دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

خصوصیات ترمووودها

logo
Sakhtemoon
خصوصیات ترمووودها

به چوب هایی که تحت شرایط خاص گرمادیده می شوند، ترموود گفته می شود. ترموودها جایگزینی بسیار مناسب برای چوب های معمولی هستند. این محصول برای مصارف بیرونی مانند نماسازی، نرده، درب و پنجره بسیار مناسب است، چراکه در برابر هرگونه شرایط جوی مقاوم سازی شده است. همچنین رنگ قهوه ای طلایی آن باعث شده است برای مصارف فضاهای داخلی مانند کفپوش یا اسباب داخلی منزل نیز بسیار محبوب گردد.


برای آشنایی بیشتر با ترمووود و نحوه کار کردن با آن ها می توانید به مقاله "ترمووود چیست" مراجعه کنید.

در ادامه در این مقاله با انواع خصوصیات و ویژگی های مثبت و منفی ترمووود آشنا می شوید. 

2110

مقاومت ترمووودها در برابر پوسیدگی و قارچ

یکی از مشکلات چوب های معمولی، کپک زدگی و ایجاد قارچ در آن ها به مرور زمان است. در عملیات ترمووود حین عمل گرما دادن به چوب، مواد مغذی داخل چوب از بین می روند به همین دلیل با توجه به نبود مواد مغذی، امکان رشد قارچ ها مشکل خواهد شد؛ و در نهایت احتمال پوسیدگی ترمووود بسیار پایین می آید.

وضعیت صمغ یا شیره چوب در ترمووودها

با توجه به عملیات گرمادهی صورت گرفته بر چوب، محصولات ترمووود فاقد هیچ گونه صمغ یا شیره چوب است. بنابراین هیچ گونه ریسکی برای بالا آمدن رنگ ناشی از شیره چوب وجود نخواهد داشت. همچنین این مسئله مانع رشد قارچ و کپک در چوب خواهد شد.

خاصیت عایق حرارتی ترمووودها

همانطور که پیشتر ذکر شد در عملیات ترمووود بخشی از مواد داخل چوب و صمغ و شیره آن از بین می روند؛ در نتیجه خلل و فرج در ترمووودها نسبت به سایر چوب ها بیشتر است، این مسئله باعث می شود خاصیت عایق حرارتی این چوب ها 20 تا 25 درصد نسبت به چوب های معمولی افزایش یابد. 

وضعیت محیط زیستی ترمووودها

در فرایند ساخت چوب های ترمووود تنها از گرما و بخار استفاده شده و از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود؛ بنابراین هیچ گونه تاثیر مخربی بر روی محیط زیست نخواهد داشت. همانند سایر چوب های معمولی، ترمووودها را می توان سوزاند یا مجددا بازیافت نمود.

طول عمر ترمووودها

زمانی که چوب گرمادیده می شود طول عمر آن افزایش می یابد. در واقع هرچه درجه حرارت به کار گرفته شده برای ساخت ترمووود بالاتر می رود، طول عمر آنها افزایش می یابد. البته باید توجه داشت در این حالت استحکام (strength) چوب کم می شود؛ به همین دلیل تاکید می شود که حتما این نوع چوب ها از شرکت هایی که دارای گواهینامه رسمی می باشند خریداری گردد.

ثبات فرم (Stability) ترمووودها

با توجه به درصد رطوبت پایین در ترمووود و نیز تغییرات شیمیایی صورت گرفته در چوب، جذب آب در آن کم بوده و در نتیجه میزان تورم به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. این مسئله ثبات فرم ترمووودها را تا 50 درصد نسبت به سایر چوب ها افزایش می دهد.

ترک خوردگی در ترمووودها

همانطور که گرمادهی باعث افزایش ثبات فرم در ترمووودها می شود، احتمال ترک خوردگی را در این چوب ها کاهش می دهد.

مقاومت (strength) ترمووودها

چگالی چوب بعد از عملیات گرمادهی حدود 10 درصد کاهش می یابد. از طرفی مقاومت چوب با چگالی ارتباط مستقیم داشته و با کاهش چگالی، در واقع مقاومت چوب کاهش می یابد. اما نسبت مقاومت به وزن (strength to weight ratio) در ترمووود بدون تغییر باقی می ماند. به همین دلیل در سازه هایی که نیاز به تحمل فشار بالایی دارند، مناسب نخواهند بود.

مقاومت فشاری (Compression strength) ترمووودها

آزمایش های صورت گرفته بروی ترمووود، نشان داده است که عملیات ترمووود بر مقاومت فشاری تاثیر قابل ملاحظه ای ندارد.

مقاومت کششی (Splitting strength) ترمووودها

آزمایش ها نشان داده اند که عملیات ترمووود می تواند تاثیراتی بر کاهش مقاومت کششی نیز داشته باشد. در واقع هر چه درجه حرارت بیشتر از 200 درجه شود، مقاومت کششی ترمووود کاهش می یابد.

2111

خواص چوب ها در دو گروه ترمووود

ترمووود دارای ۲ روش استاندارد تولید می باشد: 1-  Thermo-S  و 2- Thermo-D.

حرف S مخفف کلمه Stability یا ثبات است. محصولات این روش، بین ۶ الی ۸ درصد بسته به میزان رطوبت محیط، تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت.

حرف D در Thermo-D مخفف کلمه Durability یا دوام است. محصولات این روش، بین ۵ الی ۶ درصد بسته به میزان رطوبت محیط تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت.

تاثیر عملیات گرمادهی بر خواص انواع چوب ها در دو گروه ترمووود در جدول زیر ارائه شده است.

نرم چوب ها مانند کاج و صنوبر(pine and spruce)

Thermo-S

Thermo- D

میزان گرمادهی

190 درجه سانتی گراد

212 درجه سانتی گراد

مقاومت ظاهری چوب در برابر شرایط جوی

+

++

ثبات فرم

+

++

مقاومت خمشی

بدون تغییر

-

تیرگی رنگ

+

++

سخت چوب ها مانند درخت غان (توس) و درخت صنوبر لرزان (birch and aspen)

Thermo-S

Thermo- D

میزان گرمادهی

185 درجه سانتی گراد

200 درجه سانتی گراد

مقاومت در برابر شرایط جوی

بدون تغییر

+

ثبات فرم

+

+

مقاومت خمشی

بدون تغییر

-

تیرگی رنگ

+

++

نکته

بهتر است از ترمووود برای استفاده مستیقم بر روی زمین خاکی (که در معرض رطوبت شدید نیز قرار دارد) استفاده نشود چراکه مقاومت خود را به مرور از دست می دهد. مکانیزم واکنش میان خاک و ترمووود هنوز کاملا مشخص نشده است و نیاز به تحقیقات و بررسی های بیشتری دارد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای