دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

سیستم گرمایش از کف | سیستم گرمایش از کف برقی چیست؟
article image

سیستم گرمایش از کف | سیستم گرمایش از کف برقی چیست؟

logo
Sakhtemoon
2992

سیستم گرمایش از کف یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی است که علاوه بر گرم کردن محیط خانه، کف اتاق‌ها را نیز گرم می‌کند و راه رفتن بر روی کف را دلپذیر می‌کند. بسیاری از مردم در فصل‌های سرد سال مجبور به استفاده از جوراب در خانه هستند چرا که کف اتاق‌ها سرد است. قطعا سیستم گرمایش از کف یکی از بهترین گزینه‌ها برای این دسته از افراد است. در این مطلب همراه وبسایت "ساختمون" باشید تا با نحوه کار سیستم‌های برقی گرمایش از کف آشنا شوید.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

در سال‌های اخیر استفاده از سیستم‌ گرمایش از کف در حال افزایش است به ویژه در مناطقی که امکان دستیابی به گاز یا سایر مواد سوختی وجود ندارد. البته برای واحدهای مسکونی که در طبقه اول قرار دارند و کف آن‌ها سرد است نیز بسیار مناسب است. از مزایای این سیستم‌ها این است که هوای اتاق بطور یکنواخت گرم می‌شود.

با توجه به این که سیستم‌ گرمایش از کف از طریق انتقال گرما از یک ماده، باعث گرم شدن محیط می‌شوند، باید دقت داشت که کفپوش به کار رفته بر روی آن در برابر انقباض و انبساط حرارتی مقاومت خوبی داشته باشد.

از مهمترین مزایای سیستم گرمایش از کف، این است که علاوه بر محیط خانه، کف اتاق‌ها را نیز گرم نگه می‌دارد. از طرفی بر خلاف رادیاتورها، فضایی را اشغال نکرده و بر ظاهر اتاق تاثیر منفی نمی‌گذارد. این سیستم‌های گرمایشی را معمولا می‌توان در زیر انواع کف‌ها شامل سنگ، سرامیک یا کفپوش‌های چوبی مانند لمینت، نصب نمود.

سیستم گرمایش از کف شامل دو نوع اصلی می‌شود: 1- سیستم گرمایش از کف برقی که به آن سیستم خشک نیز می‌گویند و 2- سیستم گرمایش از کف با آب گرم که آن را سیستم تر نیز می‌‌نامند.

با وجود محبوبیت بیشتر سیستم‌های گرمایشی آبی، سیستم‌های برقی نیز ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باعث شده مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گیرند.

2967

سیستم گرمایش از کف برقی چگونه کار می کند؟

در یک سیستم گرمایش از کف برقی، یک سری کابل‌های برق (cables) یا صفحات گرمایشی برقی (heating mat)، زیر یا داخل کف کار گذاشته می‌شود. اگر از سیستم‌های کابلی استفاده شود، یک لایه نازک در زیر کابل ها قرار داده می‌شود تا سطح هموار گردد. همچنین برای جلوگیری از هدر رفت گرما از صفحات عایق در زیر کابل‌ها استفاده می‌شود. میزان گرما معمولا در هر اتاق بطور جداگانه توسط ترموستاتی که روی دیوار آن اتاق نصب شده است، کنترل می‌شود. معمولا این سیستم‌ها را به راحتی می‌توان گسترش داد یا بازسازی نمود. همچنین نصب آن‌ها در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی، ساده و سریع است.

سیستم برقی که نصب می‌کنید به سایز اتاق، میزان عایق حرارتی بودن اتاق (به عنوان مثال وجود پنجره‌های دوجداره)، جنس کف زیرین اتاق و میزان عایق بودن آن و نیز جنس کفپوشی که روی آن اجرا می‌گردد، بستگی دارد. حین خرید باید دقت داشته باشید که برخی از انواع سیستم‌های گرمایش از کف برقی برای نوع خاصی از کفپوش‌ها طراحی شده‌اند. مطمئن شوید که سیستم انتخابی شما متناسب با کفپوش منزلتان باشد.
سیستم گرمایش از کف برقی، مصرف برق نسبتا بالایی دارند اما در مقایسه با سیستم‌های آبی، هزینه نصب کمتری دارند. سیستم‌های برقی نیز خود انواع مختلفی دارند و شرکت‌های تولید کننده این سیستم‌ها در دنیا، سعی دارند تکنولوژی ساخت این سیستم‌ها را بهبود ببخشند و سیستم هایی با مصرف برق کمتر و کارایی بیشتر عرضه کنند. نسل جدید سیستم گرمایش از کف برقی بسیار نازک است و همین مسئله باعث محبوبیت بیشتر این سیستم‌ها شده است.

اگر یک سیستم گرمایشی انعطاف پذیر می‌خواهید، سیستم‌های برقی بهترین گزینه هستند. در فصل‌های بهار و تابستان معمولا سایر سیستم‌های گرمایشی خاموش هستند و به عنوان مثال اگر بخواهید کف حمامتان در این فصول گرم و خشک باشد، امکان پذیر نخواهد بود. با سیستم‌های برقی شما می‌توانید انتخاب کنید که کف کدام اتاق‌ها همیشه گرم و خشک باشند. البته سیستم‌های گرمایش از کف برقی را می‌توان روی سیستم‌های با آب گرم نصب نمود و در فصولی که سیستم آبی خاموش است، از سیستم برقی استفاده نمود.
ارتفاع نصب سیستم‌های برقی در مقایسه با سیستم‌های آب گرم، بسیار کمتر است و اگر نمی‌خواهید کف اتاق زیاد بالا بیاید، گزینه مناسبی خواهد بود.

انواع سیستم‌های گرمایش از کف برقی

سیستم‌ گرمایش از کف برقی متنوعی وجود دارد که در کل مکانیسم عملکرد همه آن‌ها مشابه است و تفاوتشان در ظاهر و نحوه نصب آن‌ها است. در ادامه برخی از این مدل‌های سیستم‌های برقی ارائه شده است.

  • سیستم گرمایش برقی در داخل دال بتنی (in slab heating):

این سیستم‌ها برای جانمایی در دال بتنی به ضخامت 5 تا 10 سانتی متر طراحی شده‌اند. در این سیستم، کابل‌های برق داخل دال بتنی جانمایی می‌شوند. سپس کفپوش نهایی (سنگ، سرامیک، چوب و ...) روی آن نصب می‌گردد. گرمایی که داخل سیم‌های برق تولید می‌شود، دال بتنی را به تدریج گرم کرده و در نهایت بتن گرما را به سطح زمین منتقل می‌کند. این سیستم برای سازه‌های در حال ساخت مناسب است که ارتفاع کف مهم نیست. این سیستم‌ها معمولا برای انواع کفپوش‌ها مناسب است. سیستم‌هایی که داخل بتن نصب می‌شوند، برای فضاهایی که دائما مورد استفاده قرار می‌گیرند مناسب‌تر هستند چراکه سرعت گرم و سرد شدن آن اندک است و برای محیط‌هایی که باید سریع گرم شوند مناسب نمی‌باشند. لازم به ذکر است که برای کاربری‌های متفاوت (مسکونی، تجاری، صنعتی، استخرها، رمپ‌ها و ...) و موقعیت های جغرافیایی مختلف، از کابل‌های حرارتی متفاوتی استفاده می‌شود.

2970
  • سیستم گرمایش برقی در داخل شمشه (لایه اندود-in screed heating):

معمولا روی دال بتنی یک لایه اندود به کار می‌رود که به آن شمشه گفته می‌شود و برای مسطح کردن سطح به کار می‌رود. برخی از سیستم‌های گرمایشی را می‌توان در این لایه نصب و سپس کفپوش نهایی را اجرا نمود. گرما از طریق لایه شمشه به سطح منتقل می‌شود.

2972
  • سیستم گرمایشی برقی در زیر کفپوش (Under-tile heating/carpet floor heaters):

سیم‌های به کار رفته در این سیستم‌ها بسیار نازک است. صفحات این سیستم روی دال و شمشه و دقیقا زیر کفپوش نصب می‌گردد. گرمای تولید شده بطور مستقیم با کفپوش برخورد می‌کند. نصب این سیستم‌ها سریع تر از سایر مدل‌ها است. سیستم‌های نصب شده در زیر کفپوش برای اتاق نشیمن و اتاق‌های خواب مناسب هستند. با توجه به اینکه در ساخت آن‌ها از سیم‌های نازک استفاده می‌شود، به خوبی با موانع موجود در اتاق سازگارند و بدون نیاز به سیم کشی‌های پیچیده می‌توان آن‌ها را دور موانع نصب کرد. سیستم‌هایی که بطور مستقیم در زیر کفپوش نصب می‌شوند، به سرعت محیط را گرم می‌کنند و بر خلاف سایر مدل‌ها، گرم شدن محیط چند ساعت طول نمی‌کشد. همچنین از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌شود.

برخی از مدل‌های سیستم‌های زیر کفپوش، تنها برای نصب در زیر کفپوش‌های لمینت، موکت و فرش، چوب و سایر کفپوش‌های متحرک، طراحی شده است. این سیستم‌ها نیز خود دارای انواع مختلفی هستند (مانند سیستم‌ گرمایش از کف فویلی و سیستم‌ گرمایش از کف اکو فیلم). در سیستم فویلی سیم‌های برق در صفحات فویل آلومینیومی بسیار نازک جانمایی شده‌اند. آلومینیوم به کار رفته در فویل، به انتقال یکنواخت گرما کمک می‌کند؛ از طرفی سطح کفپوش را بالا نمی‌آورد. سیستم‌ گرمایش از کف اکوفیلم نوعی  فیلم حرارتی کربنی است که از جنس پلی استر بوده و بسیار نازک می‌باشد.

2969

همچنین برخی از انواع این سیستم‌ها را می توان بطور مستقیم زیر فرش یا موکت قرار داد. این نوع سیستم‌های گرمایشی ثابت نبوده و می‌توان آن را به راحتی پهن کرد و بعد از استفاده مجددا جمع نمود و به مکان دیگری منتقل کرد. لازم به ذکر است که با توجه به استاندارهای بکار رفته در این سیستم خطر برق گرفتگی و آتش سوزی محال و صفر می باشد.

2968

امیدواریم مطالب عنوان شده جوابگوی شما بوده باشد؛ اگر این مطالب برای شما کافی بود، ما را بیخبر نگذارید. همچنین اگر سوالی برایتان پیش آمده حتما با ما مطرح کنید.
اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد سیستم‌های گرمایش از کف بدست آورید به مقاله "آیا می توان از کفپوش لمینت بروی سیستم های گرمایشی کف استفاده نمود؟" مراجعه کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کفپوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند انواع درب ضدسرقت، انواع سقف کاذب، انواع نمای ساختمان مانند نمای کامپوزیت یا نمای اسپایدر، انواع پله گرد یا پله پیش ساخته، انواع دکوراسیون داخلی مانند پرده کرکره، انواع پنجره و توری پنجره مانند پنجره دو جداره و پنجره UPVC و ... و فعالان در این حوزه ها، ارائه شده است. شما به راحتی می‌توانید از طریق سایت ساختمون با فعالان ساختمانی در شهر یا استان خود ارتباط برقرار کنید.

دیدن سایر مقالات ساختمون هم خالی از لطف نیست، پیشنهاد می کنیم به مقالات زیر هم سر بزنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
پیمان ۸-۹-۹۸ ساعت ۱۷:۴۳

سلام وقت بخیر من تصمیم دارم گرمایش دفتر کار خود را از دیوار دفتر تامین کنم چون قرنیز نصب نکردم میخواهم همراه با قرنیز بزنم آیا گرما دهی انجام میشود .و گرمای لازم را میتوانم داشته باشم.ممنون

avatar
کورش احمدی ۳۱-۶-۹۸ ساعت ۲۰:۳۸

سلام . ساختمان نو ساز 4طبقه در حال ساخت دارم و میخواهم سیستم گرمایش برقی از کف انجام بدهم لطفا راهنمایی
در خصوص قیمت تمام شده در هر متر مربع و اینکه چه کارهایی از الان باید انجام بدهم .
زیر بنای هر طبقه 170 متر میباشد
09161183416همراه
اگر شماره ای برای تماس با کارشناس محترم هم باشه ممنون میشوم

avatar
فاطمه مهدوی ۴-۱۲-۹۷ ساعت ۱۳:۲۳

با سلام- گرمایش ازکف گازی قیمت مصرفش بیشتر است یا برقی یعنی در زمان استفاده از آن ها ازنظرپرداخت قبض مصرفی کدام به صرفه تر است

avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۴:۵۳

قطعا هزینه گازی در کشور ما بسیار ارزانتر خواهد بود

avatar
مجید صفدری ۱-۹-۹۷ ساعت ۱۸:۱۶

با عرض سلام‌
هزینه ی برق مصرفی برای ۵۰ متر مربع با نرخ الان چقدر هست ممنون

avatar
ر - هنجی ۳-۱۱-۹۶ ساعت ۱۷:۴۱

سلام- آیا ممکنست در خصوص سیستم گرمایشی استخر که بنا به ساخت آنرا داریم راهنمایی و تکنیک های جدید در اختیار را ارایه فرمایید با تشکر : هنجی

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۸ رای