دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

مقایسه انواع سقف شیبدار دکرا و فورتیزا، آندولین و آندوویلا

مقایسه انواع سقف شیبدار دکرا و فورتیزا، آندولین و آندوویلا

logo
Sakhtemoon
مقایسه انواع سقف شیبدار دکرا و فورتیزا، آندولین و آندوویلا

آیا با انواع سقف‌های شیب دار آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم درباره سقف‌های شیب دار با سنگریزه‌ های طبیعی و سقف‌های شیبدار کامپوزیتی آندولین و آندوویلا صحبت کنیم. در ادامه به معرفی انواع سقف شیبدار با سنگریزه (دکرا و فورتیزا) و سقف‌های شیبدار کامپوزیتی (آندولین و آندوویلا) و مقایسه آن‌ها پرداخته شده است. سایت ساختمون سعی بر این دارد که توسط مطالب آموزشی مختلف به شما در زمینه انتخاب مناسب و بهینه مصالح ساختمانی یاری رساند، پس با ما همراه باشید.


در مقالات قبلی وب سایت ساختمون، درباره پوشش سقف شیروانی تایل (بتنی و سفالی) تحت عنوان "بررسی انواع پوشش سقف شیبدار تایل و ملاحظات نصب آن" و پوشش شینگل تحت عنوان "همه چیز درباره سقف شیبدار شینگل" صحبت شد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دیگر پوشش سقف شیروانی آشنا کنیم. نخستین نوع پوشش سقف شیروانی با سنگریزه‌های طبیعی، دارای نام‌های تجاری دکرا و فورتیزا است. نوع بعد پوشش سقف شیبدار آندولین و آندوویلا نام دارد، که هر دو از ترکیب نوعی قیر و الیاف طبیعی ساخته شده‌اند. در ادامه به معرفی هر یک و بیان تفاوت هایشان پرداخته شده است.

سقف شیروانی با سنگریزه طبیعی

یکی از جدیدترین، زیباترین و در عین حال سبک ترین انواع رایج پوشش سقف ‌های شیبدار، سقف شیروانی با سنگریزه‌های طبیعی رنگی با نام‌های تجاری دکرا و فورتیزا است. تایل‌های دکرا و فورتیزا از هشت لایه اصلی تشکیل شده‌اند. جنس لایه اصلی از فولاد است که توسط سنگریزه‌های طبیعی رنگی پوشیده شده است. مقاومت این تایل‌ها در مقابل آتش نسبت به پوشش روف تایل و شینگل به مراتب بیشتر است. از مهمترین ویژگی‌های این نوع پوشش سقف، دوام و طول عمر 2 الی 3 برابر این نوع پوشش سقف، در مقایسه با سایر انواع مشابه است. به علاوه، طول این تایل‌ها نسبت به انواع مشابه خود بیشتر است و هر دو تایل یک متر مربع را پوشش می‌دهند. هشت لایه تشکیل دهنده این نوع پوشش سقف شیروانی به ترتیب عبارتند از:

- فولاد، لایه اصلی تشکیل دهنده سقف شیبدار با سنگریزه های طبیعی از فولاد با ضخامت 4.0 میلیمتر تشکیل شده است.

- آلوزینک، ورقی آلیاژی که وظیفه آن محافظت تایل در برابر باران‌های اسیدی و تغییرات جوی است.

- رزین اکریلیکی، لایه ای برای محافظت آلوزینک است.

- لایه اساس، این لایه باعث چسبندگی سنگریزه‌ها به آلوزینک می‌شود.

- یک لایه از سنگریزه‌های طبیعی، این لایه علاوه بر زیبایی بخشیدن به تایل، مانند یک عایق صوتی عمل کرده و از انتقال صدای باران به داخل خانه جلوگیری می‌کند.

- لایه لعابی، آخرین لایه تشکیل دهنده این نوع پوشش سقف شیبدار است، موجب شفافیت تایل شده و در بازتاب اشعه یووی موثر است.

فورتیزا و دکرا دو نام تجاری معتبر این نوع پوشش سقف شیبدار هستند. دکرا ساخت نیوزیلند و فورتیزا ساخت کشور مالزی است. تفاوت این دو محصول صرفا در نحوه نصب است، دکرا به همراه خدمات نصب عرضه شده، حال آنکه فورتیزا با نظر مشتری می‌تواند بدون خدمات نصب نیز ارائه گردد.

2690

سقف شیروانی آندولین و آندوویلا

آندولین (Onduline) و آندوویلا (Onduvilla) دو نوع پوشش سقف شیبدار سبک وزن هستند، که به دلیل همین ویژگی، مناسبترین نوع مصالح برای مناطق زلزله خیز می‌باشند. جنس اصلی هر دو نوع پوشش از بیتومن و الیاف طبیعی است و هر دو ساخت کارخانه‌ای فرانسوی هستند و بیشتر از 70 سال سابقه تولید دارند. از ویژگی های این نوع پوشش شیروانی،

- نفوذ پذیری در برابر آب،

- مقاومت در برابر شرایط جوی و پوسیدگی،

- قدرت تحمل بار تا وزن 350 کیلوگرم،

- عایق صدا تا 40 دسی بل،

- مقاومت در برابر انواع اسید و همچنین مقاومت در برابر نمک،

- نصب و اجرای سریع و آسان،

- مقرون به صرفه بودن در مقایسه با روف تایل و پوشش سقف شیبدار شینگل،

- رنگ ثابت که در برابر تابش یووی نیز تغییر رنگ نمی‌دهد،

- همچنین به دلیل ضریب هدایت گرمایی کم آن، نیاز به استفاده از عایق در زیر پوشش آندولین و آندوویلا نیست.

همانطور که از توضیحات فوق مشهود است، جنس و نحوه ساخت هر دو نوع پوشش سقف شیروانی آندولین و آندویلا یکی است با این حال این دو نوع پوشش در شکل ظاهری متفاوت هستند. ظاهر سقف‌های آندوویلا بیشتر شبیه روف تایل‌های سفالی و پوشش سقفی شینگل است. سقف آندوویلا به دلیل شکل ظاهری زیبا، بیشتر در سقف شیبدار ویلا و به منظور پوشش آلاچیق به کار برده می‌شود. حال آنکه سقف آندولین ظاهری شبیه ورق‌های ایرانیت داشته و بیشتر برای سوله، اصطبل، سالن ورزشی، کارخانه و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از دیگر تفاوت‌های این دو نوع پوشش سقف شیبدار، زاویه اجرای آنها است. در سقف‌های شیبدار با شیب کمتر از 20% استفاده از آندوویلا مجاز نمی‌باشد و توصیه می‌شود در این نوع سقف، از پوشش آندولین استفاده شود.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

برای آشنایی با انواع سقف های شیبدار موجود در بازار و فعالان در این زمینه می توانید به وبسایت ساختمون، منوی "سایر" مراجعه کرده و سپس گزینه "سقف شیبدار" و زیرمنوی "تایل دکرا و فورتیزا" را انتخاب کنید.

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کف پوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند درب ضد سرقت، انواع بتن و فراورده های بتنی، انواع مصالح ساختمانی، انواع پله مانند پله گرد یا پله پیش ساخته و انواع سقف متحرک، سقف عرشه فولادی، سقف کاذب و هزاران محصول دیگر مرتبط با صنعت ساختمان و فعالان دراین حوزه ها، ارائه شده است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
Yashar ۲۷-۸-۹۶ ساعت ۱۹:۳۲

واقعا مفید بود👌👌🙏🙏🌹🌹🌹

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای