دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نورپردازی اتاق خواب کودک چه شرایطی باید داشته باشد

logo
Sakhtemoon
نورپردازی اتاق خواب کودک چه شرایطی باید داشته باشد

نورپردازی اتاق خواب کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا نورپردازی علاوه بر تامین روشنایی و زیبا سازی اتاق باید امنیت و آرامش خاطر کودک را نیز تامین کند.


اتاق کودک یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین فضا های خانه برای کودک است. این فضا بر روی خلق و خو، حالات، رفتار، خواب و سلامت کودک تاثیر زیادی می گذارد. یکی از موارد بسیار مهم و پایه ای در مورد اتاق خواب کودک، نورپردازی آن است. نورپردازی اتاق خواب کودک و یا نوزاد علاوه بر زیبا سازی اتاق، بر روی احساس امنیت، کیفیت خواب و موارد زیاد دیگری نیز تاثیر می گذارد. در نورپردازی اتاق کودک، مهم ترین و محوری ترین نکته، آرامش کودک و ایجاد محیطی برای خواب باکیفیت او می باشد. این نکته در تمامی مراحل انتخاب و اجرای نورپردازی باید لحاظ گردد. علاوه بر نورپردازی اتاق خواب کودک به موارد مهم و پایه ای دیگری از قبیل کفپوش های مخصوص (کفپوش اپوکسی)، پرده مناسب اتاق خواب (پرده کرکره، پرده زبرا)، وسایل گرمایشی مناسب نیز باید دقت گردد. در صورتی که تمایل داشته باشید درباره این موضوعات اطلاعاتی بدست آورید، می توانید به مقالات دیگر موجود در وبسایت ساختمون مراجعه فرمایید.

4553

نکات مهم نورپردازی اتاق خواب کودک

در ادامه می توانید نکات مهم و ضروری برای داشتن نور پردازی مناسب اتاق خواب کودک را مشاهد کنید.

نورپردازی اتاق خواب کودک با المان های کم خطر

اولین رکن برای نورپردازی اتاق خواب کودک، حفظ امنیت آن است. تمامی المان های نور پردازی باید دارای کمترین خطر ممکن از برق گرفتگی تا خطر شکستن لامپ و یا تیزی و شل بودن نگه دارنده های لامپ باشند. تا جای ممکن از آباژور های ایستاده استفاده نکنید، چرا که کودک شما به سرعت رشد می کند و تا آخر نوزاد نمی ماند. وجود این وسایل خطر برق گرفتگی، شکستگی و زخمی شدن را ایجاد می کند، پس بهتر از آن ها در نورپردازی استفاده نکنید.

نورپردازی با چراغ خواب مناسب

استفاده از چراغ خواب برای اتاق کودک رایج است. از چراغ خواب برای کاهش ترس و دلهره کودک از تاریکی استفاده می شود و در کنار آن، نباید مخل خواب کودک باشد. چراغ خواب انتخابی شما برای اتاق خواب کودک تان باید نور بسیار ملایم و یکنواختی ایجاد کند و مهم تر از همه، خود چراغ خواب باعث دلهره و ترس کودک نشود.

کنترل نور محیطی اتاق خواب کودک

معمولا اتاق های کودکان دارای پنجره ای است که نور طبیعی را به اتاق وارد می کند. وجود نور طبیعی در اتاق کودک به اندازه موارد دیگر مهم و ضروری است. سعی کنید اتاق خواب کودک تان دارای پنجره باشد تا در ساعاتی از روز، نور و هوای تازه به داخل اتاق راه پیدا کند. در کنار این موارد، نور چراغ های بیرون از خانه و یا موارد دیگر در شب، می تواند در شب و هنگام خواب کودک، اذیت کننده باشند. از این رو استفاده از پرده های دو لایه با دو ضخامت مختلف توصیه می شود. با به کار گیری پرده ها می توانید بسیار راحت میزان نور وارده از پنجره را کنترل کنید. با استفاده از این پرده ها می توانید شدت نور در روز را نیز کنترل کنید تا کودک شما در صورت حضور در اتاقش اذیت نشود. در چیدمان اتاق کودک باید دقت کنید که نور وارد شده از پنجره به صورت مستقیم بر روی تخت وی تابیده نشود، پس باید تنظیم دکوراسیون و تخت خواب کودک به نحوی باشد که این نکته نیز رعایت شود.

4555

نورپردازی غیر متمرکز و غیر سقفی

نورپردازی اتاق خواب کودک به هیچ وجه نباید با یک لامپ واحد بر روی سقف باشد. چرا که گاهی در پاسی از شب به نور نیاز دارید و ممکن است کودک شما در خواب باشد که در این صورت، روشن کردن تنها منبع روشنایی پر نور در بالای سر کودک، برای او آزار دهنده است. علاوه بر این، داشتن چند منبع نور غیر سقفی می تواند به تنظیم میزان نور فضای مورد نظر شما کمک زیادی کند و این امر بدون سلب آسایش از کودک دلبند تان خواهد بود. علاوه بر موارد ذکر شده، نور پردازی سقفی و واحد، منبع نور شدیدی است که درست بالای سر کودک شما قرار دارد و برای عصب بینایی وی اصلا مناسب نیست. اگر امکان حذف نور سقفی را ندارید، سعی کنید تخت کودک تان مستقیما زیر منبع نور قرار نداشته باشد.

نورپردازی ملایم، بهترین انتخاب

نورپردازی ملایم اتاق کودک، در کنار نمای لذت بخشی که دارد، بهترین گزینه برای کودک است. نورپردازی شدید سبب تحریک بینایی نوزاد می شود که این امر برای فضایی مثل اتاق خواب که باید جایی برای خواب و استراحت کودک باشد، مناسب نیست. نورپردازی ملایم به خواب آرام و با کیفیت کودکتان کمک زیادی می کند. پیشنهاد می شود از نورپردازی هایی با قابلیت تنظیم نور استفاده کنید. این گزینه برای راحتی کار والدین دارای کودکان شیرخوار بسیار مناسب است و به آن ها کمک می کند در طول شب بتوانند نیاز های نوزاد شان را برطرف کنند.
نورپردازی اتاق خواب کودک علاوه بر ملایم بودن باید کامل نیز باشد تا نواحی تاریک در اتاق ایجاد نکند و از ترس و دلهره کودک جلوگیری کند.

رنگ های ملایم برای نورپردازی اتاق خواب کودک

معمولا رنگ های سفید و زرد به صورت ترکیبی و یا جداگانه برای نورپردازی اتاق خواب به کار می رود. اما اگر قصد دارید از نور های رنگی استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که بر روی کیفیت و روال خواب کودک و یا نوزاد تان، تاثیر منفی نداشته باشد و ترجیحا از رنگ های ملایم و آرامش بخش استفاده کنید.

4557

مشورت گرفتن از کودک در سنین بالا تر برای المان های نورپردازی

با بزرگ تر شدن سن کودک تان، می توانید در موارد مختلفی از جمله در زمینه نورپردازی، از او مشورت بگیرید و نظر او را بپرسید. این موارد می تواند در زمینه مدل لوستر و مواردی در این زمینه باشد. با این کار به کودک تان حق انتخاب و حس تعلق خاطر داده اید. در سنین کمتر هم سعی کنید گزینه های مورد نظر تان برای لوستر و یا چراغ خواب کودک تان، از کاراکتر های کارتونی و مورد علاقه وی باشد.

استفاده از نورپردازی تایمر دار

برخی از کودکان به علت های مختلف از خوابیدن در تاریکی ترس دارند، اما خوابیدن در اتاقی با چراغ روشن نیز راهکار مناسبی نیست و بر روی کیفیت خواب کودک تاثیر منفی می گذارد. به عنوان راه حل می توانید برای راحتی خود و کودک، از نورپردازی تایمری استفاده کنید. به این ترتیب، پس از به خواب رفتن کودک و اتمام تایم تنظیم شده، لامپ های تنظیم شده خاموش می شوند.

نورپردازی متمرکز برای میز مطالعه کودک

استفاده از نورپردازی متمرکز برای فعالیت هایی مانند نقاشی کودک، امر مهمی است. با بزرگ تر شدن کودک تان، می توانید از چراغ های مطالعه مخصوص که پایه محکمی دارند و می توانند بر روی میز کودک ثابت شوند استفاده کنید. با این کار شرایط مناسبی برای فعالیت هایی نظیر نقاشی کودک تان فراهم کرده اید و در عین حال، نورپردازی کل اتاق بدون تغییر می ماند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای