دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

تاثیر نوسانات دلار بر بازار مسکن ایران

تاثیر نوسانات دلار بر بازار مسکن ایران

logo
Sakhtemoon
تاثیر نوسانات دلار بر بازار مسکن ایران

بازار مسکن این روز ها نیز همچون سایر بازار ها با نوسانات ارزی، تغییراتی شایانی داشته است که در بازه های زمانی مختلف سال جاری این تغییرات متفاوت بوده است.


بالا و پایین رفتن قیمت دلار بر هر چیزی که فکرش را بکنید تاثیر گذاشته که این تاثیر گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت غیر مستقیم بوده است. بازار مسکن نیز به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی هم بی تاثیر از این پدیده نبوده، اما در زمان های مختلف سال این تاثیرات تغییر کرده و هنوز که هنوز است به ثبات کامل نرسیده است. اگرچه برخی از اقتصاد دانان پیش بینی کرده بودند که این نوسانات در فصل زمستان که نقل و انتقالات هم کمتر است کاهش یابد و قیمت خانه ها متعادل شود اما این اتفاق نیفتاد و هنوز خیلی ها در رویای خانه دار شدن به سر می برند. و این قضیه برای کسانی که به بازار مسکن به چشم یک بازار برای سرمایه گذاری نگاه می کنند نسبت به آن ها که خانه را محلی برای سکونت خودشان و فرار از اجاره نشینی می دانند زمین تا آسمان تفاوت دارد. در این مقاله وبسایت ساختمون به تاثیر نوسانات دلار بر بازار مسکن می پردازیم.

5776

تغییرات پیاپی و نوسانات قیمت دلار باعث به وجود آمدن تورم بیشتر در کشور شده است. همین وجود تورم و ترس ناشی از آن باعث می شود که بسیاری از مردم به فکر خرید خانه باشند. به این دلیل که فکر می کنند با این اوضاع تورمی قطعا قیمت خانه گران تر خواهد شد و ممکن است دیگر توان خرید آن را نداشته باشند. این فکر برای آن دسته که به فکر استفاده از خانه هستند و خبری از سرمایه گذاری نیست، عمیق تر است. در نتیجه این هجوم به بازار مسکن هم از سوی مردم عادی که خانه ای برای زندگی می خواهند صورت می گیرد، هم کسانی که فکر سرمایه گذاری هستند. در روی دیگر سکه عرضه در بازار مسکن مطرح می شود. در زمانی که انتظارات تورمی وجود دارد پس عرضه کنندگان هم به دنبال آن هستند که خانه را به قیمت بالاتری به فروش برسانند و این طور فکر می کنند که قیمت مدام در حال رشد است. پس چرا از این قافله جا بمانند؟ خب همین برابر نبودن عرضه و تقاضا و عدم هماهنگی بین آن ها باعث جهش قیمت مسکن می شود.

حالا حالت دوم را بررسی کنیم. تصور کنید که قیمت دلار کاهش یابد و به یک ثبات نسبی برسد. در این صورت سرمایه گذاری در بازار ارز کم تر شده و احتمالا به سمت ملک حرکت خواهد کرد. که در این جا باز دو نظریه مطرح است. اول این که به دلیل حجم تقاضای بالا برای بازار مسکن (هم سرمایه گذاری و هم مصرفی) بازار آن باز هم دچار تلاطم شود. دوم این که به دلیل به ثبات رسیدن بازار و نوسانات و از آن جایی که بهانه برای بالا بردن قیمت وجود ندارد عرضه هم زیاد شود و بتوانیم امیدوار باشیم که قیمت مسکن هم به تعادل برسد.

5777

تکمیل ساخت و سازهای متوقف شده

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت، در صورتی که قیمت دلار پایین بیاید بسیاری از سازنده ها ترغیب می شوند که دوباره فعالیت خود را در بازار ساخت و ساز شروع کنند. در حال حاضر به دلیل تغییرات آنی قیمت مصالح و گران شدن روز به روز آن ها، بسیاری از سازنده ها در حالت بیکاری قرار گرفته اند. طوری که امکان کامل کردن خانه های نیمه کاره برای برخی ها وجود نداشته است. همین هم از دلایل دیگر کاهش عرضه و در نتیجه بزرگ تر شدن شکاف بین عرضه و تقاضا شده است. پس با پایین آمدن قیمت دلار خیلی از این سازنده ها مصالح را تهیه کرده و به سراغ تکمیل واحد های نوساز می روند. در نتیجه بعد از گذشت مدت زمانی چند ماهه عرضه بالا خواهد رفت.

5778

تحلیل همه جانبه

البته هیچ کدام از مواردی که مورد بررسی قرار دادیم به تنهایی نمی توانند تاثیر قابل تحلیلی بر بازار مسکن بگذارند. در شرایط اقتصاد کنونی مجموعه ای از عوامل هستند که بر بازارهای مختلف سرمایه گذاری تاثیر گذار هستند. حتی عوامل مختلف بر بازار مسکن هم بایستی در مجموع و به صورت گروهی مورد بررسی قرار گیرند. علاوه بر این عوامل، موقعیت جغرافیایی، جمعیت شهرها و عوامل دیگر هم بر این بازار تاثیر گذار است.

مسئله این جا است که افزایش قیمت دلار از یک طرف باعث می شود تورم افزایش یابد و به دنبال آن قیمت ها بالا برود، که بازار مسکن هم از این قانون مستثنی نیست. از طرف دیگر تقاضا برای سرمایه گذاری در این بازار افزایش می یابد و بخش اعظمی از نقدینگی ها به سوی این بازار حرکت خواهد کرد.
اما در مجموع، تحقیقاتی که در زمینه بازار مسکن و تاثیر پذیری آن از قیمت ارز صورت گرفته است نشان داده در صورتی که شرایط تغییر کند و گمانه زنی ها و ترس ها کنار برود و در یک شرایط آرمانی قیمت ارز کاهش یابد می توان به تثبیت قیمت ملک هم امیدوار بود. چون شرایطی که در چند ماه گذشته پیش آمده اگرچه قیمت ملک را بالا برده است اما از طرف دیگر این بازار با رکود مواجه شده است.

5779

قابل ذکر است که ساختمون وبسایتی تبلیغاتی در زمینه صنعت ساختمان می باشد که در آن محصولات مختلفی از قبیل ساندویچ پنل ها، شومینه ها، پله گرد ها، انواع سقف کاذب، پرده های گوناگون، کفپوش های مختلف و موارددیگری نیز از فروشندگان معتبر آن ها معرفی شده است. همچنین شما می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از امکانات و خدمات دیگر آن نیز استفاده نمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
علی ۱۴-۱۲-۹۷ ساعت ۷:۵۶

خیلی هم عالی

avatar
بهزاد بیهقی ۱۴-۱۲-۹۷ ساعت ۱۷:۹

ممنون از توجه شما

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای