دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

یونولیت و مزایا و معایب استفاده از آن در ساختمان سازی

یونولیت و مزایا و معایب استفاده از آن در ساختمان سازی

logo
Sakhtemoon
یونولیت و مزایا و معایب استفاده از آن در ساختمان سازی

یونولیت در واقع نوعی پلاستوفوم تحت عنوان پلی استایرن منبسط شده با علامت اختصاری EPS است که کاربردهای متعددی در امور بسته بندی، عایق سازی، آموزشی، تبلیغاتی و ... دارد.


یونولیت پلیمری به رنگ سفید و عایق رطوبت، عایق حرارت و عایق صدا است که در کارخانه های پتروشیمی تهیه می‌شود. این ماده با وزن حجمی بسیار کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتیمتر مکعب) و دانه بندی های ریز و درشت، به صورت گرانول، ورق و بلوک در اندازه ها و ضخامت های گوناگون موجود است. برش دادن آن نیز با دستگاه های برش توسط سیم داغ به راحتی انجام می شود.

کاربردهای یونولیت
- دکوراسیون و فضاسازی‌های موقت
- ساخت سازه‌های سبک
- ساخت ماکت و کاردستی و تابلو اعلانات
- ساخت احجام و مدل های بزرگ
- ساخت سردخانه
- ساخت استودیوهای صدا برداری
-  عایق صوتی و عایق حرارتی دیوارها
- عایق صوتی در فضاهای دارای آلودگی‌ صوتی
در صورتی که از یونولیت برای تبلیغات شهری استفاده شود، باید از پوشش های پلیمری برای حفاظت آن در برابر شرایط محیطی و UV استفاده شود.
از یونولیت در سیستم سقف تیرچه – بلوک به عنوان جایگزین بلوک های سفالی یا بلوک سیمانی استفاده می شود. استفاده از یونولیت (پلی استایرن منبسط شده) به عنوان بلوک سقفی، در صورتی مناسب خواهد بود که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش سوزی، تولرانس های ابعادی، مقاومت (که مستقیما با چگالی مصالح ارتباط دارد)، شکل هندسی و روش اجرای مناسب در آن رعایت گردد.

مزایای استفاده از یونولیت در سقف ساختمانها
- سبکی قطعات بلوک و کم شدن وزن نهایی ساختمان
- کم شدن سایز تیر و ستون ها و نتیجتا کاهش مصرف فولاد و آهن
- کاهش 30 درصدی حجم بتن
- مقاومت در برابر زلزله
- عایق حرارتی، برودتی و صوتی
- حمل و نقل سریع و آسان
- صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد

معایب کاربرد یونولیت در ساختمان سازی
بلوک های «پلی استایرن» به دلیل سبکی وزن خود، باعث کم شدن وزن نهایی ساختمان می شوند. بلوک های یونولیتی نقش باربری ندارند و در برابر زلزله ایمن هستند. به همین دلیل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. اما این بلوک ها، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این بلوک ها، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری است. در صورتی که از جنس مرغوب این بلوک ها در ساختمان سازی استفاده شود ، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود.

الزامات ایمنی در برابر آتش
تنها استفاده از نوع کندسوزشده بلوک یونولیت مجاز است و استفاده از انواع غیرکندسوز ممنوع می باشد. تولید کنندگان موظف می باشند مدارک لازم دال بر استفاده از مواد اولیه از نوع کندسوز شده برای تولید بلوک را نمایند.
مواد اولیه (پودر پلی استایرن منبسط شده محصول کارخانجات پتروشیمی) باید از نوع کندسوز باشد. در این زمینه باید مدارک فنی معتبر از کارخانه فروشنده مواد اولیه دریافت شود. مدارک فوق باید مقاومت ماده اولیه در برابر آتش را، بر اساس استانداردهای معتبر بین المللی نشان دهد.
برای حفاظت از بلوک ها و جلوگیری از برخورد مستقیم هرگونه حریق احتمالی با آن ها، لازم است زیر سقف به وسیله پوشش مناسب محافظت شود. این پوشش باید به تیرها و تیرچه ها متصل و مهار گردد. اتصال مستقیم به بلوک پلی استایرن (مانند گچ کاری مستقیم بر روی بلوک بدون استفاده از اتصالات مکانیکی) به تنهایی مجاز نیست.
از آن جایی که دیوارهای بین واحدهای مستقل (دیوار بین آپارتمان های مسکونی یا واحدهای تجاری، اداری مستقل و غیره) در هر ساختمان باید دارای مقاومت در برابر آتش باشند، این دیوارها باید از لایه بلوک های پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای (یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند یا به طور مناسب از مصالح ضد حریق استفاده شود، به گونه ای که بلوک های پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشند و از گسترش هر گونه حریق احتمالی بین دو فضایی که به وسیله دیوار مقاوم در برابر آتش از یکدیگر جدا شده اند، جلوگیری گردد.
بلوک های یونولیت در محل کارگاه ساختمانی، دور از هر گونه مواد قابل اشتعال نگهداری شوند. محل نگهداری باید طوری باشد که از احتمال ریزش یا تماس براده های داغ یا جرقه های ناشی از جوشکاری یا هر گونه شیء داغ دیگر با بلوک ها پیشگیری شود. محل انبار اصلی بلوک ها حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود.
توصیه می شود که از انبار کردن بلوک ها به حجم بیش از 60 متر مکعب اجتناب شود. در صورت نیاز به انبار کردن مقادیر بیش از 60 متر مکعب، بلوک ها به قسمت های با حجم حداکثر 60 متر مکعب تقسیم شده و بین هر دو قسمت حداقل 20 متر فاصله وجود داشته باشد.
کلیه کارگران و کارکنان باید نسبت به عدم استفاده از هرگونه شعله و نیز عدم استعمال سیگار در محل نگهداری بلوک ها توجیه شوند و تابلوی استعمال دخانیات ممنوع در محل نگهداری بلوک ها نصب گردد. تعدادی کپسول آتش نشانی نیز در نزدیکی محل نگهداری بلوکها نصب گردد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
آگاه ۳۱-۶-۹۷ ساعت ۱:۲۷

با سلام.
آیا استفاده از یونالیت در سقفو باعث افزایش انتقال صدا از واحد بالایی به واحد پایینی میشود یا باعث کاهش انتقال صدا؟ یعنی باعث ایجاد عایق صوتی میشود یا برعکس عمل میکند

avatar
دنافوم ۸-۳-۹۷ ساعت ۱۵:۳۴

عالی بود. ممنون.

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۱۳:۳۶

ممنون از شما

avatar
مرتضی ۲۷-۹-۹۶ ساعت ۹:۳۸

معلم هستم.جهت کاهش مصرف سوخت و برق و همینطور کاهش تولید گازهای گلخانه ای و به تبع آن تخفیف تغییرات اقلیمی، از طرفداران گسترش کاربرد یونولیت جهت عایق سازی سازه ها هستم. اخیرا حرفهایی شنیدم که مرددم کرد! آیا یونولیت از خود گازهای سمی یا مضر متصاعد می کند و نباید حتی به مقدار کم هم در ساختمان استفاده کرد؟!

avatar
ساختمون ۲-۱۰-۹۶ ساعت ۱۷:۷

در حالت عادی از یونولیت گاز سمی و خطرناک ساتع نمی شود. اما از مهم ترین معایب یونولیت ها بخصوص یونولیت های غیر استاندارد و بی کیفیت، مقاومت بسیار کم آن ها در برابر آتش است و در صورت آتش گرفتن یونولیت، گازهای سمی از آن خارج می شود که مضر است.

avatar
نصرت اله حسین پناه ۱۹-۷-۹۶ ساعت ۲۰:۴۴

ایا یونولیت باعث موریانه در ساختمان میشود

avatar
ساختمون ۲۶-۷-۹۶ ساعت ۱۷:۱۵

یونولیت از مواد مصنوعی ساخته شده و ارزش غذایی برای حشرات از جمله موریانه ندارد. اما موریانه می تواند در یونولیت به دلیل خلل و فرج های موجود لانه کند. که این مشکل هم می تواند با اجرای درست و انسداد تمام درزهای موجود حل گردد.

avatar
نصرت اله حسین پناه ۱۹-۷-۹۶ ساعت ۲۰:۴۴

ایا یونولیت باعث موریانه در ساختمان میشود

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۲۳:۵۸

خیر

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۹ رای