دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

جزیره آشپزخانه اِلمانی جدید و کاربردی، برای آشپزخانه‌های اپن و امروزی

logo
Sakhtemoon
جزیره آشپزخانه اِلمانی جدید و کاربردی، برای آشپزخانه‌های اپن و امروزی

طراحی جزیره آشپزخانه یکی از مهمترین ارکان طراحی آشپزخانه‌های مدرن امروزی است. جزیره آشپزخانه به عنوان پارتیشن بین آشپزخانه و سایر بخش‌های خانه عمل می‌کند.


آشپزخانه‌های امروزی در مقایسه با آشپزخانه‌های سنتی و مطبخ‌های قدیمی تغییرات چشمگیری داشته‌اند. در آشپزخانه‌های امروزی، جزیره آشپزخانه به عنوان المانی جدید و کاربردی بسیار مورد توجه طراحان و کاربران قرار گرفته است. آشپزخانه‌های مدرن امروزی، خود نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه و جلوه دادن به آن دارند. با توجه به اپن بودن آشپزخانه ها و دیده شدن تمامی اجزای آشپزخانه حتی از اتاق نشیمن، پیشنهاد ساختمون، استفاده از ایده‌های نوین طراحان و دست‌اندرکاران این عرصه، به منظور طراحی و اجرای خاص این بخش از خانه است.

تفاوتی ندارد که شما در حال ساخت یا بازسازی آشپزخانه و کابینت‌های آن باشید، در هر صورت انتظارها از یک جزیره آشپزخانه، یکسان است. همه ما به دنبال جزیره‌ آشپزخانه با مشخصات ذیل هستیم.

  1. عملکرد جزیره به عنوان تفکیک فضای آشپزخانه از سایر اجزای خانه
  2. محل راحت و مناسبی برای نشستن و صرف غذا
  3. محلی برای آماده کردن مقدمات پخت غذا
  4. تعبیه کابینت در جزیره برای ساماندهی آشپزخانه
  5. در برخی موارد استفاده از سینک یا گاز صفحه‌ای مجزا بر روی صفحه جزیره

محل نشستن مناسب در جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه محل راحت و صمیمی دورهمی اعضای خانه و دوستان، برای گپ و گفت به همراه صرف غذاست. بدیهی است که مهمترین مساله در طراحی جزیره آشپزخانه، در نظر گرفتن ارتفاع مناسب کانتر و جایگاهی برای قرار گرفتن صندلی‌هاست. ارتفاع استاندارد جزیره، حدود 90 سانتی متر است و در زیر فضای تعبیه شده برای این منظور، صندلی ها به راحتی جای می‌گیرند و در مواقعی که استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود، کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کنند. لازم به ذکر است، ارتفاع 90 سانتی متری جزیره آشپزخانه، ارتفاع مناسبی برای کاربرد جزیره به عنوان میزغذاخوری یا میزی برای تعبیه سایر تجهیزات، از قبیل سینک اضافه است.

معمولا صندلی جزیره در مقابل آشپزخانه قرار داده می‌شود. دلیل این مساله این است که فضای آزاد بیشتری در آشپزخانه، حتی در هنگام صرف غذا وجود داشته باشد. به علاوه می‌توان از صندلی‌های جزیره آشپزخانه، در مواقعی که مهمان داریم و به صندلی بیشتری در اتاق نشیمن احتیاج است، استفاده کرد.

3587

طراحی تجهیزات اضافه بر روی صفحه جزیره آشپزخانه

تجهیزات اضافه جزیره معمولا به تناسب ابعاد و استایل هر آشپزخانه‌ای متفاوت هستند. به طور مثال، اگر آشپزخانه کوچکی داشته باشیم و سینک در مجاورت پنجره واقع شده باشد، پیشنهاد ما قرار دادن یک گاز صفحه‌ای بر روی جزیره آشپزخانه است. با این کار یک دیوار اضافه برای اجرای کابینت، خواهیم داشت. با همین تغییر ساده، سینک، گاز و کابینت در بهترین جای ممکن در آشپزخانه قرار می‌گیرند. در غیر این صورت، معمولا پیشنهاد می‌شود که یک سینک کوچک علاوه بر سینک اصلی آشپزخانه، بر روی جزیره جاسازی شود. زیرا بسیار کاربردی خواهد بود و فضای چندانی از کانتر را، در مقایسه با گاز صفحه‌ای، اشغال نمی‌کند. با این حال اکیدا توصیه می‌کنیم، سینک اصلی بر روی جزیره جاسازی نشود، زیرا تلنبار شدن ظروف کثیف بر روی جزیره، منظره ناخوشایندی است.

3589

طراحی ابعاد جزیره آشپزخانه

یکی از مهمترین وظایف طراح و دکوراتور آشپزخانه، در نظر گرفتن ابعاد مناسب و کافی جزیره، با توجه به ابعاد آشپزخانه و درخواست مشتری است. بیشتر مشتری‌ها خواهان یک کانتر بزرگ برای جزیره هستند. با این حال کانتر بزرگ به ویژه در آشپزخانه‌های متوسط و کوچک، موجب محدود شدن فضای آزاد آشپزخانه خواهد شد. اگر فضای آشپزخانه کافی باشد، عرض ایده‌آل جزیره، چیزی در حدود 105 الی 120 سانتی متر است. با این شرط که فضای کافی برای باز و بسته شدن درب فر (در صورتی که در مقابل جزیره واقع شده است) وجود داشته باشد. با این ابعاد، معمولا به جز راحتی کار با کانتر جزیره آشپزخانه، فضای مانور آزادانه در آشپزخانه نیز لحاظ می‌شود. در آشپزخانه‌های کوچک، امکان اجرای جزیره با عرض وسیع وجود ندارد و در بیشتر موارد تنها می‌توان عرض 90 سانتی متری را برای جزیره تامین کرد. به هر حال همواره فضای آزاد باقی مانده باید به گونه‌ای باشد، که دو نفر آزادانه از مقابل یکدیگر عبور کنند.

3591

در ارتباط با طول جزیره طراحی شده، باید تعداد صندلی‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، در نظر گرفته شود. با در نظر گرفتن فضای 60 سانتی متری به ازای هر نفر (هر صندلی)، برای یک کانتر چهار نفره، حداقل طول دو متر و چهل سانتیمتر مورد نیاز است. در صورتی که فضای آشپزخانه اجازه اجرای این طول جزیره را نمی‌دهد، می‌توانید از جزیره مربعی شکل، با جایگاه صندلی در سه طرف آن، استفاده کنید.
فرورفتگی جایگاه صندلی در جزیره، حداقل 45 و حداکثر 60 سانتی متر پیشنهاد می‌شود. این مقادیر به منظور تامین ایجاد فضای کافی برای قرار گرفتن پاها و عدم برخورد با کابینت است.

3593

استایل جزیره

جدای از ابعاد جزیره‌، ساختار آن به تنهایی قادر به ایجاد یک استایل خاص در آشپزخانه است. می‌توان با انتخاب رنگ متضاد کابینت‌های آشپزخانه برای جزیره یا به کار بردن متریال متفاوت برای صفحه رویی جزیره، جلوه متفاوتی به آشپزخانه داد. برای رسیدن به این اهداف، خلاق باشید و با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت کنید.

3595

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند شیشه ساختمانی، شیشه سکوریت و ...)، انواع سقف، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع ابزار آلات ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای