دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های پله گرد ها و مزایا و معایب آن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های پله گرد ها و مزایا و معایب آن ها

بهترین و زیباترین انتخاب برای ساختمان های دوبلکس، پله گرد یا پله مارپیج است. این پله ها فضای اندکی را اشغال می کنند و استحکام قابل قبولی دارند.


پله گرد یا پله مارپیچ (پلکان پیچ) از قدیم مورد توجه معماران و طراحان داخلی بوده است. همان طور که مشاهده بنا های به یادگار مانده از قدیم نشان می دهد این نوع پلکان در عمارت ها و خانه های اعیانی تاریخی مرسوم بوده است. امروزه هم در بنا ها و عمارت هایی که می خواهیم زیبایی بی نظیر و خیره کننده ایجاد کنیم بدون شک به سراغ یکی از انواع این مدل ها می رویم. البته وقتی هم که با مشکل محدودیت فضا مواجه هستیم، استفاده از این پله ها به کارمان می آید چرا که به فضای کمتری نسبت به پلکان معمولی برای اجرا نیاز دارند. راه پله پیچ نه فقط در خانه ها و ویلا های مسکونی بلکه در هتل ها و یا برخی رستوران ها با طراحی خاص هم کاربرد دارد. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی مدل های گوناگون پلکان پیچ (پله گرد ها) و هم چنین مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

پله گرد  یا پلکان پیچ چیست؟

پله گرد، پلکانی است که قوس دایره ای شکل دارد. اگر چرخش در پلکان 360 درجه باشد مارپیچ می شوند. به این نوع پلکان اسپیرال نیز گفته می شود. جنس ماده ای که برای ساختن پله های گرد مورد استفاده قرار می گیرد بسیار حائز اهمیت می باشد. مثلا استفاده از متریال لغزنده می تواند امنیت این پله ها را مختل کند.

6608

انواع گوناگون راه پله های گرد

راه پله گرد دو محور باکس

این راه پله ها عموما دارای شعاع داخلی بیش تر از 55 سانتی متر می باشند و از نظر اندازه بزرگ به حساب می آیند و در هتل های مجلل یا مراکز خرید بزرگ که محدودیت فضا وجود ندارد استفاده می شوند.

راه پله گرد دو محور ورق

پله گرد های دو محور ورق هم مانند دو محور باکس دارای شعاع داخلی بزرگ هستند. اقتصادی بوده و کاربرد مسکونی دارند.

راه پله گرد زیر محور

برای استفاده از پله گرد زیر محور محدودیتی وجود دارند. پله های گرد زیر محور در اماکن تجاری و خانه های مسکونی کاربرد دارند و شعاع داخلی آن ها از 85 سانتی متر بیشتر است.

راه پله گرد تک محور کنسولی

مدل تک محور کنسولی این راه پله ها شعاع کمی دارد و عرض کف راه پله از 70 سانتی متر بیش تر نمی شود.

راه پله مارپیچ

راه پله گرد مارپیج، همان راه پله محور مرکزی ساده می باشد و این نوع راه پله که به آن راه پله فرار هم گفته می شود، شعاع کمی دارد و محدودیتی برای فضا های تجاری یا مسکونی ندارد.

راه پله گرد محور مرکزی برش خورده

این مدل از پله گرد ها هم شعاع کمی دارند و بیش تر در فضا های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

راه پله گرد تیر آهنی

هنگامی از پله گرد تیر آهنی استفاده می کنیم که تاکیدی روی زیبایی ساختمان و پلکان ساخته شده نداریم.

6609

محدودیت استفاده از پله پیچ

در مورد پله گرد هایی که فضای کافی وجود دارد و در واقع سطح مقطع مناسب به هر پله اختصاص داده شده است، راه رفتن روی آن ها مشکلات کمتری خواهد داشت. هر چقدر شعاع دایره بزرگ تر باشد مسلما استفاده از پله های ساخته شده هم آسان تر است. اما گاهی فضای پلکان خیلی کوچک می شود و پله ها را در اندازه هایی بسیار کوچک می سازند، همین امر سبب می شود بالا و پایین رفتن روی آن ها ترسناک شود و به آسانی امکان پذیر نباشد. این عیب کلی نیست و اگر فضای کافی به ساخت پلکان اختصاص دهیم خود به خود برطرف می شود.

6610

زمان مناسب برای ساختن راه پله گرد

برای ساختن این راه پله ها که نیاز است ورق های اتصال شان در سقف جای گذاری شود بایستی عملیات ساختن راه پله پیش از بتن ریزی سقف انجام شود زیرا در غیر این صورت نیاز به صرف هزینه بیشتری می باشد.

برای ساختن راه پله گرد هم مانند پلکان دیگر از متریال های مختلف چوبی و فلزی استفاده می شود. معمولا صفحات چوبی در کنار نرده های فلزی زیبایی خاص و منحصر به فردی را ایجاد می کنند اما در مجموع بسته به فضای دکوراسیون داخلی و این که چه سبکی در آن به کار رفته است باید متریال مورد نظر را انتخاب کرد.
مهم ترین نکته ای که در ساختن پله های گرد و مارپیچ وجود دارد این است که باید به نوعی طراحی و ساخته شوند که بالا رفتن یا پایین آمدن از آن ها ترسناک نباشد. متاسفانه در خیلی از نمونه هایی که از این نوع پلکان ها ساخته شده است این موضوع رعایت نشده و استفاده از آن ها با دلهره همراه است. اگر قرار است در فضایی پر کاربرد نصب شوند، مثلا راهی که به اتاق خواب های خانه منتهی می شود، پس با توجه به میزان استفاده باید طوری ساخته شوند که هر کسی (بزرگسالان و کودکان) بتوانند به آسانی از آن ها استفاده کند. درست است که هدف ما از ساختن این پلکان رسیدن به زیبایی است اما نباید راحتی را هم فراموش کرد.

6611

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در حیطه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. همچنین با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید از محصولات آن مثل انواع سقف های کاذب، پنجره های دوجداره (پنجره upvcپارتیشن بندی های گوناگون، انواع کفپوش ها و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

6612
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای