دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

پشم شیشه چیست و دارای چه خصوصیاتی است؟

logo
Sakhtemoon
پشم شیشه چیست و دارای چه خصوصیاتی است؟

پشم شیشه از قدیمی ترین و پرمصرف ترین انواع عایق های حرارتی است و سابقه تولید آن در داخل کشور به حدود چهل سال قبل می رسد. این نوع عایق در واقع نوعی پشم معدنی است که از مذاب شیشه به دست می آید و ظاهر آن به صورت الیاف انعطاف پذیر شیشه است.


استفاده از عایق های صوتی و حرارتی در ساخت و ساز همیشه رواج داشته است. در بین عایق حرارتی دو محصول پشم شیشه و پشم سنگ همیشه مورد توجه بوده‌اند. در این مقاله ساختمون قصد داریم بیشتر در مورد پشم شیشه و کاربردهای آن در ساختمان سازی صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

خصوصیات پشم شیشه کدام است؟

پشم شیشه عایق صوتی و حرارتی با ضخامت کم است که این ضخامت موجب انعطاف پذیری و کاربردهای خاص این محصول شده است. الیاف پشم شیشه دارای شکل سوزنی هستند و در بیشتر موارد تماس این محصول با پوست موجب خارش و حساست خواهد شد. از ویژگی های این محصول مقاومت ان در برابر آتش است و اینکه در برابر اتش تولید گازهای سمی و خطرناک نمی کند.

4099

پشم شیشه یا پشم سنگ؟

وقتی صحبت از عایق حرارتی به میان می‌آید، دو عایق پشم شیشه و پشم سنگ از میان سایر محصولات بیشتر خودنمایی می‌کنند. این دو محصول از نظر قیمت و کارایی متفاوت هستند. با این حال هر دو عایق حرارتی و عایق صوتی خوبی بشمار می آیند. یکی از مهمترین خصوصیاتی که منجر به تمایز این دو محصول الیافی می شود، ضریب مقاومت حرارتی و سطح تحمل دمای این دو محصول است.

دمای عملکرد پشم سنگ 75 و برای پشم شیشه حداکثر 250 درجه سانتی گراد است. با این حال مقاومت پشم سنگ بستگی به ضخامت لایه های به کار رفته در آن دارد و می‌توان بسته به شرایط محیطی که قصد عایق کاری آن را داریم بین این دو محصول انتخاب کنیم.

عایق پشم سنگ از سنگ آذرین ساخته شده که حاصل فعل و انفعالات آتشنشانی است. این محصول در برابر آتش د ارای مقاومت بالایی است. در مقایسه با پشم شیشه دارای تراکم و دانسیته بیشتری بوده و لذا مقاومت حرارتی بالاتری دارد. البته کاربرد این محصول فقط به صورت عایق حرارتی نیست و می توان گفت که پشم سنگ عایق صوتی بسیار قوی می باشد.

پشم شیشه ترکیبی از الیاف و شیشه مذاب شده است. این محصول نیز دارای مقاومت حرارتی قابل قبولی است. ضخامت آن چیزی در حدود 3 الی 6.5 میکرون است و به صورت رول در بازار عرضه می شود. با وجود خصوصیات و کاربردهای پشم شیشه، این محصول در مقابل جذب رطوبت ضعیف عمل میکند و اگر به خوبی محافظت نشود دچار حمله قارچها و کپکها واقع شده و کارایی خود را از دست می دهد.

پس از شناخت این دو نوع عایق لازم است به نکاتی در باب مقایسه این دو محصول اشاره کنیم،

- محل نصب عایق در انتخاب بین دو محصول پشم شیشه و پشم سنگ موثر است. به طور مثال در مورد عایق کاری یک سوله، برای کف و دیوار ها پشم سنگ و برای سقف پشم شیشه مناسبتر است.

-عایق پشم سنگ در مقایسه با پشم شیشه مقاومت بالایی در برابر آتش دارد.

- پشم سنگ عایق صوتی بهتری در مقایسه با پشم شیشه است.

- مقاومت حرارتی عایق پشم سنگ با ضخامت آن رابطه مستقیم دارد.

4100

آیا پشم شیشه برای سلامتی خطرناک است؟

شاید شما هم تجربه تماس پوست با پشم شیشه را داشته باشید، در این صورت به طور حتم می دانید تماس این ماده با پوست دست یا با چشم مخاطراتی را به همراه دارد. به علاوه تنفس گرد پشم شیشه موجب حساسیت های تنفسی و حالت‌هایی شبیه آسم می شود. در صورتی که سروکارتان با پشم شیشه است باید بدانید تنفس گرد پشم شیشه منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه خواهد شد. با این حال گفته می‌شود که پشم شیشه هایی که دارای استاندارهای لازم در حین فرایند تولید هستند بی خطر هستند و نباید همیشه از کارکردن با این ماده بر حذر بود.

در هر صورت، توصیه ما به کارگران و همه کسانی که به نحوی با پشم شیشه سرو کار دارند این است که هنگام کار با پشم شیشه از ماسک و لباس محافظ مناسب استفاده کنند.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره دوجداره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای