دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نظافت مبلمان با در نظر گرفتن جنس پارچه آن

logo
Sakhtemoon
نظافت مبلمان با در نظر گرفتن جنس پارچه آن

نظافت مبلمان یکی از حساس‌ ترین و در عین حال مهمترین بخش های خانه تکانی است. برای نظافت مبلمان باید به جنس پارچه آن توجه داشته باشید.


مبلمان منزل یکی از اساسی ترین و کلیدی ترین المان های دکوراسیون و فضای داخلی محسوب می شود و مسلما تمیز بودن و عاری از لک بودن آن ها اهمیت زیادی دارد. در نظافت مبلمان باید به مواردی مانند جنس روکش مبلمان، میزان کثیفی و لک های مبل، نوع مواد شوینده مورد استفاده و محدودیت های آن ها توجه کرد. استفاده از مواد شوینده نامناسب با جنس مبلمان علاوه بر تمیز نشدن مبلمان، می تواند به آن آسیب برساند و سبب از بین رفتن کیفیت و نمای اولیه ، فرسودگی و کاهش طول عمر آن شود. با ساختمون همراه باشید تا همه چیز را درباره نظافت مبلمان بدانید.

روش های نظافت مبلمان با توجه به جنس آن ها

اولین مرحله برای تمیز کردن هر نوع مبلمانی،جارو کشیدن روکش آن  با حوصله و به آرامی است تا روکش آسیب نبیند و پاره نشود. پس از این مرحله، با توجه به نوع روکش و قسمت های دیگر مبل، به تمیز کردن آن اقدام کنید.

نظافت مبلمان با روکش پارچه ای

مقدارکمی از شامپو فرش را در ظرفی با آب ولرم مخلوط و به هم بزنید تا کف کند. کف را روی محل مورد نظر قرار دهید و با پارچه بر روی آن بکشید.در نهایت روی مبل را جارو برقی بکشید و با استفاده درجه متوسط سشوار خشک کنید.

3657

نظافت مبلمان با قطعات برنزی

برای براق کردن این بخش ها، می توان از ابر، اسفنج و پارچه ای که به بنزین و یا شاپان آغشته شده استفاده کرد و با کمک آن، سطح برنزی را جلا داد.

نظافت مبلمان چرمی

ابتدا با پارچه خشک گرد وخاک باقی مانده را پاک کنید، لکه های چربی نیز در همین مرحله با پارچه خشک پاک می شوند. برای لکه های خودکار و جوهر به جنس و رنگ چرم  توجه کنید و دقت کنید که رنگ چرم در اثر تماس با مواد به کار رفته تغییر نکند. رایج ترین پاک کننده ها الکل ایزوپروفیل، اسپری مو، لاک پاک کن، اسپری مو و عطر هستند. برای اطمینان از عدم تغییر رنگ، ابتدا روی بخش کوچک و دور از دید سطح مورد نظر امتحان کنید. پس از استفاده از پاک کننده ها، با استفاده از آب و صابون محل را پاک و با پارچه نمدار و خشک تمیز کنید.

با فشار و قدرت زیادی  لکه ها را پاک نکنید چون ممکن است چرم پوست پوست و رنگ آن خراب شود. اگر رنگ چرم بسیار روشن است ، می توان از مخلوط مساوی آب و سرکه استفاده کرد و پس از پاک سازی با چند قطره روغن زیتون، آن را جلا داد. محلول آب و صابون سبب خشک شدن چرم می شود، پس این روش را فقط در مواقع ضروری به کار ببرید.

برای تمیز کردن عادی در صورتی که لکه دار نیست، واکس مخصوص مبلمان چرمی به خوبی عمل می کند.

3659

نظافت مبلمان های تمام چوبی و یا بخش های چوبی مبلمان

لکه را با دستمال نمدار پاک کنید و خشک کنید. با استفاده ازکمی  موم مایع، گلیسیرین، روغن زیتون،روغن جوجوبا و یا جلادهنده های موجود در بازار، به چوب جلا بدهید.

نظافت مبلمان مخملی

مایع شوینده را با آب ولرم و سرد مخلوط و با پارچه بدون سرعت بالا و یا فشار بر روی سطح بکشید تا تمیزشود. برای لکه ها از مخلوط آب لیمو و جوش شیرین استفاده کنید. توجه کنید که سطح مخملی  ساییده و خراب نشود. خشک شدن مبل تنها باید توسط هوای آزاد صورت بگیرد.

3661

پاک کردن لک های خاص بر روی مبل

چربی

باید قسمت مورد نظر را با نمک والکل بمالید تا لکه محو شود. برای پارچه های ابریشمی، برگه کاغذ خشک کن را روی لکه قرار داده و با اتوی داغ حرارت دهید تا چربی جذب کاغذ شده و لکه محو شود.

لکه تازه نوشابه

پاشاندن نمک و کشیدن و پاک کردن لکه با اسفنج نم دار و نهایت استفاده ازاسفنجی که با آب گرم خیس شده گزینه مناسبی است.

سوختگی و یا زردی ناشی از سوختگی با سیگار

حبه قند را بر روی لکه بکشید تا اثر آن محو شود. با استفاده از اسفنج آغشته به شیر،  باقی آثار را پاک و سطح مورد نظر را با آب و صابون تمیز کنید.

خون

از مخلوط بسیارغلیظ و خمیری نشاسته و آب استفاده کنید لکه را با آن بپوشانید و بگذارید تا خشک شود. خمیر خشک شده را از محل مورد نظر جدا کرده و با برس و فرچه مخصوص مبل، لکه را پاک کنید.

جوهر

برای لکه تازه، بر روی آن نمک بپاشید و با پنبه بمالید تا لکه پاک شود. اگرلکه قدیمی بود، از محلول آب و مایع سفید کننده استفاده کنید و یا با ترکیب گلیسیرین و آمونیاک لک را پاک و در نهایت با مخلوط  پودر دستی و آب قسمت مورد نظر را تمیز کنید.

آب مرکبات

برای پارچه ابریشمی از ترکیب مساوی آب و الکل صنعتی استفاده کنید. اگر پارچه سفید بود، استفاده از آب و صابون کافی است و برای پارچه های ابریشمی استفاده از مخلوط آب اکسیژنه با غلظت 20% و چند قطره آمونیاک مناسب است.

لک تازه بستنی

باقی مانده بستنی را با قاشق از روی  بخش پارچه ای بردارید و پارچه تمیز را روی لکه بکشید تا تمام بستنی باقی مانده جذب پارچه شود.از محلول آب سرد و مایع ظرف شویی استفاده کنید و با پارچه تمیز که کمی به آن آغشته شده، روی لکه فشار وارد کنید و بردارید و با یک پارچه تمیز دیگر روی آن بکشید. این مراحل تا محو شدن لکه باید ادامه پیدا کند.

برای حفظ سلامت فرد تمیز کننده و عدم فرسودگی مبلمان، تا حد امکان از مواد شوینده شیمیایی استفاده نشود و موارد طبیعی جایگزین را مورد استفاده قرار دهید.

سعی کنید بلافاصله پس از کثیف شدن و لکه دار شدن مبل، آن را تمیز کنید.

سعی کنید از جنس بخش های مختلف مبلمان تان مطلع باشید تا برای شست و شو و تمیز کردن به مشکل بر نخورید، برای این کار می توانید از فروشنده های مبلمان سوال بپرسید و از آن ها برای انتخاب شوینده مناسب نیز مشورت بخواهید.

قبل از اقدام برای لکه گیری و یا تمیز کردن، تمیز کننده را بر روی بخش کوچکی امتحان کنید و پس از اطمینان از عدم آسیب، استفاده کنید. توجه به برچسب های راهنما نیز کمک زیادی می کند.

از اسفنج های بی رنگ و پارچه های نخی سفید برای تمیز کردن استفاده کنید.

استفاده از بخارشوی نیز علاوه بر اینکه برای تمیز سازی روزمره مناسب است، به ضد عفونی کردن مبلمان نیز کمک زیادی می کند.

استفاده از دستکش در موقع استفاده از تمیز کننده ها و جریان داشتن هوای تازه نیز برای حفظ سلامت فرد تمیزکننده توصیه می شود.

با تمیز کردن مبلمان در فواصل زمانی کوتاه، از شست و شوی صنعتی آن ها جلوگیری کنید، زیرا این نوع شست و شو در دفعات بالا باعث از بین رفتن و فرسودگی مبل می شوند.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای