و رو به دیوار را انتخاب کنید، دلیل این انتخاب، کمک به فضاسازی بهتر و همچنین افزایش تمرکز شما می شود و اینکه گزینه ای مناسب برای فضاهای محدود است.

می توانید برای فضاسازی از پارتیشن های متحرک استفاده کنید. توجه داشته باشید ایجاد تمایز بین اتاق کار با محیط اطراف نکته ای کلیدی است که باید به آن توجه داشت.

وجه تمایز عمده اتاق کار خانگی با اتاق کار اداری، امکان طراحی شخصی آن و اعمال شخصیت و سلیقه فردی در دکوراسیون آن است،  اما استفاده از ایده های متنوع و اصول کاربردی موجود برای فضاسازی بیشتر، دکوراسیون بهتر و افزایش رضایت، راندمان کاری و بهره وری نیز پیشنهاد می شود. در ادامه می توانید ایده ها و نکات جالبی برای اتاق کاری خانگی تان را مشاهده کنید.

3863

میز و صندلی اتاق کار

سعی کنید میز کار کم جا و دارای فضای کافی برای قرارگیری صندلی کار باشد. میزهای پایه دار با کشوهای کوچک جزو محبوب ترین گزینه ها برای اتاق های کاری خانگی اند.اندازه میز باید متناسب با نوع کارکرد شما باشد، از انتخاب میزهای بیش از حد بزرگ یا کوچک دوری کنید.

صندلی باید علاوه بر اینکه دست و پاگیر نیست، راحت باشد و طراحی آن نیزبه صورتی باشد که به ستون فقرات و اسکلت بدن شما آسیب نرساند و موجب خستگی نشود. دسته دار بودن و یا نبودن، ثابت و یا چرخ دار بودن و ... از مواردی است که می توانید متناسب با نوع فعالیت کاری تان، در نظر داشته باشید.

3865

وسایل چرخ دار را فراموش نکنید

در ساده ترین حالت، صندلی چرخ دار باعث افزایش دامنه حرکتی تان می شود. استفاده از قفسه میز و کمد چرخ دار نیز کمک زیادی به تغییرات جزئی و یا کلی در دکوراسیون اتاق کارتان در صورت نیاز و بنا بر شرایط می کند.

از استند های فایل و پوشه استفاده کنید

در نظر داشته باشید مهمترین اصل برای میز کار شما، نظم و خلوت بودن آن است. استفاده از استند های رومیزی به دردسترس بودن فایل ها و پوشه ها و همچنین نظم و قابل استفاده بودن میز کاری تان کمک می کند.

فضای روی دیوارها را فراموش نکنید

اگر در فضای مدنظر جایی برای قرار دادن قفسه و یا کمد وجود ندارد نگران نباشید، می توانید از شلف ها و قفسه های دیواری کمک بگیرید. فضای ایجاد شده می تواند کمک زیادی به سازماندهی و نظم اتاق کار خانگی تان بدهد.

3869

جادوی رنگ ها در اتاق کار

رنگ ها تاثیر بسیار موثری بر روی راندمان کار و بهره وری دارند و علاوه بر این، یکی از کاربردی ترین راهکارهای فضا سازی است. اگر قصد این را دارید که در گوشه ای از اتاق بزرگی، فضای کاری ایجاد کنید و یا اینکه فضای مجزا و متمایزی برای ایجاد اتاق کاری تان را ندارید، می توانید از رنگ ها و یا دیوار پوش های متفاوت با قسمت های دیگر اتاق استفاده کنید. سعی کنید از رنگ و یا طرح هایی استفاده کنید که از لحاظ روانشناسی باعث افزایش انرژی  و پویایی و کاهش خستگی روحی و روانی تان شود. تناسب بین رنگ های موجود در فضا و اتاق کاریتان با ماهیت کار و شغلتان اهمیت زیادی دارد، معمولا برای فعالیت های رسمی تر و روتین، استفاده از رنگ های ملایم و خنثی پیشنهاد می شود و برای فعالیت هایی که  نیازمند پویایی و خلاقیت بیشتری اند، رنگ هایی شاد مانند نارنجی، سبز و آبی تیره، گزینه مناسبی اند.

3871

برخی نکات تکمیلی در ارتباط با چیدمان اتاق کار

گیاهان را فراموش نکنید

از تاثیر مثبت گیاهان در محیط کاری غافل نباشید و حتی به اندازه یک گلدان کوچک ، آن ها را در فضای اتاق  کاری تان دخالت دهید. ترجیحا از گیاهان گلدانی و گیاهانی که نیاز به شرایط نگه داری خاصی ندارند استفاده کنید.


استفاده از وسایل تزیینی و یا کاربردی کوچک

وسایل تزیینی و کاربردی مانند تقویم، ساعت رومیزی، قاب عکس خانوادگی و مواردی نظیر آن می توانند اتاق کار شما را از سادگی در بیاورند و به آن روح و زندگی ببخشند.

تناسب بین المان ها

شاید تصور کنید فضا و اتاق کاری نیاز به دکوراسیون و طراحی خاصی ندارد، اما باید بدانید تاثیر دکوراسیون مناسب و تناسب بین المان ها، حس و تم قرار گرفتن در محیط متفاوت را ایجاد می کند و باعث کارکرد بهتر شما می شود. برای اتاق کاری تان میز و صندلی و المان هایی متناسب با هم انتخاب کنید و حتی اگر قصد خرید لوازم جدید را ندارید، اگر امکان رنگ آمیزی آن ها وجود دارد، آن ها را به رنگ های متناسب با هم در بیاورید.

نورپردازی

نورپردازی یکی از مهمترین موارد در مورد اتاق کار است. تنها اتکا به نور محیطی و یا نور لامپ های سقفی کفایت نمی کند. می توانید از لامپ های رومیزی استفاده کنید و یا آباژورهای کم جای فلزی که دارای پایه های بلند و قابل تنظیم هستند را استفاده کنید. این آباژورها کمک زیادی به نورپردازی متمرکز در محلی که دوست دارید می کنند.

استفاده از فضاهای بلا استفاده

زیر و کنار میز و گوشه های اتاق کار، پتانسیل بالایی برای استفاده به عنوان محل ذخیره سازی دارند و مناسب قرار دادن کمد ها و یا قفسه های پلاستیکی کم جایی اند که برای نگه داری هر آنچه که مربوط به حرفه و شغل شما است، گزینه مناسبی  اند.

قاب کاری ایجاد کنید!

شاید بپرسید قاب کاری چیست، این قاب در اصل برد و صفحه ای است که می توانید بر روی آن نوت های یادآوری  و نوشته های مهم را قرار دهید. این عنصر تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و علاوه بر این، به علت اینکه فقط فضای محدودی را می گیرد، عملا از شلوغی های بیشتر ورقه های یادآوری و ... جلوگیری می کند. این قاب را می توانید به صورت ایستاده بر روی میز و یا به صورت نصب شده بر روی دیوار مورد استفاد قرار دهید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای