دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

خانه هوشمند چیست، آیا با تجهیزات هوشمندسازی ساختمان آشنایی دارید؟

logo
Sakhtemoon

تعریف خانه هوشمند

خانه هوشمند، خانه‌ای است که سیستم‌های پیشرفته اتوماتیک را جهت نظارت کامل بر تمامی فعالیت‌های موجود در ساختمان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال یک خانه هوشمند امکان کنترل دما، نور، سیستم‌های چند رسانه‌ای، امنیت در و پنجره‌ها و ... را به ساکنین خود می‌دهد.
یک تعریف مشخص شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت بریتانیا برای خانه هوشمند وجود دارد که در سال 2003 منتشر شد. این تعریف عبارت است از؛ خانه‌ای که شامل یک شبکه ارتباطی بین تمامی لوازم الکتریکی و خدماتی مهم است و امکان کنترل و دسترسی به آن‌ها را از راه دور فراهم می‌کند.

3487

آیا خانه هوشمند واقعا هوشمند است؟

قضاوت این امر را به عهده شما می‌گذاریم. به نظر شما خانه‌ای که در آن یخچالتان لیستی از مواد خوراکی که درون آن است را ایجاد کند و سپس به شما جایگزین‌های سالم و خرید‌های لازم را پیشنهاد بدهد، می‌توان چه نامید؟
ایده خانه هوشمند ممکن است شبیه ایده فیلم‌های هالیوودی به نظر بیاید. در واقع کمپانی دیزنی در سال 1999 فیلمی با نام خانه هوشمند ساخت که در آن داستان‌هایی طنز از خانواده‌ای که در یک خانه متعلق به آینده بود زندگی می‌کردند را نقل می‌کرد. فیلم‌های علمی تخیلی بسیاری نیز از گذشته تا کنون نشان داده‌اند که تصور یک خانه هوشمند برای بشر هیچ‌گاه غیر ممکن نبوده است.
با تمام این احوالات فناوری موجود در خانه هوشمند واقعی است و به طور فزاینده‌ای در حال پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر شدن است. کدهای سیگنال‌ها از طریق سیم‌ها و یا گاهی به صورت بی‌سیم به خروجی‌هایی که برای استفاده از وسایل و دستگاه‌های الکترونیکی در هر جای خانه وجود دارند ارسال می‌شوند.
خانه هوشمند به خصوص می‌تواند برای سالمندان و افرادی که دارای اختلالات جسمی و ذهنی و معلولیت هستند بسیار مفید باشد و به آن‌ها کمک کند که بتوانند زندگی مستقل راحت‌تری را تجربه کنند.

3495

خانه هوشمند چگونه عمل می‌کند؟

تصور کنید که خانه شما یک کامپیوتر بزرگ است. اگر جعبه یا درواقع CPU خانه را باز کنید، می‌توانید انواع سیم‌ها، اتصالات کوچک و بزرگ، سوئیچ‌ها و دیسک‌های چرخان را مشاهده کنید. برای اینکه بتوانید از هر بخش این سیستم استفاده کنید به یک دستگاه ورودی نیاز دارید مانند یک ماوس یا صفحه کلید. اما مهمتر از همه این است که تمام این اجزا با هم بتوانند کار کنند.
بنا به عقیده ایرا برادسکی، روزنامه‌نگار تحقیقاتی Computerworld دو چیز برای ایجاد خانه هوشمند لازم است. اول سنسورها، محرک‌ها و لوازمی هستند که دستورات را اجرا کنند و اطلاعات وضعیت را فراهم کنند. این دستگاه‌های دیجیتال در حال حاضر در لوازم خانگی همه جا موجود است. دومی پروتکل‌ها و ابزارهایی است که همه‌ی این دستگاه‌ها را به ارتباط با یکدیگر قادر سازد. به نظر کار مشکلی می‌آید اما برادسکی معتقد است که برنامه‌های گوشی‌های هوشمند، هاب‌های ارتباطی و سرویس‌های مبتنی بر ابر، راه‌حل‌های عملیاتی را می‌توانند در حال حاضر اجرا کنند.
اولین موج از دستگاه‌های خانگی هوشمند، سیستم‌های مدیریت انرژی خانه (HEMS) بودند که دارای سخت‌افزار و نرم‌افزار بودند و از این طریق می‌شد سیستم گرمایشی و سیستم تهویه مطبوع خانه را کنترل کرد. با پیشرفته‌تر شدن سیستم‌ها و استانداردهای وسایل هوشمند، خانه هوشمند امروزه از هر موقعی هوشمندتر شده است.

3494

ویژگی‌های خانه هوشمند

دانستن این امر مهم است که خانه هوشمند را می‌توانید بر اساس نیازهای خود سفارش بدهید. برای اینکار ابتدا باید از ویژگی‌هایی که خانه هوشمند دارد و می‌تواند این ویژگی‌ها را در اختیار کاربران خود قرار دهد اطلاع پیدا کنید.

با ترموستات هوشمند، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید

صرفه‌جویی در انرژی یکی از مسائل مهم است که در سیستم‌های پیشرفته نوین به آن بسیار توجه می‌شود. مصرف انرژی در خانه هوشمند را می‌توان با یک ترموستات هوشمند قابل برنامه‌ریزی تا هر نقطه‌ای بنابر نیاز‌های شخص کاهش داد.

دسترسی به کنترل درب

در خانه هوشمند می‌توان درب‌ها را از طریق سیستم‌های امنیتی کنترل کرد. این سیستم امکاناتی چون قفل و باز کردن درب از هر مکان، دسترسی به مانیتورهای درب، کنترل نور برای حفاظت بیشتر از یک فضا و حتی امکان ایجاد رمز دسترسی مخصوص مهمان یا کودک برای دسترسی مختص به خودشان را به کاربر می‌دهند.

نظارت تمام خانه از طریق ویدئو

خانه هوشمند دارای انواع دوربین‌های ویدئویی HD برای کمک به نظارت بر درب‌ها و نقاط ورودی خانه است. همچنین دوربین‌هایی مخصوص افرادی که دارای کودک یا حیوان خانگی هستند در این خانه‌ها وجود دارند تا به نظارت بهتر کمک کنند. شما می‌توانید در هر زمان و مکانی به این ویدیو‌ها دسترسی پیدا کنید.

کنترل نور

خانه هوشمند به شما امکان می‌دهد که در هر فاصله‌ای از خانه امکان خاموش و روشن کردن هریک از چراغ‌های خانه را داشته باشید.

3496

کنترل خانه هوشمند با استفاده از تن صدا

وسایلی چون Amazon Echo و Google Home که اسپیکرهایی هوشمند هستند، می‌توانند در ادغام با خانه هوشمند اجازه‌ی کنترل تمام عملکرد‌های خانه را با استفاده از صدا به شما بدهند. تنها لازم است که فرمان لازم را به خانه خود بدهید. مثلا "درب گاراژ را ببیند" یا "تهویه مطبوع را در درجه 72 تنظیم کن"!
اینها تنها بعضی از ویژگی‌های خانه هوشمند هستند. تنها کافی است به نیازهای خود فکر کنید. خانه هوشمند می‌تواند تمام آن‌ها را برای شما برآورده کند.

هاب هوشمند چیست؟

هاب هوشمند یک نقطه مرکزی است که می‌توان از طریق آن تمام جنبه‌های خانه هوشمند را کنترل کرد. کنترل پنل داخل خانه به شما اجازه می‌دهد تا در هر مکان و زمانی با خانه هوشمند خود ارتباط برقرار کنید و بر تمامی وسایل آن کنترل داشته باشید.

3493

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای