دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

مقاوم ترین سازه جهان در برابر زلزله

مقاوم ترین سازه جهان در برابر زلزله

logo
Sakhtemoon
مقاوم ترین سازه جهان در برابر زلزله

وقوع بلایای طبیعی هر ساله موجب تحمیل خسارات جانی و مالی بسیاری به مردم دنیا شده است. با این حال، تلفات و خسارات ناشی از وقوع زلزله در نقاط مختلف دنیا، بسته به میزان آمادگی و ایمنی ساختمان‌ها از یک سو و میزان آگاهی مردم در هنگام مواجهه با این گونه حوادث از سوی دیگر، متفاوت است. مکان و زمان دقیق وقوع بالایای طبیعی، علی الخصوص زلزله، به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست که این امر لزوم آمادگی در برابر زلزله را بیشتر آشکار می‌کند. وب سایت ساختمون قصد دارد، با ارائه نمونه موفقی از ساخت ساختمان‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله، دیدگاه شما را نسبت به آمادگی برای رویارویی با وقوع زلزله ارتقاء بخشد. وب سایت ساختمون علاوه بر ارائه مطالب آموزشی در زمینه مصالح و تجهیزات مرتبط با صنعت ساختمان، سعی دارد شما را با ساخت و سازهای موفق جهانی آشنا سازد.


در این مقاله قصد داریم شما را با خانه‌های گنبدی سبک ژاپنی که در برابر زلزله مقاومت قابل قبولی داشته‌اند، آشنا کنیم. این ساختمان‌ها از فوم پلی استایرن ساخته شده‌اند. وقتی صحبت از فوم پلی استایرن می‌شود، بیشتر مردم به فکر ظروف یکبار مصرف سرو غذا یا فوم‌های بسته‌بندی می‌افتند، ولی برای ساخت خانه‌های سبک ژاپنی، پلی استایرن یک نوع مصالح ساختمانی به حساب می‌آید. خانه‌های گنبدی معروف ساخته شده از پلی استایرن در برابر زلزله مقاوم هستند، ارزان بوده و به سرعت ساخته می‌شوند. به‌علاوه خاصیت عایق حرارتی دارند. چطور می‌توانند محبوب نباشند؟

2851

پلی استایرن ساختمانی چیست؟

پلی‌استایرن یک پلیمر مصنوعی ساخته شده از مونومر استایرن می‌باشد که به سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی وجود دارد. نوع پلی استایرن معمولی بیشتر در ساخت ظروف یکبار مصرف و ضربه‌گیرها برای بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی استایرن مقاوم، در تولید لوازم ورزشی، بدنه یخچال و فریزر به کار برده می‌شود. اما پلی استایرن انبساطی در مقایسه با دو نوع دیگر پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم، کاربرد بیشتری در ساخت و ساز دارد. فوم‌های پلی استایرن انبساطی، در ساخت یونولیت سقفی (بلوک‌های فوم پلی استایرن سقفی)، ساندویچ پانل و انواع کانکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پلی استایرن همچنین در ساخت دیوارپوش و قرنیز پلی استایرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2852

خانه‌های گنبدی پلی استایرنی از 15 سال پیش، در ژاپن به فروش می‌رفتند. با این حال، در سال گذشته، تقاضای این خانه‌های فوق سبک، به یکباره صعود چشمگیری کرد. در آوریل سال 2016، در شهر "کوماموتو" ژاپن زلزله‌ای به بزرگی 7 در مقیاس ریشتر به وقوع پیوست که 49 کشته و 3000 زخمی در پی داشت. همچنین به دنبال وقوع این زلزله بیش از 44000 نفر پس از تخریب یا آتش‌سوزی خانه‌هایشان، بی خانمان شدند، که هنوز هزاران نفر از آن‌ها در خانه‌های موقتی اسکان دارند. گزارش‌ها حاکی از تخریب ساختمانهای متداولی بود که در شهر "کوماموتو" و شهر مجاور آن "اویتا" وجود داشت. با این حال، تنها منطقه‌ای که هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نشده بود، منطقه روستایی "کیوشو" بود، مجتمع ساختمانی متشکل از 480 خانه گنبدی شکل، که با فواصل نزدیک به‌ یکدیگر ساخته شده بودند.

2854

این شرکت ژاپنی، بالغ بر یک دهه، ساختمان‌های سبک استایرنی مقاوم دربرابر زلزله خود را تبلیغ می‌کرد. با این حال، تا سال گذشته که فاجعه کوماموتو رخ نداده بود، مردم متقاعد نشده بودند که این تنها یک تبلیغ و بازاریابی نیست. این خانه‌های فوق سبک که قطعات پلی استایرنی آن بهم چسب می‌شوند و تشکیل یک خانه گنبدی را می‌دهند، تنها 80 کیلوگرم وزن دارند. این خانه‌ها که در برابر زلزله مقاوم هستند، نیازی به تیر و ستون نداشته و از ترکیب اجزای پیش ساخته تشکیل شده‌اند.

تکنولوژی به کار رفته در ساخت خانه های پلی استایرنی

برشمردن این نکته ضروری است که در ساخت خانه‌های گنبدی، از همان پلی استایرن معمولی استفاده نمی‌شود. در صنعت ساختمان یک تکنولوژی به منظور ایجاد مصالح ساختمانی بسیار مقاومتر از پلی استایرن متداول (پلی استایرنی که در ساخت ظروف یکبار مصرف سرو غذا یا فوم‌های بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد)، به کار برده می‌شود. بنابر گزارش realestate.co.jp گرانول پلی استایرن‌های متداول، 50 الی 60 درصد استایرن مونومور افزایش حجم می‌یابند که موجب جذب مقدار زیادی اکسیژن می‌شود. "شرکت ساخت خانه‌های گنبدی ژاپن"، روشی را ارائه داده است که طی آن انبساط استایرن مونومر به حدود 20 درصد محدود شده و جذب اکسیژن به حداقل رسیده است. این امر موجب استحکام بیشتر و خاصیت عایق حرارتی بالاتری نسبت به فوم‌های متداول شده است."

2856

کار سرهم کردن یک ساختمان گنبدی توسط یک تیم سه نفره طی مدت یک‌هفته با استفاده از قطعات پیش‌ساخته امکان پذیر است. قیمت تمام شده کار بین 7 الی 8 میلیون یوان (معادل68700 الی 78500 دلار) برای یک خانه 36 متر مربعی با سقفی به ارتفاع 3 متر (معادل 9.8 فوت) است. به دلیل مقاوت پلی استایرن در برابر خوردگی، پوسیدگی و همچنین عدم ریسک هجوم موریانه‌ها به این نوع سازه، این خانه‌های گنبدی دارای دوام بالایی هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های خانه‌های گنبدی قابل تغییر بودن‌ آن‌هاست، به این معنی که دست مشتری‌ها در انتخاب خانه گنبدی مطابق سلیقه‌شان باز است. این خانه‌ها می‌توانند به عنوان محل دائمی سکونت، خانه مهمان یا حتی هتل کوچک مورد استفاده واقع شوند. به دلیل ارزان بودن و ساخت و ساز آسان خانه‌های گنبدی، این خانه‌ها می‌توانند در شرایط بحرانی برای اسکان موقت مورد استفاده قرار گیرند.

2858

"شرکت ساخت خانه‌های گنبدی ژاپن" مدعی شده که تا کنون حدود 100 خانه پلی استایرنی در سراسر ژاپن در مدت یکسال فروخته است.

امیدواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد. اگر نظری یا سوالی در مورد این مطلب و سازه‌های مقاوم در برابر زلزله دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر می‌خواهید بدانید که برای کاهش صدمات ناشی از زلزله چه اقداماتی باید انجام دهید به مقاله "اقدامات مورد نیاز قبل، در حین و بعد از وقوع زلزله" سر بزنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب سایت ساختمون به صورتی تخصصی روی تبلیغات محصولات صنعت ساختمان کار می‌کند. وب سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی، اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه، انواع پرده و پرده کرکره، بلوک های شیشه ای و ...)، انواع درب‌ها (مانند درب ضد سرقت یا درب داخلی ساختمان)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVCو ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، سیستم های نمای ساختمان (مانند نمای اسپایدر، نمای کامپوزیت و ...)، انواع دیوارپوش و کفپوش (مانند لمینت، کفپوش اپوکسی و ...)، است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
قدرت الله راستی ۱۵-۴-۹۸ ساعت ۰:۲۸

با سلام
من سپاسگزاری از مطالب بسیار مفید شما
خانه های گنبدی پلی استایرنی نیاز به فونداسیون و زیر سازی دارد اگر پاسخ مثبت است به چه شکل ؟

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای