دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آموزش نصب ایزوگام

آموزش نصب ایزوگام

logo
Sakhtemoon
آموزش نصب ایزوگام

ایزوگام عایقی رطوبتی جهت محافظت پشت بام در مقابل رطوبت وعوامل جوی است. مواد اصلی تشکیل دهنده ایزوگام عبارتند از قیر و الیاف مصنوعی. ایزوگام ها دارای ابعاد 1 متر در 10متر بوده و ضخامتشان حدود 4 میلیمتر است. از ویژگی ها و مزایای ایزوگام می توان به محافظت در مقابل رطوبت، سهولت در اجرا در مقایسه با عایق کاری های قدیمی از جمله قیر و گونی و جذب بالای حرارت به ویژه در ایزوگام آلومینیومی اشاره کرد. مناسبترین زمان برای نصب ایزوگام یک روز آفتابی است. در روزهای سرد یعنی دماهای زیر 5 درجه سانتیگراد به دلیل احتمال ترک برداشتن لایه ها بهتر است از نصب خودداری شود.


الزامات پیش از نصب ایزوگام

پیش از شروع نصب ایزوگام باید سطح را کاملا شسته و جارو کنیم. پس از خشک شدن کامل سطح می توان کار ایزولاسیون را شروع کرد. همچنین باید سطح مورد نظر فاقد ترک های بالای یک سانتیمتر باشد که در این صورت باید این ترک ها با خمیر ماستیک یا سیمان پر شوند.
همچنین قبل از شروع کار نصب ایزوگام، سطح باید زیرسازی شود. زیرسازی سطح به جنس اولیه پوشش بام بستگی دارد. پوشش اولیه بام معمولا موزاییک، سیمان یا آسفالت است. مواد معرفی شده را با مقادیر معین بر روی سطح کار پاشیده و به مدت 24 ساعت برای خشک شدن این مواد صبر کنید. 
اگر سطح کار موزاییک باشد ابتدا با سیمان، دوغاب کاری کرده سپس از مشتق قیری محلول در حلال نفتی استفاده کنید.
اگر سطح کار سیمانی باشد، باید 280 گرم مشتق قیری محلول در حلال نفتی به ازای هر متر مربع جهت پوشش سطح کار مورد استفاده قرار گیرد.
اگر سطح کار آسفالت باشد، باید 300 گرم مشتق قیری رقیق شده در آب به ازای هر متر مربع جهت پوشش سطح کار مورد استفاده قرار گیرد.
پس از خشک شدن زیر کار، اطمینان حاصل کنید که سطح تمیز و عاری از آلودگی و خاک می باشد.

به علاوه بهتر است قبل از شروع کار نصب ایزوگام بر روی پشت بام، کلیه اشیاء فلزی مانند کولر، منبع انبساط، منبع های ذخیره آب و آنتن برداشته شده و سطح کار برای نصب ایزوگام کاملا آزاد باشد. در ادامه مراحل نصب ایزوگام به تفصیل بیان شده است.

مراحل نصب ایزوگام

قبل از بیان مراحل نصب ایزوگام، وسایل مورد نیاز جهت نصب ایزوگام را معرفی می کنیم؛

- مشعل مخصوص ایزوگام کاری Torch
- کاتر
لباس کار و کفش مخصوص کار یعنی کفشی که کف آن صاف باشد، کلاه ایمنی و دستکش نسوز
- کمچه و ماله
- جارو


پس از فراهم آوردن لوازم و وسایل لازم به سراغ نصب می رویم . به خاطر داشته باشید نصب ایزوگام دارای اصولی است که اگر به درستی اجرا نشود، ایزوگام مقاومت لازم در برابر عوامل جوی را نخواهد داشت و طبیعتا طول عمر آن کاهش می یابد.
برای شروع کار فقط چند رول ایزوگام را به محل نصب بیاورید، به خاطر داشته باشید وزن هر رول ایزوگام حدود 40 الی 45 کیلوگرم است. لذا انبار کردن چندین رول ایزوگام در یک نقطه بام می تواند خرابی به همراه داشته باشد.

- در ابتدای کار باید سطح را اندازه گیری کنیم که این اندازه گیری از محل ناودان شروع می شود.
با توجه به اینکه عرض رول ایزوگام 1 متر است و رول ها باید حدود 10 سانتیمتر از عرض همپوشانی داشته باشند، سطح کار به فاصله های عرضی 90 سانتیمتری علامت گذاری می شود.

- تمام سطوح ایزوگام کاری شده باید به طرف آبروها شیب‏بندی شوند تا آب در سطح ایزوگام جمع نشوند. شیب مناسب اجرای ایزوگام پنج درصد می باشد.همچنین باید جلوی ناودان یا هر آبراهی یک متر لایه ایزوگام نصب می کنیم. دلیل این امر این است که در اجرای شیب بندی بام یک نقطه ماکزیمم شیب و یک نقطه مینیمم شیب وجود دارد. آب از نقطه ماکزیمم شیب جریان یافته و در نقطه مینیمم شیب جذب آبراه می شود. با توجه به شدت بارندگی یا کم بودن شیب و آبراه، آب مدتی در اطراف آبراه می ماند و سپس جذب می شود. لذا ابتدا در اطراف هر آبراهی یک متر ایزوگام نصب می کنیم و سپس ایزوگام کل بام را اجرا می کنیم.
- بهتر است در جانپناه، راه پله و سایر سطوح عمودی تا ارتفاع 50 سانتی متر ایزولاسیون از طریق نصب ایزوگام صورت گیرد. با اینکار یک حوضچه آبگیر و غیر قابل نفوذ ایجاد می کنیم.
- زیر سطح کولر یا هر منبع آبی دیگری لایه های دو متری نصب شود.

- قسمتی که باید با مشعل گرم شود با نایلون پوشیده شده است. در صورتی که نایلون ضخیم باشد پیش از حرارت دادن باید کنده شود. در هر صورت به خاطر داشته باشید حرارت بیش از حد نیاز باعث سوختن تیشو و پلی استر داخل لایه می گردد. همچنین در صورتیکه کمتر از حد معمول حرارت داده شود عایق رطوبتی کاملا به سطح کار نچسبیده و باعث نفوذ آب و رطوبت زیر عایق میگردد.
- پس از حرارت دادن و تنظیم عایق در محل مورد نظر، از نقطه وسط عرض آن لایه را به دو طرف هدایت می کنیم تا لایه ای صاف و عاری از حباب های هوا داشته باشیم و مطمئن شویم که عایق به سطح مورد نظر کاملا چسبیده است.
- آخرین مرحله اتصال همپوشانی های ورق های ایزوگام نصب شده است که باید با دقت فراوان و با کمک شعله کم مشعل انجام شود.


به خاطر داشته باشید که در مناطقی که بارش باران زیاد است بهتر است ایزوگام کاری را بر روی دیوار نیز اجرا کنید. قبل از نصب ایزوگام بر روی دیوار لبه نود درجه را ماهیچه بندی کنید. زاویه مناسب برای این کار 45 درجه می باشد.

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش ها (کفپوش بتنی، پارکت و لمینت)، انواع دیوارپوش ها، انواع پارتیشن، انواع درب (درب داخلی، درب ضد سرقت، درب اتوماتیک و..) و ... از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
پایا بنا ۲۶-۸-۹۷ ساعت ۹:۵۱

سلام مطلب مفیدی بود.

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۷:۲۹

ممنون از لطف شما

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای