دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

الزامات و مراحل نصب لوستر دیواری

الزامات و مراحل نصب لوستر دیواری

logo
Sakhtemoon
الزامات و مراحل نصب لوستر دیواری

برای نصب لوستر مانند سایر وسایل برقی، رعایت نکات ایمنی و دانش اندکی درباره کار‌های برقی لازم است. سایت ساختمون سعی بر این دارد که توسط مطالب آموزشی مختلف به شما در زمینه استفاده درست از ابزار آلات جانبی مربوط به فضای داخلی ساختمان کمک کند. در این راستا به سراغ آموزش ملزومات، ایمنی و مراحل نصب لوستر رفته‌ایم.


برای نصب لوستر باید به وزن لوستر و نوع سقفی که لوستر بر آن نصب می‌شود (سقف کاذب یا سقف غیر کاذب) دقت کرد. زیرا برای نصب لوستر به سقف کاذب، حداکثر وزن مجاز لوستر حدود 10 کیلوگرم است و برای لوسترهایی با وزن بیشتر، باید به نحوی به سقف اصلی دسترسی پیدا کرده و لوستر را به سقف اصلی متصل کنید. در غیر این صورت امکان سقوط لوستر وجود دارد. در ادامه به سراغ وسایل مورد نیاز برای شروع نصب لوستر دیواری می‌رویم.

وسایل و الزامات مورد نیاز برای نصب لوستر دیواری

برای نصب لوستر دیواری، لازم است در ابتدا با در نظر گرفتن نوع سقف و وزن لوستر انتخابی شما موارد ذیل تهیه و پس از اجرای نکات ایمنی مورد نیاز، به سراغ مراحل نصب برویم.

- رول بولت یا پیچ و رول پلاک، برای اتصال لوستر به سقف مورد استفاده قرار گیرد.

- قلاب و زنجیر که معمولا سازندگان لوستر زنجیر و قلاب با طول کافی در لوستر تعبیه می‌کنند.

دریل برای سورخ کردن سقف، که وب سایت ساختمون پیشتر در مقاله "آموزش کار با مته و دریل" به تشریح کامل نحوه کار با مته و دریل پرداخته است.

- فازمتر جهت چک کردن وجود یا عدم وجود جریان برق در سیم ها

پس از تهیه ملزومات نصب لوستر دیواری و پیش از شروع کار نصب، باید نکات ایمنی ذیل را به دقت اجرا کنیم.

نخستین نکته ایمنی که پیش از شروع نصب لوستر دیواری باید لحاظ کرد، قطع فیوز برق یا قطع فیوز مداری است که عملیات نصب بر روی آن انجام خواهد شد.

دومین نکته پیش از شروع نصب این است که، با کمک تستر مدار یا یک فازمتر از عدم وجود جریان برق در سیم‌های محل نصب اطمینان حاصل کنید.

مراحل نصب لوستر دیواری

در این قسمت به معرفی مراحل نصب لوستر دیواری می‌پردازیم
مرحله 1 - همانطور که پیشتر توضیح دادیم، معمولا سازندگان لوستر به اندازه کافی زنجیر برای نصب لوستر در نظر می‌گیرند. با این حال در بیشتر اوقات، طول این زنجیر زیاد است و باید با در نظر گرفتن ارتفاع سقف و معیارهای زیبایی مربوط به محل نصب لوستر، طول این زنجیر را اندازه کنید و در صورت لزوم، تعدادی از حلقه‌ها را با کمک انبردست از زنجیر خارج کنید. وب سایت ساختمون پیشتر در مقاله‌ای تحت عنوان "معرفی انواع لوستر و راهنمای انتخاب لوستر" به طور کامل به معرفی انواع لوستر و محل مناسب نصب آن پرداخته است.

مرحله 2 - مرحله بعد ایجاد تکیه‌گاه و قلاب برای تحمل وزن لوستر به وسیله سقف است. در این مرحله دو پارامتر مهم وجود دارد، یکی نوع سقف و دیگری وزن لوستر. با توجه به وزن لوستر می توان از پیچ، رول پلاک، رول بولت یا قلاب برای نگه داشتن وزن لوستر توسط سقف استفاده کرد. برای لوسترهای سبک‌تر از پیچ و قلاب و برای لوسترهای سنگین‌تر از رول پلاک و رول بولت استفاده می‌شود. برای نصب هریک از موارد مذکور، لازم است در ابتدا سقف با کمک دریل (و با انتخاب مناسب نوع و شماره مته) سوراخ شود. حتما به خاطر داشته باشید پیش از اقدام به سوراخ کردن سقف، از عدم وجود سیم‌های برق در مقطع مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

مرحله 3 - پس از نصب لوستر بر روی دیوار با در نظر گرفتن ارتفاع مناسب، نوبت به اتصال سیم‌ های لوستر به سیم‌های موجود در سقف می‌رسد. برای این کار با توجه به دوپل یا یک پل بودن سیم ‌کشی موجود، دو راهکار وجود دارد. سیم کشی لوستر معمولا از نوع دوپل است. یعنی دو سیم برای فاز و یک سیم تک برای نول در نظر گرفته شده است. با این حال ممکن است سیم کشی موجود از نوع یک پل یا دوپل باشد. اگر سیم ‌کشی موجود از نوع دوپل بود، باید هر سیم فاز لوستر به سیم فاز موجود در سقف متصل شود. همچنین سیم نول لوستر به سیم نول سقف متصل گردد. اگر سیم‌کشی موجود از نوع یک پل بود، باید در ابتدا پس از لخت کردن جفت سیم ‌های فاز، جفت سیم فاز لوستر را به هم و سپس به تک سیم فاز سقف متصل کنید. همچنین سیم نول لوستر را به سیم نول متناظر آن متصل کنید.

2674

مرحله 4 - مرحله آخر نصب لوستر، پنهان کردن سیم‌های اضافه در زیر زنگوله مانند لوستر و نصب حباب ‌های لوستر است. پس از آن با اتصال فیوز و جریان یافتن مدار، درستی نصب لوسترتان را آزمایش کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوشها (کفپوش بتنی کفپوش اپوکسی، پارکت و لیمنت)، انواع دیوارپوش‌ها، انواع پارتیشن، انواع پرده (پرده زبرا و پرده لوردراپه)، انواع تجهیزات آشپزخانه، انواع درهای ساختمانی مانند درب ضد سرقت، درب اتوماتیک، درب داخلی و ... از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده‌اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
شریعتمداری ۱۴-۷-۹۷ ساعت ۱۸:۳۶

با سلام. مدتیه لوستر ال ای دی های منزلمون بعضی از چراغهاش روشن نمیشه. قبلا رنگ آبیش هم روشن می شد ولی الان آبیش روشن نمیشه مشکل از کجاس؟ هزینه تعمیرش چقدر میشه؟
با تشکر 09128064117
مدلش: LED سقفی ریموت دار. رو ریموتش نوشته SWD

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۱۳:۱۶

با سلام
لطفا به سایت ساختمون مراجعه نموده و با جستجوی محصول یا خدمت مورد نظر ، سوال خود را از تولیدکنندگان یا فروشندگان محصول مورد نظر بپرسید .

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای