دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

الیاف بتن چیست؟

logo
Sakhtemoon
الیاف بتن چیست؟

بتن تقویت شده با الیاف (بتن الیافی)، بتنی حاوی مواد فیبری است که باعث بهبود خواص مطلوب بتن مانند مقاومت آن می گردد. سال های متمادی از انواع مختلف الیاف برای تقویت مقاومت بتن استفاده می شد اما امروزه استفاده از الیاف مصنوعی و الیاف فلزی بسیار رایج و پذیرفته شده است. برای آشنایی با الیاف بتن با ما همراه باشید.


الیاف بتن چیست؟

الیاف بتن در ساخت بتن مسلح به کار می رود و انواع مختلفی دارد که هریک مزایای خاص خود را دارند. در واقع لیف ها تکه های تقویت کننده کوچکی هستند که می توانند صاف یا دایره ای شکل باشند. الیاف معمولا بصورت یکنواخت در بتن قرار داده می شوند ولی جهت قرار گیری آن ها بصورت رندم است. 
لیف ها را با پارامتر نسبت ابعاد (نسبت طول به قطر لیف) می سنجند. بطور معمول این نسبت بین 30 تا 150 است. برای الیافی که مقطع دایره ای شکل نداشته باشند از قطر معادل برای محاسبه نسبت ابعاد استفاده می شود.
الیاف بتن باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شوند اما شکل، جهت و طول الیاف بسیار مهم بوده و بر مقاومت کششی تاثیر گذار است. به عنوان مثال الیاف باریک و کوتاه تنها در ساعات اولیه بعد از بتن ریزی موثر هستند و باعث کاهش ترک خوردگی بتن در زمان سفت شدگی می شوند، اما باعث افزایش مقاومت کششی نهایی بتن نخواهند شد.
از الیاف معمولا در شاتکریت استفاده می شود، اما در بتن معمولی نیز می توان از آنها استفاده نمود. از بتن های معمولی که با الیاف تقویت شده اند، معمولا برای کاربردهای روی زمین و پیاده رو ها یا کف خیابان استفاده می شود. با این حال می توان از آن ها برای استفاده در تیرها، پی ها و ... (به تنهایی یا به همراه شبکه میله گرد) استفاده نمود.

2381

تاثیر الیاف بر بتن

الیاف بتن مزایای بسیاری دارند به عنوان مثال:


- از الیاف معمولا برای کنترل ترک های ناشی از انقباض خمیری (plastic shrinkage cracking) و ترک های انقباضی ناشی از خشک شدن بتن، استفاده می شود.
- الیاف بتن، باعث ایجاد مقاومت جهتی در بتن می شوند.
- برخی از انواع الیاف بتن، باعث افزایش مقاومت ضربه ای، مقاومت سایشی و مقاومت شکست بتن می شوند.
- مطالعات نشان داده اند که الیاف میکروفایبر نسبت به الیاف بلندتر، تاثیر بیشتری بر مقاومت ضربه ای بتن دارند.
- الیاف بتن، باعث بهبود دوام و سختی بتن می شوند.
- الیاف باعث کاهش تراوایی و نفوذ و در نتیجه باعث کاهش تعریق بتن می شوند.
- در صورتیکه ضریب ارتجاعی الیاف بتن بیشتر از بتن و ملات آن باشد، الیاف باعث افزایش مقاومت کششی می شوند.
- الیاف بتن باعث کاهش حباب های هوا و حباب های آب می شوند.
- جهت و حجم و نوع الیاف به کار رفته در بتن تاثیر قابل توجهی بر عملکرد بتن در برابر خزش دارد. الیاف گرافیتی و الیاف شیشه ای مقاومت خوبی در برابر خزش دارند.

نکته هایی برای استفاده از الیاف بتن

در استفاده از الیاف باید نکاتی را در نظر داشت:
اگر طول لیف ها بیش از حد بزرگ باشد، باعث گلوله شدن آن ها شده و در نتیجه کارایی آن ها را کاهش می دهد.
افزایش مقاومت خمشی بتن با استفاده از الیاف محدود است و الیاف بتن نمی توانند جایگزینی برای قاب های فلزی مقاوم در برابر خمش باشند.

انواع الیاف بتن

الیاف بتنی انواع گوناگونی دارند؛ در ادامه الیاف بتنی مختلفی که معمولا در ساخت و ساز از آن ها استفاده می شود ارائه شده اند:
- الیاف فولادی
- الیاف پلی پروپیلن (PFR)
- الیاف شیشه ای (GFRC)
- الیاف کربنی

الیاف فلزی (فولادی):

الیاف فولادی در اشکال مختلفی استفاده می شوند. مدل دایره ای آن بیشترین استفاده را دارد که برای تهیه آن سیم فولادی را در قطعات کوچک تکه تکه کرده و آن ها را حلقوی می­ کنند. قطر سیم ها معمولا بین 0.25 تا 0.75 میلی متر است. الیاف فولادی با مقطع مستطیلی از برش دادن صفحات فلزی با ضخامت کم بدست می آیند. الیاف فولادی با استفاده از مواد مذاب و همچنین تراشیدن سطح ورق‌های فولادی با استفاده از دستگاه صفحه تراش نیز تهیه می شوند.

2375

از مهم ترین تاثیرات الیاف فولادی، افزایش مقاومت برشی، خمشی و کششی بتن است. الیاف فولادی میزان ریز ترک های ناشی از بارگذاری خارجی را کاهش می دهند ،که در نتیجه مقاومت کششی بتن بالا می رود. در صورت استفاده از الیاف فولادی، می توان از خاموت به عنوان آرماتور برشی صرف نظر کرد چراکه الیاف فولادی باعث افزایش مقاومت برشی بتن می گردد. الیاف فولادی در بتن، باعث افزایش قابلیت هدایت گرمایی بتن می شود و مقاومت بتن را در برابر تغییرات ناگهانی و زیاد درجه حرارت افزایش می دهند.

2376

الیاف پلی پروپیلن:

پلی پروپیلن یکی از پلیمر های ارزان و در دسترس است. این پلیمر در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است. نقطه ذوب پلیمر پلی پروپلین بالا است بنابراین کار کردن در درجه حرارت های بالا آسیبی به الیاف بتنی نخواهد زد. پلی پروپیلن در ساعات اولیه بتن ریزی مانع ایجاد ترک خوردگی و جمع شدگی در بتن می شود. بتنی که با الیاف پلی پروپیلن تقویت شده باشد، شکل پذیری بالایی دارد و به راحتی خرد نمی شود. نکته ای که باید در نظر داشت این است که درصد جذب آب پلی پروپیلن نزدیک به صفر است و نباید برای افزایش روان سازی بتن، آب اضافی به آن اضافه نمود.

2378

الیاف شیشه ای:

الیاف شیشه ای از 200 تا 400 رشته مجزا تشکیل شده است که به آرامی با یکدیگر ترکیب شده و یک صفحه را به وجود می آورند. این صفحات را می توان در ابعاد مختلف تکه تکه کرد یا بصورت یکپارچه درآورد. بیشترین کاربرد الیاف شیشه ای در تقویت ملات به کار رفته در صفحات باریک (مانند نمای ساختمان) است. الیاف شیشه‌ای به شدت تمایل دارند که در بتن تازه به یکدیگر بچسبند و گلوله شوند؛ مسلما در صورت گلوله شدن الیاف، توزیع الیاف دیگر یکنواخت نبوده و بتن کارایی مطلوب را نخواهد داشت.

2379

الیاف کربنی:

الیاف کربن یکی از پرکاربرد ترین الیاف در صنعت مقاوم سازی است. این الیاف بیشترین مقدار ضریب ارتجاعی را نسبت به الیاف شیشه و کولار دارند. نکته قابل توجه اینجاست که قدرت، استحکام و مقاومت الیاف کربن ده برابر بیشتر از فولاد است و در عین حال وزن آن نیز ۵ برابر سبک تر از فولاد خواهد بود. الیاف کربنی از دسته الیاف ارزان محسوب می شود. این الیاف باعث افزایش مقاومت ضربه ای، خمشی، برشی و کششی در بتن می شوند. الیاف کربنی جذب آب ندارد و در برابر خوردگی، اسیدها و مواد قلیایی مقاوم است. این الیاف مانع ایجاد ترک در بتن می شوند و دوام آن را افزایش می دهند.

2380

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کفپوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند درب ضدسرقت، انواع سقف کاذب، انواع نمای ساختمان مانند نمای کامپوزیت یا نمای اسپایدر، انواع پله مانند پله گرد یا پله پیش ساخته، انواع پنجره مانند پنجره دو جداره و پنجره یوپی وی سی و ... و فعالان در این حوزه ها، ارائه شده است.
برای آشنایی با انواع الیاف بتن موجود در بازار و فعالان در این زمینه می توانید به منوی "بتن و فراورده های بتنی" مراجعه کرده و سپس گزینه "الیاف بتن" را انتخاب کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای