دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آن ها

عایق صوتی بهترین راهکار برای رهایی از سر و صدا های مزاحم است و انواع مختلفی از قبیل پنل اکوستیک، پشم شیشه و عایق های شانه تخم مرغی دارد.


زندگی و شرایط مدرن امروزی، افراد را در معرض صدا های مزاحم زیادی قرار می دهد که می تواند بر روی آرامش، سلامت و حتی تمرکز افراد و کارایی شان تاثیر منفی بگذارد. عایق بندی صوتی، از راهکار های اصلی ارائه شده در این زمینه است که امروزه در سطح گسترده ای به کار می روند. عایق کاری صوتی به اقدامات و اضافه کردن المان هایی به منظور جلوگیری از ورود و یا انتقال صوت به داخل فضای مورد نظر گفته می شود. در ابتدا برای عایق بندی صوتی ساختمان ها از مصالح مشخص و محدودی برای عایق بندی سطوح کف، دیوار و سقف فضا های ساختمان ها استفاده می شد و این عملیات باید در حین ساخت صورت می گرفت. اما امروزه عایق صوتی به فرم های بسیار متنوعی در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر المانی ساختمانی و مصالح مانند، تحت عنوان المان هایی روکار در کف، سقف، دیواره ها و یا به عنوان المان هایی دوکاره و دکوراتیو نیز استفاده می شوند. در هنگام خرید عایق ها و فوم های صوتی باید به نوع کاربرد، محل کاربرد، روکار و توکار بودن آن، زیرسازی های اولیه و الزامی، ضخامت، انعطاف پذیری و در نهایت نمای آن در نمونه های روکار توجه داشته باشید. علاوه بر این، برخی از این عایق های صوتی چند منظوره بوده و یا اینکه در نمونه های روکار، نقش دکوراتیو نیز دارند با توجه به پارامتر های ذکر شده برای انتخاب و خرید عایق های صوتی، مشورت با افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه می تواند انتخابی اصولی تر را برای شما رقم بزند. به همین دلیل ما در این مقاله وبسایت ساختمون انواع مدل های عایق های صوتی و کاربرد های آن ها را برای شما بیان می کنیم.

6152

دسته بندی عایق صوتی

دسته بندی بر اساس نوع عملکرد

عایق صوتی از لحاظ نوع کاربرد و عملکرد در فضای داخلی به دو دسته تقسیم می شود، عایق کاری به منظور حذف نویز و صدا های مزاحم محیط بیرونی و یا جذب نویز های موجود در محیط مورد استفاده قرار می گیرد. مورد اول مانند مانعی در برابر سر و صدا و نویز های محیطی عمل می کند و تا حد زیادی مانع ورود و یا خروج آن می شود. مورد دوم که با نام عایق صوتی آکوستیک نیز شناخته می شود، به منظور جذب امواج صوتی موجود در فضای داخلی و جلوگیری از انعکاس آن صورت می گیرد.

6153

دسته بندی عایق صوتی از لحاظ موقعیت و زمان بکارگیری

عایق صوتی توکار

این نوع عایق ها به عنوان مصالح ساختمانی سازه و در حین ساخت و ساز به بدنه و یا بخش های مختلف اضافه می شوند. از معروف ترین و کاربردی ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فوم اکس پی اس

فوم اکس پی اس علاوه بر عایق صوتی، عایقی حرارتی و رطوبتی نیز به شمار می رود. استحکام این محصول و طول عمر آن بسیار بالا است و در عین حال وزن بسیار کمی دارد. ویژگی های بیان شده این نوع عایق را به یکی از کاربردی ترین و رایج ترین نمونه مصالح عایقی تبدیل کرده است.

ورقه های یونولیتی

از دیگر مواردی که در حین ساخت به ساختمان اضافه می شود، ورقه های یونولیتی است، این محصول در مرحله سفت کاری به سازه اضافه می شود و جزء عایق های صوتی مناسب برای جذب صدا به شمار می رود. وزن این محصول نیز بسیار کم است و بار اضافی بر ساختمان اضافه نمی کند.

فوم اسپری شونده پلی یورتان

این نوع عایق بندی از طریق اسپری کردن محلول واکنش پذیر فوم پلی یورتان در نواحی مورد نظر اجرا می شود. پس از اسپری محلول با هوا واکنش داده و حجم گرفته و جامد می شود. این نوع عایق بندی درز ها را به خوبی می پوشاند اما نیازمند ابزار خاص، اجرای حرفه ای و تمیز کاری ثانویه است.

6155

فوم بازیافتی ریباند

یکی از محصول بازیافتی در زمینه عایق های صوتی، فوم ریباند است. این عایق از کامپوزیت فوم پلی یورتان و چسب ساخته شده است و جزء نمونه های دوستدار محیط زیست است. این محصول به صورت رولی ارائه شده و می توان در حین اجرا آن را در اندازه های مورد نظر، برش داد

عایق پشم شیشه

از پشم شیشه برای عایق سازی دیوار های داخلی استفاده می شود و از نمونه هایی است که هم عایق صوتی و هم عایق حرارتی است. طول عمر بالا و مقاومت بالای این محصول در برابر موارد فرسایشی و مخرب مانند قارچ، باکتری و موارد دیگر، آن را به گزینه ای بی ضرر و بسیار سازگار و کارآمد تبدیل می کند. این محصول در دو نوع رولی و تخته ای تقسیم می شود.

فوم های عایق لوله

این فوم های آکوستیک برای جلوگیری از انتقال صدای لوله کشی های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند و بر روی لوله کشی های ساختمانی نصب می شود.

6156

عایق صوتی روکار

این عایق ها را می توان با اعمال زیرسازی های اولیه و یا حتی بدون نیاز به زیرسازی، در سطوح مختلف محیط داخلی مورد نظر اعمال کرد. این نوع عایق ها دارای صنعت رو به رشدی می باشند و روز به روز به نوآوری و تنوع این دسته از عایق ها اضافه می شود.

فوم شانه تخم مرغی

این محصول از جنس اسفنج است و جذب بسیار بالایی دارد و انعکاس صدا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد فرم دندانه دار و شبیه شانه تخم مرغ این عایق صوتی، عملکرد آن را بسیار بالا می برد. این عایق صوتی را در مکان های ضبط صدا و یا استدیو ها برای پوشش دیواره ها و سقف مورد استفاده قرار می دهند. نوع نصب این عایق اهمیت زیادی دارد چرا که جهت گیری هرم های روی عایق می تواند بر روی میزان کاهش بازتاب صدا تاثیر زیادی بگذارد. این محصول در دو نوع ساده و پشت چسب دار ارائه می شود.

فوم عایق صدای صاف

از این نوع عایق می توان برای فضا های داخلی مسکونی استفاده کرد و با برش به اندازه مناسب، بدون نیاز به زیرسازی خاصی، بر روی سطح دیوار و یا سقف اجرا کرد. این نمونه عایق صوتی به علت میزان جذب صدای کم به نسبت نمونه های شکل دار، برای فضا هایی با نیاز کاهش نویز بالا، به صورت زمینه و بستری برای عایق های دندانه دار مانند عایق های شانه تخم مرغی ساده، به کار می رود. فوم های صاف در دیوار و سقف کار گذاشته می شود و می توان آن ها را جدا و در فضای دیگری مجددا نصب و اجرا کرد. این نوع عایق در دو نوع چسب دار یک رو و دو رو ارائه می شود.

فوم منشوری (گوه ای و یا هرمی)

این عایق صوتی مانند نمونه شانه تخم مرغی، سطح غیر صاف و فرم دار دارد. فوم های منشوری و یا گوه ای، دارای واحد هایی مشابه هرم است و نما و تنوع رنگ آن باعث شده نمونه ای مناسب برای استفاده روکار در فضا های داخلی باشد. جهت گیری این نوع عایق صوتی در حین اجرا و نصب نیز تاثیر زیادی بر روی کارایی آن دارد.

6159

پنل های آکوستیک دکوراتیو

این پنل ها که امروزه در طرح ها، رنگ ها و بافت های بسیار متنوعی ارائه می شوند و علاوه بر کاربرد اصلی، دارای نمایی زیبا و منحصر به فردی می باشند که می توانند خلاقیت شما را نیز به چالش بکشند. نصب و تغییر موقعیت این نوع پنل ها بسیار آسان می باشد و از این رو، تنوع بسیار زیادی در زمینه چیدمان آن ها قابل اعمال است. پنل های صوتی می توانند تا حدود 85% انعکاس نویزهای داخلی را کاهش دهند که این امر، کارآمدی آن ها را به عنوان عنصری دکواتیو، بسیار بالا می برد. تنوع بالای این محصول و نصب آسان آن، امکان اجرای آن را در اکثر فضا های داخلی مسکونی و غیر مسکونی فراهم می کند.

عایق های دکوراتیو

این محصولات نوین، به فرم المانی دکوراتیو در سقف، دیوار و به صورت مستقل، به کار می روند. از نمونه های آن ها می توان به عایق های آویزی از سقف اشاره کرد که برای فضا های اداری طراحی شده اند. عایق های دکوراتیو از محصولاتی می باشند که سابقه کمی نسبت به نمونه های دیگر دارند ولی در عین حال محبوبیت خوبی پیدا کرده اند.

المان های دیگر با قابلیت عایق صدا بودن

محصولات دیگری مانند پنجره های دوجداره (پنجره دوجداره UPVC)، موکت های عایق، دیوارپوش ها، برخی مدل های سقف کاذب و همچنین درزبندی درب ها و دیواره ها نیز از راهکار های جانبی برای عایق بندی صوتی فضا های داخلی محسوب می شود که می توانند میزان ایزوله بودن فضای داخلی را از نظر صدا های مزاحم، بالا ببرند. همچنین در حین اجرای مواردی مانند کفپوش (مثل کفپوس اپوکسی، لمینت ها، پارکت ها و...)، می توان به عنوان زیرسازی مازاد، از فوم های عایق صوتی در استفاده کرد و از این طریق، کف اتاق و فضا را عایق کرد.

6160
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای