دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

شرایط و مبلغ وام مسکن در سال 98 چگونه خواهد بود؟

logo
Sakhtemoon
شرایط و مبلغ وام مسکن در سال 98 چگونه خواهد بود؟

با فرا رسیدن سال جدید افرادی به فکر خرید خانه با توجه به شرایط و بودجه خود می باشند. از این رو آیا وام مسکن می تواند کمکی برای خرید خانه به این افراد باشد؟


مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی روزمره همواره مورد توجه مردم بوده است. هر قشری از جامعه بر مبنای میزان درآمد خود و تسهیلاتی که از سوی دولت اعطا می شده در اولین فرصت به فکر تهیه کردن یک خانه هر اندازه کوچک یا بزرگ بوده است، که البته در جامعه ای چون جامعه کنونی ما که وضعیت معیشتی تا اندازه زیادی در حال تغییر و در اغلب موارد سقوط به سمت پایین می باشد این هدف یک هدف درست و حسابی به حساب می آید. سال گذشته که میزان قیمت خانه تا 90 درصد افزایش داشت مستاجرین متحمل فشار زیادی شدند. که همین موضوع سبب شد خیلی ها به فکر دست و پا کردن خانه ای بر حسب بودجه اختصاصی شان شوند. چون برای قریب به اکثریت مستاجرین با بالا رفتن سرسام آور هزینه های زندگی امکان ماندن در خانه قبلی وجود نداشت. همین موضوع خیلی از افراد را راهی خانه هایی با متراژ پایین تر و یا محله هایی پایین تر کرد. این موضوع اگر چه در همه نقاط کشور نظم معاملات مسکن را بر هم زد اما در شهرهای بزرگ پر رنگ تر بود و بیش تر از هر جای دیگری خودش را نشان داد. به همین دلیل در این مقاله وبسایت ساختمون به شرایط و چگونگی وام مسکن و مبلغ آن در سال 98 می پردازیم.

6138

موضوع آزار دهنده ای که شرایط را از آن چه بود سخت تر می کرد ثابت ماندن وام مسکن بود. کسانی که یک سال مبلغ قابل توجهی از دارایی شان را در بانک سرمایه گذاری کرده بودند برای دریافت تسهیلات و تهیه خانه ای که متعلق به خودشان باشد. اما به یکباره با ثابت ماندن قیمت وام و چندین برابر شدن قیمت خانه دیگر امکان تهیه خانه وجود نداشت. حتی خیلی ها به خرید خانه های نقلی در محله های جنوبی شهر هم راضی شدند که در بسیاری موارد آن هم امکان پذیر نبود. این که خیلی ها از خرید خانه باز ماندند و رویای شان نقش بر آب شد از سوی دیگر تقاضا را برای اجاره باز هم بالا نگه داشت و صاحب خانه های محترم تا توانستند مبلغ اجازه و رهن خانه شان را به نرخ روز بالا بردند.

حالا خودتان حساب کنید با چند برابر شدن هزینه های زندگی آیا در حال حاضر امکان تهیه مسکن با میزان تسهیلات قبلی وجود دارد؟ مسلما خیر و در این زمان چاره ای نمی ماند جز بالا بردن میزان تسهیلات مسکن تا آن اندازه ای که بشود بخشی از این قیمت های افسار گسیخته را جبران کرد و بازار مسکن را از گرداب گرفتار در آن نجات داد.
در حال حاضر تبلیغات زیادی برای تشکیل زندگی از سوی جوانان می شود. ولی پر واضح است وقتی یکی از اصلی ترین نیازها برای تشکیل یک زندگی ساده فراهم نباشد خیلی ها قید ازدواج کردن را هم می زنند. پس اگر هدف دولت تشویق جوانان به تشکیل زندگی و سر و سامان دادن آن هاست بایستی بستر مناسب را نیز فراهم کند.

همین موضوعات و مشکلات باعث شد این طرح افزایش تسهیلات مسکن بارها مورد بررسی و تبادل نظر قرار بگیرد. در حال حاضر سقف انتقال تسهیلات ساخت به آپارتمان های دست اول به مبلغ 100 میلیون تومان تغییر کرده است. این مبلغ که در گذشته 60 میلیون تومان بوده در حقیقت 1.6 برابر شده است. ناگفته نماند این مبلغ برای شهر تهران است و متناسب با اختلاف هایی که در مبالغ شهر های دیگر وجود داشته پرداختی آن ها نیز مورد تغییر واقع خواهد شد. در حال حاضر برای ساخت مسکن تسهیلات جدیدی اعلام نشده و به نظر می رسد این مبلغ تغییراتی نخواهد داشت.

6139

از سوی دیگر نمی توان خوش بین بود که این تسهیلات بازار مسکن را از رکود نجات دهد. در حال حاضر در شهر بزرگی مثل تهران بیشتر تقاضا برای خانه هایی با متراژ کم تر از 90 متر است و این در حالی است که این واحد ها بخش اندکی از عرضه های سالانه را شامل می شوند.

با توجه به این که این میزان تغییرات نمی تواند التهابات موجود در بازار مسکن را جبران کند و کماکان در این بازار با مشکل جدی مواجه هستیم انتظار می رود دولت طرح های افزایش تسهیلات را به طور دقیق تر و با بررسی جزییات بیش تر مورد بررسی قرار دهد. آن چه مسلم است با این میزان تسهیلات که در سال گذشته وجود داشته افراد قادر به تهیه کردن خانه مورد نظرشان و حتی چند سطح پایین تر هم نبوده اند پس بایستی تصمیمی اتخاذ شود که بتواند همه شکاف ایجاد شده در بازار عرضه و تقاضا را جبران کند و بازار به یک تعدیل نسبی برسد.

البته دولت باید مراقب این پدیده هم باشد که با افزایش میزان تسهیلات قیمت مسکن دوباره در سر بالایی افزایش قرار نگیرد و حداقل روند تغییرات قیمت ها ثابت بماند. چون اگر قرار باشد با افزایش میزان تسهیلات دوباره خانه گران شود که این کار یک دور باطل است و نتیجه ای نخواهد داشت.

وبسایت ساختمون علاوه بر ارایه مطالب مفید ساختمانی در مورد خرید مصالح مختلف از جمله ساندویچ پنل ها، انواع سقف کاذب، پارتیشن بندی های مختلف، انواع پرده ها و کاربرد های آن ها، وبسایتی قابل اطمینان در زمینه سبک های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی است. شما می توانید از مطالب مفید ارایه شده در زمینه تغییرات دکوراسیون، رنگ شناسی، سبک های مختلف چیدمان وسایل از آن بهره گرفته و وقت کم تری را به جست و جو در این زمینه ها اختصاص دهید.

6140
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای