دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع شومینه و راهنمای خرید آن

logo
Sakhtemoon
انواع شومینه و راهنمای خرید آن

با فرا رسیدن فصل پاییز بد نیست کمی درباره شومینه صحبت کنیم. شومینه در فصل سرما قلب خانه است و همه ساکنین خانه دورآن جمع می شوند. چه شومینه های سنتی چوبی و چه شومینه های الکلی دوستدار طبیعت، همه باعث ایجاد فضایی گرم و دلچسب در خانه می شوند. انتخاب یک شومینه مناسب برای خانه همیشه چالش برانگیز بوده است. در ادامه مقاله شما را با انواع شومینه و مزایا و معایب هریک آشنا می کنیم و دانش شما را درباره انواع شومینه ارتقا می دهیم. پس با ما همراه باشید.


شومینه هیزمی

شومینه هیزمی یکی از قدیمی ترین و در عین حال مرسومترین انواع شومینه است که ظاهر زیبای 
آن موجب شده طرفداران زیادی داشته باشد. سایر گرماسازها نمی توانند از لحاظ بو و صدای سوختن چوب و صد البته حظ بصری دیدن سوختن چوب با یک شومینه هیزمی رقابت کنند.
در کنار یک شومینه هیزمی لازم است ذخیره ای از هیزم ترجیحا در مجاورت شومینه داشته باشید. با وجود زیبایی و دلچسب بودن تماشای منظره شعله های آتش، به خاطر داشته باشید شومینه های هیزمی بیشترین هزینه نگهداری از دودکش را دارند. همچنین خارج کردن خاکستر حاصل از سوختن چوب ها سخت است. در
برخی موارد در اثر سوختن هیزم ها، جرقه های آتش به بیرون شومینه پرتاب می شود، لذا برای اطمینان از ایمنی بیشتر، بهتر است برای شومینه هیزمی از محافظ شیشه ای استفاده کنیم. همچنین میزان گرمازایی این نوع شومینه در مقایسه با سایر شومینه ها کمتر است، زیرا بخش زیادی از حرارت حاصل از سوختن هیزم ها توسط دودکش به خارج خانه هدایت می شود.
به خاطر داشته باشید اگر قصد استفاده از شومینه هیزمی را دارید به دلیل نیاز این نوع شومینه به دودکش باید در مراحل ساخت خانه تصمیم به نصب این نوع شومینه بگیرید. زیرا پس از اتمام ساخت خانه، اضافه کردن شومینه هیزمی بسیار هزینه بر و تقریبا غیرممکن است.

2312

شومینه گازی

شومینه گازی از گاز به عنوان جایگزین چوب برای سوخت استفاده می کند. شومینه های گازی دودکش دار اغلب به سبک شومینه های سنتی هیزمی ساخته می شوند. یعنی یک جعبه که آتش در آن قرار دارد و به یک دودکش جهت تخلیه گاز خروجی شومینه متصل است. گرمایش این نوع شومینه در مقایسه با سایر شومینه ها بیشتر است و قادر است فضای بزرگی را گرما ببخشد. اگر علاقمند به استفاده از این نوع شومینه هستید در مراحل ساخت خانه فضای لازم جهت نصب آن را لحاظ کنید.
آخرین نکته در رابطه با شومینه گازی این است که این نوع شومینه قابل تبدیل به شومینه هیزمی می باشد.

2314

شومینه برقی

شومینه های الکتریکی نیازمند پیش بینی فضا در مراحل ساخت خانه نمی باشند و می توانند به راحتی در فضاهای کوچک و بزرگ قرار گیرند. تنها کاری که برای نصب شومینه برقی باید انجام دهید این است که دستورالعمل مربوط به قرار دادن را دنبال کنید و دوشاخه را به یک پریز وصل کنید. 
شومینه های الکتریکی در طرح های متنوعی عرضه شده اند تا متناسب با هر سبک و سلیقه ای باشند. شومینه برقی علاوه بر گرمایش، راهی عالی برای بهبود دکوراسیون داخلی فضای خانه شما بدون نیاز به صرف هزینه ای هنگفت است.
از مزایای شومینه برقی این است که تنها نمونه شومینه متحرک است. همچنین در این نوع شومینه نیازی نیست نگران گازهای سمی و مضر متصاعد شده از شومینه باشیم.

2316

شومینه الکلی

شومینه های الکلی از انواع مدرن شومینه هستند که در مدت زمان کم رونماییشان طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. شومینه های الکلی نیازمند دودکشی جهت تهویه نیستند و این بدان معناست که تقریبا در همه جای خانه قابل استفاده هستند. شومینه های الکلی در مقایسه با شومینه های گازی گرمای کمتری تولید می کنند با این حال میزان گرمای تولیدی آن ها مطبوع و قابل قبول است.
یکی از مزایای شومینه الکلی در مقایسه با سایر شومینه ها این است که این نوع شومینه نیاز به دودکش ندارد لذا بیشتر گرمای تولیدی وارد فضای خانه می شود.
سوخت این شومینه ها بیواتانول مایع یا الکل ژلی است. بیواتانول به وسیله ی تخمیر محصولات فرعی گیاهی مانند نیشکر و غلات با مخمر تهیه می شود. این ماده دوستدار محیط زیست، با کمترین اثر از کربن بر محیط زیست است. سوخت های ژلی نیز بسیار شبیه به ضدعفونی کننده های دست و در اصل الکل ایزوپروپیل هستند که در اثر سوختن هیچ نوع دود یا خاکستری ایجاد نمی کنند. یعنی دیوارهای شما در اثر تولید دوده سیاه نمی شود که این نیز از مزایای شومینه الکی است.
شومینه های الکلی علاوه بر اینکه به تمیزکردن و نگهداری خاصی نیاز ندارند، کاربری آسانی نیز دارند. برای استفاده کافیست سوخت الکلی را درون مخزن شومینه الکلی ریخته و با یک فندک آن را روشن کنید و از حرارت و شعله آن لذت ببرید.

انواع شومینه فضای باز

می توان به منظور ایجاد فضایی گرم و دلنشین با دیدی زیبا به منظره باغ یا حیاط از فضایی مجزا با پارتیشن شیشه ای استفاده کرد. همچنین به منظور تامین گرمایش این محیط از شومینه های مناسب فضای باز در شب های سرد استفاده کرد.

مطالبی که تا کنون بیان شد در ارتباط با انتخاب نوع شومینه مناسب با فضای داخلی خانه بوده است که در فضای باز نیز کاربرد دارد. در این بخش نمونه ای از اجرای شومینه در فضای باز به تصویر کشیده شده است.

2319

نمونه ای از اجرای شومینه در فضای باز و فاقد محفظه نشان داده شده است. بدیهی است این ایده ها به نوع آب و هوای منطقه محل سکونت شما بستگی دارد و نصب شومینه در فضاهای محافظت نشده، مختص آب و هوای نسبتا سرد است و در دماهای زیر صفر درجه کارایی ندارد.

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش ها (کفپوش بتنی، پارکت و لمینت)، انواع دیوارپوش ها، انواع پارتیشن، انواع مصالح ساختمانی، انواع ابزار و یراق، انواع درب (درب داخلی، درب ضد سرقت، درب کرکره برقی و..) و ... از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای