دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

کفپوش اپوکسی انواع متداول و نحوه اجرای آن

کفپوش اپوکسی انواع متداول و نحوه اجرای آن

logo
Sakhtemoon
کفپوش اپوکسی انواع متداول و نحوه اجرای آن

کفپوش اپوکسی را می توان در هر فضایی به کار برد و با توجه به تنوع بالای طرح و شکل این نوع کفپوش، می توان آن را مطابق با هر تم و سلیقه ای پیاده سازی کرد.


کفپوش اپوکسی و علی الخصوص کفپوش های اپوکسی سه بعدی از کاربردی ترین، محبوب ترین و متفاوت ترین کفپوش ها محسوب می شوند. رنگ های متنوع، نمای متفاوت، مقاومت بالا و ... همگی از مواردی هستند که این نوع کفپوش را در نوع خود منحصر به فرد و متفاوت کرده است، در این مقاله ساختمون قصد داریم به معرفی این کفپوش بپردازیم.

انواع کفپوش اپوکسی

به طور کلی کفپوش اپوکسی، به دو دسته صنعتی و دکوراتیو تقسیم می شوند که دسته دکوراتیو آن خود شامل کفپوش استیکری، ابر و بادی، گرانیتی، دانه شیشه دار و ... است. تمامی نمونه های کفپوش های دکوراتیو دارای نما و ظاهری متفاوت و منحصر به فرد هستند. امروزه کفپوش اپوکسی سه بعدی در بین نمونه های دکوراتیو، دارای بیشترین محبوبیت هستند. امکان استفاده از تصاویر چاپی دلخواه و تنوع بالای تصاویر قابل اجرا در این نوع از کفپوش ها، نمای بسیار خیره کننده ای ایجاد می کند.

کفپوش های اپوکسی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و همین ویژگی این نوع کفپوش را به گزینه مناسبی برای کف فضاهای صنعتی تبدیل می کند.

به علت سطح صیقلی و صاف و غیر قابل نفوذ آن، تمیز کردن کفپوش های اپوکسی اجرا شده بسیار راحت است و نیازی به مواد شیمیایی و شوینده خاصی نیست.

کفپوش اپوکسی را می توان روی سطوح بتنی،سنگی، موزاییک شده و حتی فلزی اجرا کرد. این ویژگی، کفپوش اپوکسی را برای هر فضایی مناسب و قابل اجرا می کند.

کفپوش اپوکسی از لحاظ نوع مقاومت به چهار دسته روکش ضد اسید، ضد الکتریسیته، ضد سایش و ضد لغزش تقسیم می شود که بنا بر نوع کاربری فضای مورد نظر، مخصوصا فضاهای صنعتی، اهمیت پیدا می کند.

4044

مزایای کفپوش اپوکسی

تنوع بالای رنگ و نوع اجرای این نوع کفپوش به خصوص در نمونه های دکوراتیو آن، امکان اجرای آن در هر فضایی را فراهم کرده و نمای بسیار زیبا، منحصر به فرد و متفاوتی را ایجاد می کند.

این نوع کفپوش از دسته مواد ساختمانی سازگار با محیط زیست است وجزو مصالح ساختمانی غیر سمی است.

غیر اشتعال بودن و مقاومت آن در برابر لغزش، سبب بالا رفتن فضای محیط مورد نظر در برابر حوادث مرتبط با سطح می شود. همچنین مقاومت آن در برابر تغییرات دمایی از بازه-40 تا 120 درجه سانتی گراد، این نوع کفپوش را به مقاوم ترین ماده برای کف تبدیل می کند. کفپوش اپوکسی نقش عایق محافظتی برای کف های بنتی ایجاد می کند و مانع فرسایش آن می شود. حجم کم آن نیز از مزیت های دیگر این کفپوش به حساب می آید.

همچنین سطح صاف و براق آن به علت انعکاس بالای نور، سبب افزایش نور داخلی تا سه برابر می شود و از این رو، برای سالن های تولیدی، نمایشگاه ها و کارخانجات نیز مزیت مهمی به حساب می آید.

4045

اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی جزو محصولات دو جزئی است، یعنی برای اجرا و پیاده سازی آن نیاز به ترکیب ماده اصلی با ماده دیگری است. این ماده در مورد کفپوش اپوکسی هاردنر نام دارد. برای اجرای کفپوش سه بعدی باید این دوماده را به صورت یکنواخت با هم ترکیب کرد و سپس آن را اجرا کرد.

همانند هر کفپوش دیگری، برای کفپوش اپوکسی نیز الزامات و زیرساخت های خاصی برای پیاده سازی مطرح است.

سطح مورد نظر برای اجرای کفپوش اپوکسی باید زبر و اصطلاحا خشن باشد. این زبری باعث تثبیت لایه تحت تماس کفپوش اپوکسی با سطح مورد نظر است.

همچنین فضا و سطح مورد نظر باید دارای شیب صفر و یا خیلی کمی باشد. تراز کردن سطح به یکدست شدن مواد اجرایی و راحتی کار اجرای کفپوش کمک زیادی می کند.

پس از بررسی این دو مورد، نوبت به زیرسازی و پاکسازی می رسد.

اگر سطح مورد نظر دارای درز و ترک های ریز بود، لازم است که از ماده ای با ترکیب سه جزئی به نام گروت اپوکسی استفاده شود تا سطح مورد نظر را به اصطلاح یکدست و عاری از ترک و درز کرد.

در مرحله بعد برای یکدست کردن سطح کار و ایجاد زیری مناسب، کف مورد نظر ساییده می شود تا به زیری و یکدستی مطلوب برسد.

پس از انجام تمامی عملیات بالا، باید توجه داشت که باید سطح نهایی عاری از هرگونه گرد و غبار، لک، خیسی و هر ماده‌ای باشد که مانع تماس مستقیم مواد با کف فضای مورد نظر می شود. اگر کف فضا دارای رطوبت بیش از دو دهم باشد، برای اینکه مشکلی پیش نیاید از پرایمرهای مخصوصی برای زیرسازی استفاده می شود تا رطوبت موجود آسیبی به کیفیت کار وارد نکند. معمولا پس از اجرای پرایمر به 4 الی 6 ساعت زمان نیاز است تا کاملا این لایه خشک شود.

بعد از تمامی مراحل زیرسازی ذکر شده، نوبت اجرای لایه میانی است. این لایه در مواردی مانند کف کارگاه ها و کارخانه ها که نیاز به مقاومت فیزیکی بالای سطح دارند، به کار می رود.

رعایت نکات اجرایی در این مرحله اهمیت خود را به خوبی نشان می دهد، چون این لایه خواص مهم کفپوش اپوکسی مانند مقاومت، طول عمر بالا، سطح یکنواخت و ... را تضمین می کند.

لایه آخر و نهایی، در بین کفپوش های صنعتی و دکوراتیو مشترک است. این لایه رنگ اپوکسی نام دارد. در این مرحله لایه رویی با رنگ و طرح مورد نظر پیاده سازی می شود و نمای نهایی کفپوش را شکل می دهد.

4046

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه ساختمانی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات و دوربین مداربسته (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
رضائی ۲۰-۱۱-۹۷ ساعت ۱۱:۵۸

سلام . جهت پوشش 3200 متر مربع به رنگ اپوکسی نیاز دارم لطفا پیش فاکتور آن را همراه با دست مزد اجراء برایم بفرستید .

avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۴:۵۹

سلام
ساختمون یک وبسایت تبلیغاتی در حوزه صنعت ساختمان است که تولیدکنندگان و فروشندگان اقلام ساختمانی را به مشتری معرفی می کند. بر کسب اطلاعات در مورد کالای مودر نظر خود وارد منوی مربوطه شده و با فعالان در این زمینه آشنا شوید و سوالات خود را بپرسید.

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای