دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

خانه تکانی و ترفندهایی برای بهتر انجام دادن آن

logo
Sakhtemoon
خانه تکانی و ترفندهایی برای بهتر انجام دادن آن

در این مقاله قصد داریم با خانه تکانی و ترفندهای آن آشنا شویم. خانه تکانی یکی از سنت های دیرین برای استقبال بهار و شروع سال نو است.


یکی از رایج ترین فعالیت های قبل از عید نوروز، خانه تکانی است. خانه تکانی با هدف تمیز کردن، سازماندهی و مدیریت وسایل، تعمیر و حتی تغییر دکوراسیون داخلی انجام می شود. مسلما اگراین حجم از کاربدون برنامه ریزی و در مدت محدودی انجام شود، بسیار خسته کننده و گاهی بی نتیجه خواهد بود، اما با برنامه ریزی درست و هدفمند می توان این خستگی و سردرگمی را کم کرد. با ساختمون همراه باشید و مراحل کاربردی خانه داری و ترفندهای آن را ببینید.

مراحل انجام خانه تکانی و نظافت خانه

1. برنامه ریزی

اولین و مهم ترین قدم برای خانه تکانی، برنامه ریزی است. اگر بدون برنامه و در آخرین روزهای سال سراغ خانه تکانی بروید، نتیجه، خستگی و بدن درد در ایام عید است! پس برنامه ریزی را فراموش نکنید و علاوه بر این، تمام کارها را به روز آخر موکول نکنید. با توجه به زمان باقی مانده تا نوروز، میزان وقت آزاد و توانایی تان، برنامه ای منطقی و قابل اجرا تنظیم کنید.

2. تهیه لیست کارها

لیست بندی به برنامه ریزی کمک زیادی می کند و در کنار آن، دیگر لازم نیست نگران از قلم افتادن و یا فراموش کردن کاری باشید. این لیست می تواند شامل خرید یا تعمیر وسایل خانه نیز باشد. در تهیه لیست، اولویت بندی نیز اهمیت زیادی دارد و از دوباره کاری جلوگیری می کند، برای مثال تمیز کردن کف خانه باید بعد از تمیز کردن دیوارها باشد.

3. در نظر گرفتن هزینه

خانه تکانی الزاما شامل تمیزکردن خانه و تغییر چیدمان خانه نمی شود، بسیاری از خانواده های ایرانی تغییرات بزرگ دکوراسیون و معماری داخلی خانه و خرید وسایل خانه را به قبل ازعید موکول می کنند. در هر صورت، هزینه های اصلی و جانبی فعالیت ها و خریدها را در نظر بگیرید و آن ها را با بودجه موجود تطبیق دهید. گاهی با تغییر و بازسازی و یا خریداری وسایل کوچک با هزینه کمتر هم می توانید نمای متفاوتی به فضای مورد نظرتان بدهید.

3741

4. تمیز کاری

این مرحله شامل تمیز کردن خانه، تجدید نظر برای نگه داری وسایل و یا دور انداختن و واگذار کردن آن ها و موارد مشابه می شود. از سازماندهی کمد ها و یا کابینت ها شروع کنید. مهم نیست محل شروع خانه تکانی در خانه شما کدام فضا است، چون این امر به صلاحدید شما بستگی دارد، مرحله اول را به سازماندهی تخصیص بدهید. اگر از اتاق ها شروع  می کنید، وسایل داخل کمد ها را بیرون بیاورید و به کاربردی بودن، قابل استفاده و مناسب فصل بودن آن ها توجه کنید. خانه تکانی وقت مناسبی برای بازبینی وسایل و لباس های داخل کمد ها است. لباس های مختص فصل سرما را جدا و در محل و یا بخش جداگانه ای نگه دارید. لباس هایی را که نمی پوشید و سالم هستند تمیز کنید و به مراکز خیریه و افراد نیازمند ببخشید و مواردی هم که کلا غیر قابل استفاده هستند را دور بیندازید.

در مورد کابینت های آشچزخانه، بیرون آوردن وسایل و ظرف ها، تمیز کردن کابینت، تمیز کردن و شستن ظرف ها در صورت نیاز و در نهایت برگرداندن وسایل با نظم و چینش بهتر به داخل کابینت ها، از جمله اقداماتی است که باید انجام دهید.

قدم بعدی، تمیز کردن سقف، پرده ها و دیوارها است. برای این کار، باید به نوع دیوارپوش دیوارها و سقف محل مورد نظر توجه داشته باشید. گرفتن گرد و غبار، ساده ترین راهی است که می توانید این نواحی را تمیز کنید. کف محل مورد نظر را مرحله آخر کارتان قرار دهید. برای اتاق ها، شستن فرش و یا موکت شامل تمیز کردن کفپوش و پارکت و یا سرامیک ها است. در مورد پرده ها ، به جنس آن ها توجه کنید و سپس به شستن آن ها در صورت نیاز اقدام کنید.

در مورد آشپزخانه، پس از مرتب کردن کابینت ها، داخل یخچال و فریزر و تمیز کردن دیوار و سقف، نوبت تمیز کردن  پنجره، هود، گاز و در نهایت کف آشپزخانه است.

برای سرویس های بهداشتی هم به همین ترتیب و از بالا به پایین تمیز کاری را انجام دهید و لکه گیری شیرآلات، آیینه و سینک روشویی را برای مرحله آخر بگذارید.

3739

5. تغییر دکوراسیون

تغییر دکوراسیون می تواند در حین تمیز کاری و یا بعد از آن صورت بگیرد، در هر صورت توجه داشته باشید اگر بعد از تغییر دکور برای تمیز کاری اقدام کنید، دچار دردسرها و سردرگمی های زیادی می شوید.

اول از همه به صورت کلی  دکور مورد نظرتان را روی کاغذ مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند دید کلی در مورد دکوراسیون مورد نظرتان، محدودیت های فضای مورد نظر، مزایا و معایب دکوراسیون جدید و موارد مرتبط دیگر داشته باشید. در تغییر دکوراسیون، وسایل ریز، شکننده  و قابل انتقال را به مکان دیگری منتقل کنید و با استفاده از مبلمان، تخت، کمد های لباس و عناصر بزرگ و کلیدی، فضاسازی کلی را انجام دهید. پس از این کار، وسایل کوچکی را که به بیرون فضای مورد نظر منتقل کرده و تمیز کرده اید ، در محل مورد نظرتان قرار دهید. در نهایت، تابلوها، وسایل دکوراتیو، مجسمه ها و موارد دیگر را در جای مورد نظرتان قرار دهید. در بین تمامی این مراحل، امکان تمیز کاری وجود دارد و با یک تقسیم کار اصولی، همه کارها به صورت موازی و هماهنگ پیش می رود.

خانه تکانی و پاک کردن لکه ها

نوع لکه و محلی که دارای لکه است اهمیت زیادی دارد و باید در انتخاب شوینده و پاک کننده، به این نکته توجه داشت که شوینده سطح مورد نظر را خراب نکند و به آن آسیب نرساند. با توجه به اینکه شوینده های موجود در بازار اکثرا خاصیت اسیدی و یا بازی بالایی دارند و مضرات زیادی نیز به همراه دارند و علاوه بر این ممکن است به وسایل و بافت آن ها آسیب برسانند، بنابراین پیشنهاد می شود تا جای ممکن از شوینده های دست ساز خانگی به جای نمونه های صنعتی آن استفاده کنید.

برای لکه های رسوب آب که بیشتر در دور شیر آلات و سرویس های بهداشتی شکل می گیرند، از لیموی تازه نصف شده به همراه دانه های نمک برای تمیز کردن استفاده کنید و لیمو را بر روی شیرآلات بکشید تا رسوب ها پاک شوند. سرکه نیز گزینه مناسبی است و علاوه بر این خاصیت چربی زدایی نیز دارد.

برای لکه های چربی نیز با مخلوط سرکه و آب گرم روی سطح مورد نظر را خیس کنید و روی آن جوش شیرین بریزید و با دستمال بکشید تا تمیز شود.

برای شیشه ها وسرامیک های دیواری می توانید از مخلوط الکل و آب استفاده و مانند شیشه پاک کن، آن را بر روی سرامیک و یا شیشه اسپری کرده و با دستمال آن را تمیز و خشک کنید.

3740

در مراحل شست و شو از دستکش استفاده کنید و سعی کنید هوای تازه در محیط جریان داشته باشد. مواظب وسایل تیز، برنده و شکننده باشید و سعی کنید ایمنی محیط را در حین کار حفظ کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ داخلی و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای