دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

همه چیز درباره ساندویچ پانل و کاربرد آن در ساختمان سازی

logo
Sakhtemoon
همه چیز درباره ساندویچ پانل و کاربرد آن در ساختمان سازی

هر جا نیاز به صلبیت بالا و وزن کم یک سازه باشد، نام ساندویچ پانل به میان می آید. ساندویچ پنل در واقع یک سازه سبک است که دارای دو نوع سقفی و دیواری است.


شاید شما هم نام ساندویچ پنل را شنیده باشید. ساندویچ پنل نوعی پنل است که در ساختمان برای عایق سازی فضا مورد استفاده قرار می گیرد. پنل ها کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارند و جزو کاربردی ترین مصالح در سازه ها و ساختمان های امروزی به حساب می آیند. در این مقاله ساختمون در ارتباط با ساندویچ پانل صحبت می‌کنیم.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل نوعی پنل با کاربرد عایق سازی است. این پنل های کامپوزیت آلومینیوم، در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند و به علت شباهت ساختاری آن و لایه ای بودنشان، به آن ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل گفته می شود. ساختار ساندویچ پنل متشکل از دو بخش لایه های بیرونی و لایه داخلی نرم و منطعف است که این لایه داخلی نقش اصلی در عایق سازی را ایفا می کند. لایه های بیرونی نقش محافظتی دارند و از جنس آلومینیوم است. این لایه بیرونی در ساندویچ پانل به دو فرم صاف و عاج دار است که نمونه عاج دار سطح بیرونی، به علت ساختار خود،  تحمل وارده بر سطح ساندویچ پانل را بالا می برد. لایه میانی این پنل ها از جنس چسب پلی یورتان است.  در نهایت لایه داخلی و منعطف ساندویچ پانل ها که نقش اصلی را ایفا می کند، از جنس موادی مانند پشم شیشه، پشم سنگ، پلی اورتان و یا پلی استایرن است. ساندویچ پنل به صورت پیش فرض و پیش ساخته دو لایه بیرونی آلومینیومی را دارد اما می توان در صورت تمایل، نمونه تنها یک سمت آلومینیومی آن را سفارش داد.

این محصول به علت عایق برودتی و حرارتی بودن، هزینه های سرمایشی و گرمایشی را کم کرده و از این طریق باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. انعطاف بالای این محصول، آن را برای هر نوع ساختار معماری مناسب می کند و می تواند عایق مناسبی برای نقاط به اصطلاح کور برای پنل ها باشد.‌ ساندویچ پنل را می توان به راحتی در بین لوله های آب و فاضلاب و کابل های برق پیاده سازی کرد که علت این امر نیز انعطاف بالای آن است.

4280

ضخامت ساندویچ پنل به نسبت کم بوده و از این لحاظ فضای کمتری را اشغال می کند و فضای مفید بیشتری باقی می گذارد. ضخامت این نوع پنل ها قابل سفارش بوده و از 4 الی 25 سانتی متر متغیر است.

از ساندویچ پنل برای دیوار و سقف فضاهایی مانند سردخانه ها، سرویس های بهداشتی، سالن های تولیدی، هتل ها، مدارس، درمانگاه ها و واحدهای امدادی سیار، سالن های ورزشی، اتاق های اداری و ...  استفاده می شود.

از لحاظ نوع به کار گیری ساندویچ پانل دارای سه نمونه است:

ساندویچ پانل های دیواری متشکل از ورقه هایی با فوم تزریقی مابین هستند و برای پوشش دهی دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرند

ساندویچ پنل های سقفی مانند نمونه دیواری بوده اما ضریب حرارتی پایین تری دارد. این نمونه در برابر رشد قارچ و کپک زدگی از ساندویچ پنل دیواری مقاوم تر است.

4279

انواع ساندویچ پانل از لحاظ نوع لایه داخلی

ساندویچ پنل پلی یورتان

این نمونه عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی بوده و مقاومت بالایی در برابر وزن وارده دارد. علاوه بر این نسبت به نمونه های دیگر وزن کمتری دارد و قیمت آن نسبت به نمونه های دیگر بالاتر است.

ساندویچ پنل پلی استایرن

این محصول سطح پایین تری از مقاومت صوتی و حرارتی را ارائه می دهد اما در عوض وزن کمتر و قیمت پایین تری دارد. لایه مرکزی این نوع ساندویچ پنل یونولیت است. این نوع ساندویچ پنل به علت اشتعال پذیری، مناسب عایق های حرارتی نیستند.

ساندویچ پنل پشم سنگ

این نوع ساندویچ پنل علاوه بر خواص مشترک بین نمونه های دیگر، بیشترین ضریب ضد احتراق در نمونه های عایق حرارتی را دارد. این نمونه به علت نقطه ضعف نفوذ پذیری در برابر آب، مناسب فضاهایی با رطوبت بالا و مرطوب نمی باشد.

مزیت های ساندویچ پنل

مهمترین مزیت این محصول به نسبت سایر محصولات عایقی با کاربرد مشابه، وزن کمتری دارد و وزن آن برای هر متر مربع بین دوازده تا سی کیلوگرم است. این ویژگی در کنار قابلیت عایق صوتی و حرارتی و رطوبتی، امنیت ساختمان را در برابر آسیب های بعد از حوادثی مانند زلزله بالا می برد. وزن بالای مصالح به کار رفته در ساختمان همیشه می توان درصد خطر را وارده بر ساختمان، در حوادث را برای ساکنین آن بالا ببرد و از این رو، وزن کم ساندویچ پنل، به خوبی این ضعف را کم کرده است. علاوه بر این، مقاومت بالای ساندویچ پانل در برابر نیروی برشی وارده بر ساختمان در زمان زلزله، علاوه بر بالا بردن مقاومت ساختمان و یا سازه، عمر مفید آن را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، سرعت حمل و نقل این محصول به علت وزن پایین آن افزایش پیدا می کند و هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می کند. وزن کم محصول علاوه بر امتیازات ذکر شده، هزینه ای لازم برای زیرسازی را به نسبت قابل توجهی کم می کند که این امر بر روی هزینه تکمیل ساختمان نیز تاثیر می گذارد.

مواد مورد استفاده در ساختار ساندویچ پنل ، این نوع پنل ها را برای تمامی شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مناسب می کند.

دیگر ویژگی های متمایز کننده این محصول، قابلیت شستشو، نصب و راه اندازی آسان و قیمت مناسب آن به نسبت نمونه های مشابه است.  تنوع بالای رنگ  طرح و زیبایی آن در کنار قابلیت شستشو، سهولت در تغییر و تعویض پنل ها امکان استفاده از آن را به عنوان دیوار نما بالا می برد. این محصول به دامنه بیش از 12 رنگ آماده و رنگ های سفارشی ارائه می شود.

این محصول ضد قارچ، کپک و پوسیدگی است و از این لحاظ برای پیاده سازی در تاسیسات که شرایط متفاوتی نسبت به فضاهای عادی دارند، گزینه مناسبی خواهد بود. در ساخت کانکس ها، کانتینرها، سازه های فلزی، سوله، انبار ها و کارخانه های صنعتی نیز از ساندویچ پنل ها به علت ویژگی های متمایز کننده آن استفاده می شود.

مزیت دیگر آن، مقاوم در برابر خوردگی بر اثر مواد شیمیایی و حلال است که ممکن است در مصالح دیگر با کاربرد مشابه وجود نداشته باشد.

قیمت تمام شده این پنل ها با توجه به مزایایی که دارد، نسبت به نمونه های سنتی و قدیمی ارزان تر و مناسب تر است.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده کرکره)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه ساختمانی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات و دوربین مداربسته (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی، پارکت و ...)، انواع پارتیشن، شومینه، پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و انواع ساندویچ پانل و انواع سازه‌های پیش ساخته از جمله سازه LSF است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای