دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نگهداری و آبیاری گیاهان در تعطیلات نوروزی

logo
Sakhtemoon
نگهداری و آبیاری گیاهان در تعطیلات نوروزی

امروزه برای جبران آلودگی هوا و البته از لحاظ حظ بصری، علاقه‌مند به نگهداری گیاهان آپارتمانی هستیم. اما نگهداری و آبیاری گیاهان نیاز به اگاهی و مراقبت دارد.


تعطیلات سال نو و ایام نوروز، از زمان هایی است که اکثر خانواده های ایرانی صرف رفتن به مسافرت های چند روزه در این فرصت به وجود آمده می کنند وفرصت مناسبی برای تغییر روحیه، ملاقات با اقوام، بازدید از مناطق گردشگری و ... است. در کنار این مزایا، مسافرت دشواری ها و نگرانی هایی برای افرادی که در خانه هایشان ازگیاهان نگه داری می کنند به وجود می آورد. این گیاهان می توانند گلدانی و آپارتمانی باشند و یا نمونه هایی باشند که در باغچه و حیاط خانه ها کاشته می شوند. در هر صورت، نگه داری و آبیاری گیاهان امری مهم و حیاتی برای آن ها محسوب می شود و  به همین علت، باید برای آن ها در حین مسافرت، اقداماتی انجام شود. با ساختمون همراه باشید تا با راهکارهایی قابل اجرا، برای اینکه گیاهان در زمانی که در مسافرت هستیم بدون آب نمانند آشنا شوید.

راهکارهایی عملی برای نگهداری و آبیاری گیاهان

اولین و قدیمی ترین راه،  سپردن مسئولیت آبیاری گیاهان در زمان مسافرت است. برای این کار باید از یک فرد مطمئن و مورد اعتماد که قصد مسافرت ندارد و وقت مراجعه و رسیدگی و آبیاری گیاهان شما را داشته باشد، تقاضای همکاری کنید. اگر این فرد در دسترس نبود، بهتر است دست به کار شوید و از راه حل های زیر، یکی را انتخاب کنید.

اگر حمام خانه تان دارای وان است، آبیاری گیاهان را در داخل وان انجام دهید، سپس روی وان را با پلاستیک کاملا بپوشانید تا هوا نتواند از آن عبور کند، همچنین از تاریک بودن حمام در تمامی ساعات اطمینان کسب کنید. با این کار مکانیزم فعالیت گیاهان کم شده و تا حدود 10 روز بدون صدمه دیدن می توانند در این حالت بمانند.

اگر وان نبود، محلی دور از نور که امکان نصب پلاستیک های ضخیم نیز در آن باشد نیز همین عملکرد را خواهد داشت.
اگر گیاه مورد نظر ابعاد بزرگی داشت، آن را آبیاری کنید و با یک پلاستیک متری بزرگ، تمام گیاه و گلدان را بپوشانید. پلاستیک را دراطراف گلدان با استفاده از چسب متری و یا هر وسیله دیگر کاملا محکم کنید و گلدان را تا جای ممکن دور از نور خورشید و در سایه قرار دهید. با این کار، به نوعی محیطی گلخانه ای و ایزوله برای گیاهتان ایجاد کرده اید. این کار را می توان برای گیاهان کوچک و قرار دادنشان در درون زیپ پک ها نیز انجام داد.

3792

راه حل ساده ی دوم برای آبیاری گیاهان، استفاده از ظرف آب و چند نخ کاموایی و یا نوارهای پارچه ای نخی است. یک سر نخ ها را داخل خاک فرو برده و سر دیگر را داخل طرف آب قرار دهید. ارتفاع ظرف آب از سطح گلدان ها باید به اندازه ای باشد که آب بتواند از طریق نخ های کار گذاشته شده، به راحتی به خاک گلدان ها منتقل شود. از میزان کافی آب و تعداد مناسب نخ ها برای آبیاری گلدان ها و گیاهانتان اطمینان حاصل کنید.

3794

ژل های نگه دارنده و یا خاک های ژله ای نیز گزینه مناسب و کم دردسری برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت هستند. برای این کار، در ظرفی دانه های  ژل خریداری شده را بریزید و آنقدر به آن آب اضافه کنید تا در نهایت به اندازه حداکثری خود برسند و تماما پر از آب شوند. در مرحله بعد، حجم مناسبی از خاک روی گلدان را برداشته، گلدان را آبیاری کنید، با استفاده از ژل تمام سطح گلدان را بپوشانید و مجددا روی این ژل ها را با خاکی که برداشته بودید به صورت کامل بپوشانید. آب موجود در این ژل ها در صورت خشک شدن خاک گلدان، به مرور جذب آن شده و رطوبت کافی را به گیاه شما می رساند.

3796

راه حل کم هزینه دیگر به منظور آبیاری گیاهان، استفاده از بطری های نوشابه است. بطری را از آب پر کرده، درب آن را ببندید و روی درب آن چند سوراخ بسیار ریز ایجاد کنید. ابعاد سوراخ ها باید به اندازه ای باشد که در صورت برگرداندن آن، قطرات آب با سرعت کم و هر چند ثانیه یک بار خارج شوند. درب بطری را ببندید و در داخل خاک گلدان تان ثابت قرار دهید. حجم بطری مورد نظر باید متناسب با میزان آب مورد نیاز گیاه و تعداد روزهایی باشد که نمی توانید خودتان به گیاهتان آب بدهید.

3798

البته برای آبیاری گیاهان با کمک بطری نوشابه راه‌های دیگری نیز وجود دارد.

3800
3801

روش دیگر، قرار دادن گیاه بر روی پارچه های کتان و یا نخی و یا روزنامه است. توجه داشته باشید، باید روزنامه و یا پارچه ها را به حدی تا کنید تا قطری نزدیک ده سانتی متر داشته باشند، می توانید آن ها را پس از تا کردن با نخی محکم ببندید. قدم بعدی سوراخ کردن کف گلدان ها است. حال، تشت بزرگی را آماده کنید و پارچه و یا روزنامه های تا شده را روی آن قرار دهید و گلدان ها را روی آن ها قرار دهید. تشت آب را تا حدی پر کنید که آب دقیقا روی آجر و یا قطعات پارچه ای و یا روزنامه ای و زیر کف گلدان ها بیاید. می توانید به جای پارچه و روزنامه، از یک پتوی قدیمی و بی مصرف استفاده  کرده و آن را چند بار تا کرده و مراحل دیگر را مانند بالا انجام دهید. بافت این قطعات و یا پتو مانند اسفنج عمل کرده و آب مورد نیاز را به سوراخ های زیر گلدان و نهایتا خاک گلدان و گیاه مورد نظر می رسانند.​

راه دیگر آبیاری گیاهان، استفاده از مالچ های مخصوص باغبانی است. این مواد به صورت دانه های متوسطی است و از موادی تشکیل شده که مانند عایق رطوبتی عمل می کند و مانع از بین رفتن رطوبت سطح خاک می شود. گیاه تان را آبیاری و سطح خاک آن را با این مالچ ها با قطر حدود پنج سانتی متر کاملا بپوشانید.

وسایل جانبی و متنوعی مانند حباب های شیشه ای نیز در لوازم باغبانی موجود است که برای این شرایط طراحی و تولید شده اند. البته این حباب ها و یا نمونه های مشابه برای گیاهان کوچک و با تعداد کم مناسب است و شاید برای گلدان های بزرگ  و یا زیاد از لحاظ اقتصادی گزینه مناسبی نباشند.

3804

خریداری و نصب سیستم های آبیاری اتوماتیک، راه دیگری است. این سیستم ها  به صورت قطره ای کار می کنند و مختص گیاهان آپارتمانی و خانگی طراحی شده اند.

در مورد گیاهانی که در باغچه کاشته اید، راه حل های بالا به علاوه ی ایجاد سایبان، می تواند راهکار مناسبی باشد.

از هر راه و روشی که استفاده می کنید، سعی کنید محیط نگه داری گیاهان دور از نور خورشید، در سایه و دارای حرارت معتدل باشد. با افراد با تجربه مشورت کنید و بازه زمانی و نوع گیاهتان را برای آن ها شرح دهید.

در نهایت اینکه پس از بازگشت از مسافرت، نور و آب کافی را برای گیاهانتان فراهم کنید و به آن ها رسیدگی کنید تا به روال عادی خود برگردند.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده کرکره)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ داخلی و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای