دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع رنگ ساختمانی و رنگ های ترافیکی چیست و چه کاربردی دارند
article image

انواع رنگ ساختمانی و رنگ های ترافیکی چیست و چه کاربردی دارند

logo
Sakhtemoon
3320

در هر ساختمانی یکی از موارد مهمی که در نگاه اول به چشم می‌آید، رنگ نمای بیرونی یا فضای داخلی آن است. رنگ‌ها به دنیای ما طعم و معنی می‌بخشند و دنیای بدون رنگ یک دنیای مُرده به حساب می‌آید. رنگ‌ها نه تنها مفهوم و معنا را به ما منتقل می‌کنند بلکه احساس‌های گوناگون به جهان ما می‌بخشند. رنگ ساختمانی از اجزای اصلی یک طراحی درست در ساخت‌و‌ساز‌های ساختمانی است و بنا به دلایل متعددی در ساختمان ها به کار می رود. این دلایل شامل مواردی چون افزایش جذابیت بصری سطوح ساختمان، حفاظت از سطوح در برابر اثرات هوازدگی، ایجاد لایه‌ی مقاوم در برابر آب بر روی سطوح، حفاظت از سطوح در برابر حمله موریانه‌ها وهمچنین افزایش دوام سطوح می‌شوند. در این مقاله سعی داریم انواع رنگ ساختمانی به همراه رنگ‌های ترافیکی که کاربرد فراوانی در معماری و ساختمان‌سازی دارد را به شما معرفی کنیم.

انواع رنگ ساختمانی

به طور کلی انواع رنگ ساختمانی برای رنگ‌آمیزی چهار نوع سطح به کار می روند که به ترتیب زیرند:

1. رنگ ساختمانی برای سطوح دیوار و سقف داخلی
2. رنگ ساختمانی برای سطح دیوارهای خارجی
3. رنگ ساختمانی برای سطوح چوبی
4. رنگ ساختمانی برای سطوح فلزی

در ادامه انواع رنگ‌هایی که برای هریک از این سطوح قابل استفاده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

رنگ ساختمانی مناسب برای دیوار و سقف داخلی

رنگ در سطوح داخلی جهت افزایش جذابیت بصری و صاف کردن سطوح به کار می‌رود. انواع رنگ‌هایی که برای دیوار و سقف‌های داخلی قابل استفاده هستند عبارتند از:

  • رنگ لعابی (Distemper):

این رنگ ساختمانی از نوع رنگ‌های لعابی است که می توان آن را در انواع رایج رنگ برای دیوار و سقف‌های داخلی دید. این نوع رنگ جهت حفاظت و تزئین دیوارهای آجری، بتنی و سطوح گچی استفاده می‌شوند. رنگ‌های لعابی شامل رنگ لعابی اکرلیک، رنگ لعابی ترکیبی، رنگ لعابی خشک و ... می‌شود.

  • رنگ پلاستیک (Plastic paint):

رنگ‌های پلاستیکی دارای پایه‌ی آبی هستند و از دوام بالایی برخوردارند همچنین امکان شست‌و‌شو نیز دارند. رنگ‌های پلاستیک خود دارای سه دسته هستند: امولسیون منظم (Regular emulsion)، امولسیون به صرفه (Economy emulsion) و امولسیون عالی (Premium emulsion).

3327

رنگ ساختمانی مناسب برای سطح دیوارهای خارجی

رنگ ساختمانی که برای سطوح دیوارهای خارجی به کار می روند باید در برابر آب و هوا و عوامل جوی مقاوم باشند. برای این سطوح می‌توان هم از انواع رنگ‌های پایه روغنی و هم پایه آبی استفاده کرد هرچند رنگ‌های پایه روغنی برای این منظور کمتر توصیه می‌شوند. در ادامه انواع رنگ‌هایی که برای سطوح خارجی استفاده می‌شوند را خواهید دید.

  • رنگ سیمان (Cement paint):

این رنگ دارای پایه‌ی آبی است و ظاهر پایانی زیبایی به ساختمان‌های تازه ساز می‌بخشد.

  • امولسیون اکرلیک (Acrylic emulsion):

این نوع رنگ اکریلیک دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر هوازدگی است و سطوح را بسیار زیبا و با دوام خواهد کرد.

  • گچ بافت‌دار (Textured plaster):

گچ بافت‌دار نوعی رنگ با زمینه امولسیون است که مقاومت سطحی آن بسیار بیشتر از رنگ امولسیون است.

رنگ ساختمانی مناسب برای سطوح چوبی

رنگ سنتی برای سطوح چوبی لاک الکل یا جلا است. اما امروزه بسیاری از مردم از نسخه مدرن لاک الکل یعنی پلی اورتان و ملامین برای تکمیل رنگ‌آمیزی سطوح چوبی استفاده می‌کنند. نسخه مدرن برخلاف نسخه قدیمی اجازه می‌دهد که دانه‌ها و بافت سطوح چوبی به خوبی دیده شوند.

رنگ ساختمانی مناسب برای سطوح فلزی

رنگ ساختمانی که برای سطوح فلزی به کار می‌روند، رنگ لعابی یا رنگ مینا (Enamel paint) است. این رنگ که دارای پایه روغنی است به منظور‌های مختلفی در ساختمان سازی و نقاشی ساختمان به کار برده می‌شود. به همین علت برای هر کدام از این مقاصد انواع مخصوص به خود را دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • رنگ لعابی برای مقاصد عمومی:

این نوع رنگ مقاومت و محافظت پایینتری نسبت به انواع دیگر خود دارد. اما دوبار رنگ کردن یک سطح با این رنگ می‌تواند مقاومت کافی برای فلز را فراهم کند.

  • رنگ لعابی ترکیبی:

این نوع رنگ بر روی سطح فلز به خوبی می‌نشیند و ظاهری تمیز و زیبا به آن می‌بخشد. علاوه بر این از مقاومت بالایی در برابر آب و هوا و عوامل جوی برخوردار است. از این رنگ همچنین می‌توان بر روی سطوح چوبی استفاده نمود.

  • رنگ لعابی ممتاز:

در میان تمام انواع رنگ‌های لعابی نوع ممتاز آن بهترین ظاهر و عملکرد را دارد. ظاهر براق و زیبای این نوع رنگ جلوه‌ای متفاوت به فلزها می‌بخشد. همچنین بالاترین حد مقاومت و محافظت در برابر عوامل جوی در این نوع رنگ وجود دارد.

3326

رنگ ترافیکی چیست؟

رنگ ترافیکی نوعی از رنگ‌ با پایه‌های رزین‌های اکریلیک، ترموپلاست، کلرو کائوچو و وینیلی است که در سطوح سیمانی و آسفالت کاربرد دارد. عموما از این رنگ‌ در جداول خیابانی، جاده‌ها، استخر و دیگر سطوح سیمانی و بتنی استفاده می‌گردد. از مزیت‌های این رنگ می‌توان به دوام، چسبندگی، پوشش، مقاومت سایشی بالا و همچنین مقاومت خوب در برابر عوامل جوی اشاره کرد. همچنین زمان خشک شدن آن بسیار کوتاه است که این مورد نیز در رنگ کردن سطوح خیابان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

3329

انواع رنگ ترافیکی

به طور کلی می‌توان رنگ‌ های ترافیکی را در 4 دسته زیر قرار داد:

  • رنگ‌ ترافیکی سرد ترموپلاست:

این نوع رنگ همانطور که از اسم آن بر می‌آید دارای پایه‌ی رزین‌های اکریلیک ترموپلاست است. از این رنگ در خط‌کشی خطوط جاده در داخل و خارج شهر استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خوب این رنگ می‌توان به سرعت بالای خشک شدن، چسبندگی و چقرمگی بالا بر روی سطوح مختلفی چون رنگ‌های قدیمی و همچنین مقاومت شیمیایی خوب آن اشاره کرد.

  • رنگ ترافیک کلروکانوچو:

پایه این رنگ رزین‌های آلکیدی اصلاح شده همراه با کلروکائوچو است. موارد استفاده از این نوع رنگ خط کشی خطوط جاده‌ای در مناطق با آب و هوای معتدل است.

  • رنگ ترافیک چند جزئی:

پایه رنگ چند جزئی رزین‌های اکریلیک سخت‌شونده همراه با سخت کننده‌های پر اکسید است. از این رنگ جهت رنگ‌‌آمیزی علائم و خطوط بر روی آسفالت استفاده می‌شود. این رنگ دارای مقاومت بالا در برابر سایش و عوامل شیمیایی و فیزیکی است.

  • رنگ ترافیک گرم ترموپلاست:

این نوع رنگ دارای پایه‌های رزین الکیدی، هیدروکربنی و اپوکسی است. هزینه‌های رنگ‌آمیزی توسط این نوع رنگ چند برابر هزینه‌های رنگ‌آمیزی با انواع رنگ‌ ترافیکی سرد است. با این حال دوام و مقاومت بسیار بالای این رنگ‌ها موجب شده که این هزینه‌ها به صرفه باشند. از این رنگ در اتوبان‌ها و بزرگ‌راه‌های پر ترافیک استفاده می‌شود.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
افشین ۲۱-۸-۹۸ ساعت ۲۰:۹

وقت بخیر . برای ورق آجدار چه نوع رنگی مناسبه؟

avatar
زهرا ۷-۷-۹۸ ساعت ۱۱:۲۸

سلام، برای رنگ آمیزی کانکس از چه نوع رنگی بهتره استفاده بشه؟

avatar
بهزاد بیهقی ۸-۸-۹۸ ساعت ۲۲:۴۵

برای دریافت پاسخ دقیق، بهتره که از تولیدکنندگان کانکس در سایت ساختمون مشاوره بگیرید.
https://www.sakhtemoon.com/list/conex/

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۳ رای