دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ایده های جذاب برای دکوراسیون شب یلدا

logo
Sakhtemoon
3204

جشن یلدا یک از مهم ترین اعیاد باستانی ایرانیان است. بالاخص، در سال های اخیر مردم توجه ویژه ای به آن نشان می دهند و  سعی می کنند با برپایی مهمانی ها و دورهمی ها، در طولانی ترین شب سال، خاطره خوشی بسازند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در وب سایت ساختمون درباره‌ی دکوراسیون شب یلدا و ترئینات ویژه‌ی مهمانی های این شب بنویسیم. اگر مهمانی در پیش دارید با ما همراه باشید.

یلدا تولد خورشید

یلدا یک کلمه‌ی سریانی، به معنای ولادت و تولد، است. در واقع کلمه یلدا به ولادت خورشید، همان مهر و میترا در آئین میترایی، اشاره دارد. درواقع، ایرانیان باستان، کوتاهتر شدن شب و بلندتر شدن روز را به نوعی غلبه روشنایی بر تاریکی و مصادف با تولد خورشید می‌دانستند.

در باور ایرانیان باستان، تاریکی نماد اهریمن است. پس شبی که بیشتر از همه بپاید اهریمنی ترین شب است. به همین دلیل، آن‌ها در طولانی ترین شب سال گرد هم می آمدند و به نیایش و پایکوبی می‌پرداختند. در شب یلدا هم، مانند هر عید باستانی دیگر، خوانی ویژه گسترده می‌شد. بدین سان، شومی شب را در کنار هم پس می‌راندند و تولد خورشید را به انتظار می‌نشستند.

به دلیل اهمیت خورشید در پس فلسفه‌ی این جشن باستانی، یک ایده جذاب برای دکوراسیون شب یلدا می‌تواند استفاده از نمادهای خورشید در گوشه و کنار خانه باشد. حتی استفاده از سفره‌ای که در روی آن نقش مایه‌ی ایرانی و سنتی خورشید خانم نقش بسته باشد هم می‌تواند بسیار زیبا و دلفریب باشد. حتی میزبانان خانم هم می‌توانند از آرایشی شبیه آن نقش مایه استفاده کنند.

از طرف دیگر، اهمیت خورشید اهمیت نور را گوشزد می‌کند. پس در دکوراسیون شب یلدا تا می‌توانید از نور و شمع استفاده کنید. اگر شومینه دارید آن را حتما روشن کنید. می دانید که در ایران باستان آتش از چه ارزش و اهمیتی برخوردار بود و باور بر این بود که آتش پلیدی اهریمن را در بر می گیرد. داخل شومینه را هم می‌توانید یلدایی بیارایید تا آتش افروخته درون آن بیشتر جلب توجه کند. مثلا از روبان‌ها و نوارهای قرمز برای تزئین استفاده کنید. انارهای خشک شده کوچک تهیه کنید و در کف شومینه قرار دهید. یا انارهای طبیعی را با رنگ های درخشانی رنگ آمیزی کنید و لبه شومینه قرار دهید و یا برگ‌های زرد پائیزی و سبز جوان را در کف شومینه قرار دهید. فقط دقت کنید، مواد قابل اشتعال را خیلی نزدیک آتش قرار ندهید تا خدای ناکرده آتش دامن آن‌ها را نگیرد.

رنگ ها در دکوراسیون شب یلدا

رنگ غالب این جشن قرمز است. همانطور که گفتیم، رسم بر این است که در این شب خوانی ویژه‌ گسترده می شود. در آن خوان میوه ها و خوردنی های مخصوصی، که هر یک معنای نمادینی دارند، قرار داده می شود. دو میوه بسیار مهم این شب انار و هندوانه است. اهمیت این دو میوه به دلیل پر دانه بودن آن‌هاست که نماد تندرستی و باروری به شمار می‌رود. از طرف دیگر، رنگ قرمز آن‌ها هم نماد درخشش خورشید در تیرگی شب است. به همین دلیل، قرمز نماد شب یلدا است.

خب! با این مقدمه طبعا رنگی هم که برای دکورتان انتخاب می‌کنید باید خیلی قرمز داشته باشد. می‌توانید از سفره ‌ی قرمز برای چیدن خوان ویژه‌ی یلدا استفاده کنید. اما پیشنهاد خاص ما این است که از رنگ فیروزه ای خاص ایرانی، که مکمل رنگ قرمز است، به عنوان رنگ سفره استفاده کنید. تصور کنید: انار و  هندوانه سرخ چه درخششی بر روی این رنگ فیروزه ای خواهند داشت.

3209

استفاده از دستمال سفره‌های قرمز و هر المان قرمز دیگر هم در خوان یلدا توصیه می‌شود. همچنین استفاده از برگ‌های زرد پائیزی و برگ‌های سبز و جوان هم در سفره یلدایی می‌تواند بسیار زیبا و پر معنا باشد. برگ‌های زرد حضور پائیز را گوشزد می‌کنند و سبزی برگ‌های جوان هم نمادی از تولد و نویی است.

3212

برای استفاده همزمان آتش و رنگ قرمز می توانید از شمع های قرمز رنگ استفاده کنید. یک ایده جذاب دیگر هم استفاده از میوه ‌های کاج رنگ آمیزی شده به رنگ قرمز، سبز و یا فیروزه ای و قرار دادن آن ها داخل سفره یلدا و یا در میان میوه ها است.

3214

می دانید یک خوردنی مهم این شب آجیل ویژه ی یلدا است. جالب می شود، اگر آجیل را هم در یک ظرف بزرگ قرمز در گوشه‌ای از سفره بگذارید و داخل آن هم انارهای کوچک خشک شده بریزید.

استفاده از گل‌های طبیعی هم زیبایی و شادابی خیره کنند‌ای به دکوراسیون شب یلدای شما می‌بخشد. گل‌های رز قرمز را در خوان بگذارید. در گوشه و کنار اتاق پذیرایی از گل‌های آفتابگردان، که نماد خورشید هستند، استفاده کنید. بسته به اینکه دکور مینی مال و خلوت یا دکور شلوغ و پر جنب و جوش دوست دارید، می‌توانید از هر کدام از این‌ها به فراخور سلیقه‌تان استفاده کنید. از شلوغ شدن زیاد دکور هم نترسید، سفره های سنتی ایرانی معمولا شلوغ و پر از نعمت بودند.

3216

چند پیشنهاد جذاب دیگر برای دکوراسیون شب یلدا

این روزها بازار پر شده از انواع و اقسام تولیدات دست سازی که نقش و نگار و روحی سنتی دارند. مثلا ظروف گل سرخی یا گل مرغی، کوسن‌ها با نقوش ایرانی و سنتی و تابلوها و تایپوگرافی‌های فارسی بسیار زیبا. توصیه می‌کنیم، به جای استفاده از وسائل و تزئینات مدرن، برای دکوراسیون شب یلدا تا می‌توانید از المان‌های سنتی استفاده کنید. مثلا از ظروف بلور و کریستال استفاده نکنید، قطعا استفاده از کاسه و ظروف سفالی برای سفره ایرانی جذابتر است. بالاخره، یلدا یک جشن باستانی و سنتی است.

3218

چند پیشنهاد هیجان انگیز هم برای وروردی آپارتمان و استقبال از میهمانان داریم. دم درب ورودی می‌توانید یک کاسه سفالی را پر از آب کنید و داخل آب انار و سیب سرخ و گل بیاندازید. اینگونه، به محض ورود میهمانان با روشنایی و برکت آب از آن‌ها استقبال می‌کنید. یکی از همین کاسه‌های بشارت دهنده‌ی روشنایی را هم وسط خوان یلدایتان بگذارید و این گونه دکوراسیون شب یلدا را جذاب تر کنید.

3220

پیشنهاد دیگر هم علم کردن کرسی است. یک کرسی بزرگ برپا کنید تا مهمان‌ها دور آن بنشینند، شعر بخوانند و از خوان گسترده شما لذت ببرند. روی کرسی را هم می توانید ترمه بیاندازید و دورتا دورش را با کوسن‌هایی که نقوش ایرانی روی آن حک شده، راحت و زیبا کنید. 
پیشنهاد آخر اینکه شعری زیبا از حافظ را با یک تایپوگرافی جذاب روی دیواری که در معرض دید همه باشد قرار دهید. بالاخره، یلدا جشن انار، هندوانه و حافظ است.

3222

شاید ایده‌های بالا برای دکوراسیون شب یلدا به نظرتان هزینه بر بیایند. اما اگر خلاقیت به خرج دهید تمام آن ها را با صرف کمترین هزینه‌ها می‌توانید اجرایی کنید، درخششی خاص به مهمانی یلدایتان ببخشید و سلیقه و ذوقتان را به رخ مهمانان بکشید.


پیشاپیش یلدایتان مبارک.

امیدواریم از ایده های یلدایی خوشتان آمده باشد. پیشنهاد می‌کنیم از سایر مقاله‌های جذاب و کاربردی سایت ساختمون نیز دیدن کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها (کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی، پارکت و لمینت)، انواع دیوارپوش‌ها، انواع پارتیشن، انواع پرده (پرده زبرا، پرده لوردراپه و پرده کرکره)، انواع تجهیزات آشپزخانه، انواع دربهای ساختمانی (مانند انواع درب ضد سرقت، درب داخلی، درب اتوماتیک)، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت)، پله گرد و ... از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده‌اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای