دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

طراحی اتاق نوزاد از ایده‌های کاربردی تا اجرا

logo
Sakhtemoon
 طراحی اتاق نوزاد از ایده‌های کاربردی تا اجرا

⁣قبل از اینکه بخواهید دکوراسیون اتاق کودک و نوزاد خود را چیدمان کنید باید با خودتان سبک و سنگین کرده و بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزهایی هستید!


برای مادر و پدر هایی که در انتظار فرزند هستند، یکی از دلنشین ترین مبحث ها دکوراسیون اتاق نوزاد می باشد. در ایران طبق سنت و رسوم ایرانی، خانواده سیسمونی تهیه می کنند و اتاق نوزاد از چند ماه قبل از تولد آماده می شود. لذا در این مقاله ساختمون به سراغ دکوراسیون اتاق نوزاد رفته ایم. برای آماده کردن اتاق نوزاد، بهتر است اول تم و رنگ مورد نظر را انتخاب کنیم تا خرید وسائل راحت تر و سریع تر انجام شود. در هنگام طراحی و آماده کردن اتاق نوزاد باید به لوازم و ضرورت های اولیه نوزاد توجه کرد و بر مبنای این نیازها شروع به آماده کردن اتاق نمود. از جمله وسایل اولیه می توان به جای خواب نوزاد، محل تعویض و کمد لباس ها اشاره کرد . بدین ترتیب یک فضای پر از آرامش و هماهنگی که نیاز سال های اولیه او را رفع کند و برای رشد و پروش مناسب باشد، تهیه می شود.

آماده کردن اتاق نوزاد

در هنگام خرید وسایل برای نوزاد، این نکته را باید در نظر گرفت که نوزاد بسیار زود رشد می کند و بعد از چند وقت لوازم آنها دیگر قابل استفاده نمی باشد. اما می توان لوازمی را تهیه کرد که چند سال برای کودک استفاده شود . مثل تخت خواب هایی که به طول آنها اضافه می شود و حفاظ ها برداشته می شوند یا میز تعویض نوزاد بعد ها به عنوان کمد لباس استفاده شود. رنگ اتاق نوزاد تاثیر بسیاری بر روی حس و حال اتاق خواهد داشت.

رنگ اتاق نوزاد

اگر از رنگ کرم و سفید استفاده کنیم دستمان برای دکوراسیون بازتر خواهد بود. اما اگر دنبال دکوراسیون خاص هستیم باید در انتخاب رنگ به جنسیت نوازد توجه کرد. مثلا برای نوزاد دختر از رنگ صورتی یا گلبهی و برای نوزاد پسر از رنگ آبی یا خاکستری استفاده کنیم. انتخاب رنگ های ملایم و آرامش بخش برای دکوراسیون اتاق نوزاد مناسب می باشد. بر روی دیوارهای اتاق نوزاد طرح های متفاوتی استفاده می کنیم تا فضای اتاق شاد باشد. تم های رنگی بدون در نظر گرفتن جنسیت فرزند بسیار زیبا هستند و خنثی می باشند و ربطی به جنسیت نوزاد ندارند.  رنگ های نارنجی و سبز و زرد که هم برای دختر و پسر قابل استفاده است. استفاده از استیکر ها تغییرات زیادی در دکوراسیون اتاق ایجاد می کند و یک راه حل کم هزینه برای اتاق نوزاد است تا تزئین زیبایی برای دکوراسیون اتاق نوزاد باشد.

3951

تخت نوزاد یا گهواره نوزاد

تخت و گهواره نوزاد باید یک خواب راحت و با امنیت را برای نوزاد فراهم آورد. تخت نوزاد باید دارای لبه های بلند باشد و این لبه های تخت باید دور تا دور آن باشد تا از افتادن نوزاد روی زمین جلوگیری کند که معمولا یکی از لبه های تخت قابلیت باز و بسته شدن دارد و این حفاظ نباید به راحتی پایین بیاید. ارتفاع این لبه از روی تشک، حداقل 66 سانتی متر باشد. برخی از تخت های نوزاد طوری طراحی شده اند که بعد از مدتی با رشد کودک می توان طول آنها را اضافه کرد تا بدین ترتیب سال های بیشتری کنار کودک باقی بمانند. از تشکی مناسب برای تخت نوزاد استفاده کنید که یکی از مهمترین لوازم در اتاق خواب کودک به شمار می رود وتشک تخت کاملا در تخت جا شود و سایز تخت باشد و اصلا دور آن فضای خالی نباشد. از لوازم خواب نرم و لطیف با رنگ های ملایم استفاده کنید. تخت باید دارای یک پشه بند باشد تا از کودک در برابر حشرات مواظبت کند.

3953

کمدی برای لباس

کمدی به صورت قدی باشد تا لباس های او آویزان شود و هم به صورت کشویی تا لباس های منزل و لوازم مورد استفاده او در آن قرار گیرد.

مبل راحتی برای مادر

مادر به استراحت کافی احتیاج دارد و چون در سال های اولیه مادر در اتاق کودک بسیار رفت و آمد دارد باید فضایی برای استراحت داشته باشد. برای این که مادر به صورت مداوم در کنار نوزاد و محلی برای استراحت داشته باشد، باید یک مبل راحتی یا کاناپه و یا صندلی ننویی برای اتاق نوزاد تهیه کرد. در هنگام تهیه این صندلی یا مبل باید دقت شود که رنگی انتخاب شود که با دیزاین اتاق کودک هماهنگی داشته باشد و مادر جایی برای کتاب ها و وسائل خود در اتاق داشته باشد.

3955

نور اتاق نوزاد

نور باید به صورت ملایم در اتاق نوزاد تابیده شود تا یک فضای رمانتیک و آرامش بخش برای او محیا سازد. انتخاب پرده ایی مناسب می تواند در روز به نورپردازی اتاق نوزاد حال و هوای زیبایی دهد. در طول شب که کودک از خواب بیدار می شود، وجود نوری ضعیف  که مادر بتواند نیاز های کودک را برطرف کند، ضروری است . این نور باید نه خیلی تاریک باشد و نه خیلی روشن که خواب کودک را بر هم زند. با استفاده از چراغ خواب یا کلید های برق که نور را تنظیم می کنند، نور لازم در شب به اتاق داده شود.


اسباب بازی

در اتاق نوزاد می توان برای تزئین از اسباب بازی استفاده کرد. فقط باید نکات ایمنی را در تهیه اسباب بازی در نظر گرفت، چون به زودی نوزاد شما یک کودک نوپا می شود و باید از اسباب بازی های مناسب و ایمن استفاده کنید. از جای خواب نوزاد عروسک های پولیشی را دور کنید، زیرا این اسباب بازی ها از مواد شیمیایی تهیه شده اند و نزدیک محل خواب یا روی تخت نوزاد نباید قرار بگیرند.

3957

میز تعویض نوزاد

در طراحی اتاق نوزاد، جای عوض کردن او باید در اولویت باشد و قسمت مناسبی را به این کار اختصاص داد. میز تعویض نوزاد باید پهنا و ارتفاع مناسبی داشته باشد. میز تعویض باید دارای کشو باشد تا لوازم مورد نیاز کودک در هنگام  تعویض در دسترس مادر باشد مثل پوشک، کرم، پودر بچه و هر وسیله ایی که  نیاز است در آن قرار گیرد.

3959

کفپوش اتاق نوزاد

کفپوشی مناسب برای اتاق نوزاد انتخاب شود تا هم ایمن باشد و هم با دکوراسیون اتاق نوزاد تطابق داشته باشد. در هنگام تهیه کفپوش اتاق نوزاد باید در نظر گرفت پس از مدتی نوزاد، کودک نوپایی شده و روی آن راه می رود و زمین می خورد، کفپوشی را انتخاب کنید که خطری نوزاد را تهدید نکند.

3960

اگر منتظر دو قلو هستید باید فضای اتاق را برای هر دوی آنها آماده کنید. انتخاب رنگ برای اتاق آنها اگر جنسیتشان متفاوت است باید آگاهانه صورت گیرد. می توان از رنگ و تم خنثی که برای هر دو جنسیت استفاده می شود مثل سبز، زرد، نارنجی، کرم استفاده کرد. اتاق این دوقلوها باید به صورت قرینه طراحی شود تا هر دو کودک آرامش و آسایش داشته باشند و نیاز های اولیه آنها در این فضا به خوبی برطرف شود.

نکاتی برای ایمنی در اتاق نوزاد

از پرده های بلند استفاده نکنید. وقتی کودک به صورت چهار دست و پا راه می افتد پرده را می کشد و امکان کنده شده وجود دارد.

وسایل اتاق کودک نباید تیز باشند.
اتاق نوزاد باید تهویه مناسبی داشته باشد و نوزاد در معرض باد مستقیم قرار نگیرد.
از اشیاء ریز در اتاق کودک استفاه نکنید.
تخت یا گهواره نوزاد دارای پشه بند باشد تا از گزیدگی حشرات جلوگیری شود.
دمای اتاق نوزاد مناسب باشد و حتما در محل خواب وی دماسنجی قرار دهید و این دما برای نوزاد بین 19 تا 22 درجه سانتی گراد باشد.
تخت خواب نوزاد را کنار پنجره قرار ندهید.
اتاق خواب کودک باید از محل نگهداری گیاهان و آشپزخانه دور باشد.
حداقل یک ماه قبل از به دنیا آمدن نوزاد، اتاق خواب او را رنگ یا کاغذ دیواری کنید تا هیچ اثری از بو در اتاق نباشد.
اتاق خواب نوزاد باید دارای پنجره باشد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی از جمله شیشه سکوریت است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای