دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

بازار مسکن در سال 98 چگونه خواهد بود؟

logo
Sakhtemoon
بازار مسکن در سال 98 چگونه خواهد بود؟

با اتمام سال 97 و فراز نشیب های قیمت مسکن و تحولات بازار در این سال، سوالی که پیش می آید این است که بازار مسکن در سال 98 چگونه خواهد بود؟


سال به پایان رسید و خبری از شکسته شدن حباب هایی که در بازار مسکن وجود داشت نشد. علی رغم این که انتظار می رفت در نیمه دوم سال قیمت مسکن کاهش یابد و تعدیل نسبی در این بازار اتفاق بیفتد ولی با نزدیک شدن به پایان سال و گران شدن دوباره ارز و طلا، بازار مسکن هم جهشی باور نکردنی داشت و رویای خانه دار شدن را غیر قابل باور تر از قبل کرد. در این مقاله وبسایت ساختمون به چگونگی قیمت های بازار مسکن در سال آتی خواهیم پرداخت.

در ابتدای سال 97 که قیمت مسکن در سربالایی افزایش قرار گرفت روز به روز که می گذشت حجم معاملات مسکن کاهش می یافت و شکاف ایجاد شده عمیق و عمیق تر شد. کسانی که مبلغی را در بانک سرمایه گذاری کرده بودند برای دریافت تسهیلات و خانه دار شدن پول شان به قیمت های افزایش یافته نمی رسید پس همه تقاضا ها به سمت واحد های کوچک ارزان قیمت گسیل شد اما همین واحد های کوچک هم قیمت شان طوری افزایش یافته بود که هر کسی توانایی خرید آن ها را نداشت. اختلاف قیمت ها چنان زیاد بود که در پایان شش ماهه اول سال 97 حجم معاملات مسکن 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

5991

این کاهش در پایان آذر ماه سال 97 شدید تر شده و به 62 درصد رسید. در چنین شرایطی که رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن بود باز هم قیمت مسکن روندی رو به رشد داشت. نا هماهنگ بودن میزان تسهیلاتی که ارایه می شد با افزایش قیمت مسکن هم عامل دیگری بود که باعث شد خیلی ها از خرید خانه منصرف شوند.

حالا همان افرادی که در سال 97 تسهیلات دریافت کرده اند را در نظر بگیرید. تسهیلات این افراد دریافت شده است و از آن جایی که به اندازه خرید یک واحد کوچک هم نبوده راکد مانده و ارزش آن پایین آمده است. حالا اگر قرار باشد در سال آینده هم قیمت مسکن رشد صعودی داشته باشد پس این گروه از افراد باید به کل قید خانه دار شدن را بزنند و رکودی که در بازار مسکن وجود دارد عمیق و عمیق تر شود. پس انتظار می رود از آن جایی که دیگر بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد، قیمت ها در سال 98 یا کاهش یابد و یا در بدترین حالت ممکن در همین نسبت بماند.

بخشی از افزایش قیمت در سال 97 معقول بود و آن درصدی بود که به دلیل گران تر شدن مصالح به بازار مسکن تحمیل شده بود. طبیعتا وقتی مصالح و لوازم لازم برای ساخت خانه ها گران تر شود پس قیمت تمام شده هم زیاد تر از قبل خواهد شد. اما نکته دیگر این بود که صاحب خانه ها قیمت ها را لحظه ای بالا و پایین می کردند. هر نوسانی که در بازار ارز اتفاق می افتاد در کم تر از چند دقیقه بر روی بازار مسکن تاثیر می گذاشت. خیلی از فروشندگان مسکن تا پای معامله قیمت را چندین بار جا به جا می کردند. اگر چه در سال جدید هم گمانه زنی هایی درباره افزایش نرخ ارز وجود دارد ولی دیگر نمی توان آن گرانی را به بازار مسکن تعمیم داد چون میزان رکود بیش تر از قبل می شود و دیگر قابل جبران نخواهد بود.

این پدیده به طور کلی در کشور اتفاق افتاده ولی در پایتخت شدت آن بیش تر از هر جای دیگری بوده است و همین موضوع سبب شده معاملات در پایتخت بیش تر از سایر شهر ها کاهش یابد. هنوز به طور کامل نمی توان پیش بینی درستی درباره افزایش، کاهش یا تعدیل قیمت مسکن در بازار سال آینده داشت در مجموع آن چه که از طرف تحلیل گران مختلف ارایه می شود حاکی از آن است که میزان افزایش قیمت متعادل و متناسب با افزایش نرخ دستمزد ها است.

5993

رکودی که این روزها در بازار مسکن اتفاق افتاده است تحت تاثیر قیمت مصالح، نرخ ارز و طلا است ولی همان طور که در همین مقاله اشاره شد این عامل تنها نیروی تاثیر گذار بر نرخ های نجومی در بازار مسکن نیست. مفسران و تحلیل گران همین عوامل را بررسی می کنند و بر اساس آن ها نظر می دهند اما نباید این حقیقت را هم در نظر گرفت که برخورد خانه دار ها با خانه های شان و قیمت های بدون معنی آن ها عاملی نیست که چندان تحت تاثیر موضوع خاصی باشد. اگر چه ادعا می کنند که به دلیل نوسانات بازار قیمت خانه های شان افزایش می یابد اما در واقع این موضوع کاملا سلیقه ای شده و هر کسی متناسب با انصاف اش قیمت ملک اش را تعیین می کند. همان طور که در تابستان امسال نمونه اش را در خانه های اجاره ای دیدیم. اجاره هایی غیر منطقی که اصلا تناسبی با حال و روز خانه ها نداشت. خانه دار ها تورمی که در جامعه اتفاق افتاده و بر آن ها تحمیل شده است را می خواهند از این راه جبران کنند. پس از آن جایی که برای این موضوع پیش بینی درستی نمی توانیم داشته باشیم همه نظرهایی که ارایه می شود نسبی است و نمی توان به طور قطعی اظهار نظر کرد.

شایان ذکر است که ساختمون وبسایتی تبلیغاتی در حیطه صنعت ساختمان می باشد و محصولاتی از قبیل ساندویچ پانل ها، سقف کاذب، شومینه ها، پله گرد ها و موارد دیگر را از نمایندگی های معتبر آن ها برای شما عزیزان ارائه کرده است. به علاوه شما می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از خدمات و امکانات دیگر آن نیز بهره مند شوید

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای