دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

گرانی در بازار مسکن و تبعات پس از آن

گرانی در بازار مسکن و تبعات پس از آن

logo
Sakhtemoon
گرانی در بازار مسکن و تبعات پس از آن

گران شدن مسکن امروزه مساله ای است که ذهن افراد مختلفی را درگیر کرده است. امید است که این گرانی بر طرف شده و خانه ها با قیمت مناسب به فروش برسند.


شاید فکر کنید حالا که قیمت مسکن روی یک قله دست نیافتنی نشسته باید منتظر بمانیم تا اوضاع رو به راه شود و قیمت ها تعدیل شوند آن وقت دست به کار شویم. درست است که انتظار می رفت با آغاز شش ماهه دوم سال و کم شدن معاملات این رقم های نجومی هم به اعداد و ارقامی قابل باور تبدیل شوند. اما بر خلاف انتظارات ما در یک ماه گذشته در بازار مسکن باز هم شاهد افزایش قیمت بودیم. این اتفاق ها در اوضاعی است که نه وام مسکن تغییر کرده نه شرایط بازپرداخت و نه هیچ تسهیلات اضافه ای شامل حال خریداران شده است. در این مقاله وبسایت ساختمون به گران شدن نجومی مسکن و حواشی آن می پردازیم. همچنین شما اگر به موضوعاتی دیگری از قبیل شومینه های مدرن، پارتیشن بندی فضاهای گوناگون، انواع پرده ها مثل پرده زبرا و موارد دیگر علاقه مند هستید می توانید به مقاله های دیگر وبسایت مراجعه کرده و از مطالب آن ها استفاده نمایید.

4540

خداحافظی با خرید مسکن و تاثیرپذیری از نرخ ارز

این گرانی های پیاپی برای افرادی که قرار بود از وام مسکن خود استفاده کنند تبعات غیر قابل جبرانی داشت. خیلی از این افراد به کل قید خانه دار شدن را زده اند و تصمیم گرفته اند به جای راکد نگه داشتن پولی که به اندازه خرید مسکن نیست، آن را وارد بازار کنند. آمارها نشان می دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل در شهر تهران خرید و فروش مسکن کاهش داشته است. پر واضح است طعم تلخ گرانی که در بازار مسکن تهران اتفاق افتاد را متقاضیان مسکن در هیچ شهر دیگری نچشیده اند. بنابراین شاید با خودتان بگویید در شهرهای کوچک آمار خرید و فروش ها تغییر چندانی نداشته و یا حتی رقم قابل اغماضی افزایش داشته است ولی تغییرات پایتخت به مراتب قابل استناد تر خواهد بود. پدیده ای که اثر مستقیم بر بی ثباتی بازار مسکن دارد، تغییرات و نوسانات قیمت ارز است. می توان امیدوار بود اگر دولت بتواند بالاخره بازار ارز را از این التهابی که به جانش افتاده نجات دهد، فروشندگان خانه هم از ترس و طمع افزایش ساعتی قیمت ها رها شوند و قیمتی منطقی برای خانه هایشان در نظر بگیرند. در این صورت است که شاید دوباره خریداران به میدان برگردند و به فکر دست و پا کردن خانه ای مناسب بیفتند. چرا که این رکود اصلا برای بازار مسکن خوشایند نبوده و نیست.

افزایش حاشیه نشینی و بالا رفتن آمار خانه های حاشیه شهر

اگرچه تعدادی از خریداران مسکن، فکر خریدن خانه را دور انداخته اند اما تعدادی از متقاضیان هم با پایین آوردن سطح انتظارات حاضر به خرید خانه در مناطق پایین تر محل سکونت شان و یا شهرهای حاشیه ای شده اند. در حال حاضر آمار سکونت در شهرهای اطراف تهران نظیر اندیشه، پرند و پردیس و سایر شهرهای حاشیه ای به طرز قابل توجهی بالا رفته است. وقتی تقاضا برای این خانه ها زیاد باشد مسلما ساخت و ساز نیز افزایش می یابد و زمین های دیگری تغییر کاربری می دهند و به مسکونی تبدیل می شوند. پدیده ای که این روزها بخش اعظمی از محیط زیست را به ورطه نابودی کشانده است و هنوز هم ادامه دارد. به زودی باید شاهد شهرهای جدید دیگر هم در حاشیه ای که برای پایتخت نمانده، باشیم.

4542

خانه هایی با کیفیت حداقل و امنیت پایین

درست مثل تسخیر بازار توسط کالاهای چینی درجه سه و چهار ارزان قیمت، بازار مسکن هم در حال تبدیل شدن به بازاری با کیفیت سه و چهار است. پایین آمدن قدرت خرید مردم آن ها را بر این داشته که به خریدن خانه هایی با قیمت مناسب حتی بی کیفیت رضایت دهند. از سوی دیگر سازنده هم این را فهمیده که اگر از مواد اولیه درجه یک برای ساخت و ساز استفاده کند، مشتری زیادی برای آن خانه لوکس و با کیفیت و گران ندارد. نه این که هیچ مشتری نباشد ولی خب طبیعتا تعداد افرادی که قیمت برایشان یک پارامتر اولیه و ضروری است خیلی بیش تر از افرادی است که بدون در نظر گرفتن قیمت، خانه مورد نظرشان را انتخاب می کنند. پس نتیجه می گیریم سازنده هم به سراغ مواد اولیه ای با کیفیت پایین می رود که هزینه تمام شده ساختمان برای بخش اعظمی از متقاضیان مناسب به حساب بیاید. خب خروجی این طرز تفکر و این اوضاع نا به سامان می شود خانه هایی که صدای گفت و گوی اعضای خانواده به لطف دیوارهای کاغذی در خانه همسایه شنیده می شود و یا نقص ها و ایرادهایی که در همان سال های اولیه سکونت در خانه به شکل مشکلی عظیم سر باز می کنند. امنیت در خانه هایی که با کیفیت پایین ساخته می شوند به شدت پایین می آید. نمونه اش ترک خوردن دیوارهای خانه های مثلا نوساز در زلزله هایی با شدت پایین است. برای شهری مثل تهران که هر چند وقت یک بار شایعه یا احتمال وقوع زلزله ای خطرناک سر زبان ها می افتد و دل مردم را پیش از وقوع می لرزاند، ساختن خانه هایی با استحکام بالا یک ضرورت است که نباید نادیده گرفته شود. فراموش نکنیم این یک اتفاق کاملا طبیعی است. تقاضا برای هر چیزی در بازار وجود داشته باشد دقیقا همان تولید می شود. اگر توان خرید مردم خانه هایی با کیفیت پایین و قیمت ارزان باشد خیلی طبیعی است که چنین خانه هایی ساخته شود. به هر حال هر عرضه ای ربط مستقیم به تقاضای بازار دارد. پس در ساخت و سازهای بی کیفیت نباید انگشت اتهام تنها به سوی سازنده باشد. این اتهام زمانی درست است که یک خانه حداقل کیفیت لازم را هم برای مورد تایید قرار گرفتن از لحاظ اصول مهندسی، ساخت و ساز و استانداردها نداشته باشد.

تمهیدات رییس کل بانک مرکزی

اگرچه همتی، رییس کل بانک مرکزی در اظهار نظرات اخیرش درباره بازار مسکن، وام مسکن را جوابگوی قیمت های سر به فلک کشیده نمی داند و به فکر تغییراتی است ولی هنوز تصمیم مشخصی از سوی ایشان درباره برخورد با این موضوع اعلام نشده است. اما همین که قول تمهیداتی برای سر و سامان دادن به این آشفته بازار داده شده، نور امیدی است برای رهایی از این معضل. حقیقت این است که نمی شود بازار مسکن را همین طور نگه داشت و باید هرچه سریع تر به فکر راه چاره ای بود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
بی خانه ۱۸-۱۱-۹۷ ساعت ۱۴:۲۱

به نظرم دولت باید برای مناطق بیست گانه تهران رنج قیمت ( از یک عدد تا عدد کمی بالاتر ) تعیین کند تا دست واسطه کوتاه شود و رقابت سازندگان برای ارائه مسکن بهتر و رسیدن به قیمت بالاتر در رنج رقابت کنند و ثبات برقرار شود حد اقل برای مدتی لازم است واسطه ها وقتی نتوانند سود کلان ببرند مجبور میشوند به سمت بازار تولید سرازیر شوند و دلال کمتر میشود

avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۵:۷

به امید روزی که هیچ مستاجری وجود نداشته باشه واقعا...

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای