دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نظافت سرویس‌ بهداشتی و همه رازهای آن

logo
Sakhtemoon

نظافت سرویس‌ بهداشتی از کارهای اصلی روزانۀ هر خانه است. سرویس‌های‌ بهداشتی در معرض آلودگی و رطوبت زیادی قرار دارند که محیط آن‌ها را برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها مناسب می‌سازد. این موضوع اهمیت‌ نظافت را بیش از پیش آشکار می‌کند. نظافت سرویس‌ بهداشتی از جمله کارهای خانگی است که دوست داریم هر چه دیرتر به سراغش برویم. چرا این کار آنقدر سخت است؟ شاید چون به ریزه‌کاری‌ها و رازهایش آشنایی نداریم و تصور هر روز فرچه به دست گرفتن و استنشاق بوی مواد شیمیایی جرم‌زدا و سابیدن دیوارها و کاشی‌ها حوصله‌مان را سر می‌برد. بنابراین تصمیم گرفتیم در سایت ساختمون مطلب کاملی را به این موضوع مهم اختصاص دهیم و رازها و ترفندهای نظافت سرویس بهداشتی را برایتان فاش کنیم، ترفندهایی که از مواد شیمیایی بی‌نیازتان می‌کند و می‌توانید با مواد خانگی که به سادگی در دسترس هستند و خطری هم برای سلامتی ندارند و با صرف وقت و انرژی کمتر و بهینه سرویس‌های بهداشتی پاکیزه‌ای داشته باشید.

3452

نکته‌هایی برای نظافت سرویس بهداشتی

اولین نکته‌ای که در زمینۀ نظافت سرویس بهداشتی باید به آن توجه کنیم جنس کف، دیوارها، دستشویی و وان حمام و روشوئی و شیرآلات است. شیوه نظافت و جرم زدایی هر جنس با دیگری متفاوت است و اگر مواد مناسب به کار نبریم علاوه بر اینکه به نتیجه دلخواه نمی‌رسیم، خراش و ترک‌های ایجاد شده در اثر استفاده از روش نادرست، محل مناسبی برای رشد آلودگی‌ها خواهد بود و عمر سرویس بهداشتی را هم کاهش می‌دهد.

3455

دومین نکته‌ این‌ است که حمام و دستشویی‌ را به هواکش مناسب مجهز کنیم. سرویس‌های بهداشتی و به ویژه حمام به دلیل رطوبت زیاد مستعد رشد قارچ‌ها هستند، قارچ‌هایی که نه بر سطح دیوارها بلکه بر سطح لوازم بهداشتی شخصی از قبیل دمپایی، مسواک و حوله می‌توانند رشد کنند و به بدن‌مان سرایت کنند. وجود هواکش مناسب می‌تواند تا حد زیادی از این امر جلوگیری کند.

سومین نکته این‌ست که برای هر قسمت، وسایل تمیز‌کنندۀ مخصوص به خودش را اختصاص دهید و مثلا برای نظافت کف حمام از برس تمیزکنندۀ توالت استفاده نکنید و یا اسکاچی که برای نظافت روشویی استفاده می‌کنید را برای تمیز کردن قسمت‌های دیگر سرویس بهداشتی به کار نبرید و هر چند وقت یکبار این وسایل را تعویض کنید.

3456

نظافت سرویس‌ بهداشتی با معجزه‌گرهای طبیعی و خانگی

سرویس‌های بهداشتی خانه‌ها معمولا از جنس چینی است. شاید تعجب کنید اگر بگویم یکی از بهترین پاک‌کننده‌های چینی نوشیدنی محبوبی است که این روزها همه دربارۀ مضراتش برای سلامتی می‌گویند: نوشابه!

کاربرد نوشابه برای نظافت سرویس بهداشتی به سادگی نشان‌مان می‌دهد که بهتر است آن را از سبد خوردنی و نوشیدنی‌ها حذف کنیم. با جایگزین کردن نوشابه به جای پاک‌کننده‌های معمول برای نظافت سرویس بهداشتی از ضررهایی که این نوع مواد برای سلامتی‌ و نیز محیط زیست دارند هم خلاص می‌شویم. برای این کار، نوشابه را روی کاسه توالت و بخش‌هایی که می‌خواهید نظافت کنید بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت بماند. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است در طول شب روی سطوح موردنظر بماند. صبح فردا محل را با برس تمیز کنید.

3458

شیرآلات هم در معرض آلودگی‌های زیادی هستند و علاوه‌براین، تمیز و براق بودن‌شان جلوه زیبایی به آن‌ها می‌بخشد. برای تمیز کردن شیرآلات از مواد پاک‌کننده که مخصوص این کار نیستند استفاده نکنید، چون این نوع مواد لعاب براق روی شیرآلات را از بین می‌برند. به جز موادشیمیایی مخصوص، مواد خانگی در دسترس، مانند سرکه سفید و لیموترش هم برای این منظور مناسب هستند.

برای جلوگیری از رسوب گرفتن شیرآلات بهتر است هر روز آنها را با محلول ساده آب و صابون پاک کرده و با یک دستمال یا حوله نرم خشک کنید. اما در صورتی که نشانه های لکه و رسوب را روی شیرآلات مشاهده کردید، محلولی از سرکه سفید و آب درست کنید، یک حوله کاغذی را کاملا به آن آغشته نموده و دور محل موردنظر بپیچید و بگذارید ده دقیقه بماند. بعد با یک حوله کاغذی خشک کاملا آن را تمیز کنید. البته به خاطر داشته باشید که این ترفند برای شیرآلات معمولی و رایج کارآمد است و اگر شیرآلات‌تان برنجی و یا رنگی است از این روش استفاده نکنید. روش دیگر این‌ست که کمی جوش‌شیرین و نمک روی برشی از لیموترش بپاشید و روی لکه‌های شیرآلات بکشید تا آنها را تمیز و براق کند. با این روش، عطر لیموترش هم در فضای سرویس بهداشتی می‌پیچید.

3460
3461

یکی دیگر از مواد خانگی جادویی برای نظافت سرویس بهداشتی جوش‌شیرین است. اگر بدانیم این ماده چه اثر پاک کننده و لکه‌زدایی دارد، ظرفی از آن را همیشه در گوشه‌ای از کمدی که مواد تمیزکننده را نگه داری می‌کنیم قرار خواهیم داد. سرامیک‌ها، کاشی‌ها، وان و روشویی را می‌توان با جوش شیرین به‌سادگی لکه‌زدایی و تمیزکرد. برای این کار، کافیست کمی از آن را با آب ترکیب کرده و به شکل خمیر درآورید و بگذارید سی دقیقه روی لکه بماند و سپس با اسفنج پاک کنید. با ترکیبی از نمک، آب و جوش شیرین هم می‌توانید یک پاک کننده قوی برای جرم‌های حمام بسازید. برای از بین بردن بوی بد توالت و سرویس بهداشتی هم میتوانید محلولی از جوش شیرین و آب گرم درست کنید و روی این سطوح اسپری کنید.

3463

بهترین زمان برای تمیز کردن حمام، پس از استحمام است در این موقع همۀ جرم‌ها در اثر بخار و رطوبت نرم شده و بهراحتی از بین می‌روند و نظافت سرویس بهداشتی وقت و انرژی کمتری از شما می‌گیرد.

3465

این همه از تمیزکاری گفتیم، لازم است این نکته را هم اضافه کنیم که مرتب و زیبا بودن، بخش مهمی از نظافت سرویس بهداشتی است. بنابراین، بعد از اینکه نظافت معمول تمام شد، حوله‌های استفاده شده را بیرون ییاورید و حوله‌های تمیز که رنگ آنها متناسب با رنگ دیوارها انتخاب شده را جایگزین کنید. اگر در سرویس بهداشتی فضای کافی در اختیار دارید، می‌توانید از سبدهای حصیری برای قرار دادن حوله‌ها استفاده کنید و حوله‌ها را به شکل لوله شدۀ عمودی در این سبدها قرار دهید. از ظرف شیشه‌ای کوچک حاوی گل‌های خشک رنگارنگ که در عطاری‌ها به راحتی یافت می‌شوند غفلت نکنید.

3467
3468

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای