دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

برج جده، بزرگترین آسمانخراش جهان
article image

برج جده، بزرگترین آسمانخراش جهان

logo
Sakhtemoon

در مقاله "10 ابرپروژه دنیا" در مورد ده سازه بزرگ دنیا صحبت کردیم. یکی از آن ابرپروژه‌ها، برج جده در عربستان سعودی است که طبق پیش بینی‌های صورت گرفته حداکثر تا سال 2020 به اتمام خواهد رسید. در این مقاله بطور ویژه به این برج یک کیلومتری پرداخته ایم. با ساختمون همراه باشید تا با این شاهکار مهندسی جهان آشنا شوید.

بلندترین برج جهان، برج جده

برج جده که در ابتدا آن را برج پادشاهی (برج المملکته- kingdom tower) می‌نامیدند، آسمان خراشی است که در شهر جده در عربستان سعودی درحال ساخت است. این برج درصورت آماده شدن در زمان تعیین شده برای آن، بلندترین ساختمان جهان و همچنین اولین بنایی خواهد بود که ارتفاع آن به یک کیلومتر می‌رسد. البته سازندگان این بنا، ارتفاع دقیق آن را هنوز مشخص نکرده اند و ارتفاع نهایی پس از اتمام پروژه اعلام خواهد شد. ساخت برج جده در اول آوریل 2013 آغاز شده و پیش بینی می‌شود که تا سال 2020 کاملا به اتمام برسد.

3189

در حال حاضر بلندترین برج دنیا، برج خلیفه است که ارتفاع آن حدود 828 متر می باشد. ارتفاع نهایی برج جده در صورت اتمام، حدود 173 متر از برج خلیفه بیشتر خواهد بود. البته در طرح های اولیه، سازندگان تصمیم داشتند برجی به ارتفاع یک مایل یعنی 1/6 کیلومتر را بنا کنند اما وضعیت خاک این منطقه، اجازه احداث چنین بنایی را نمی‌داد.

شهر اقتصادی جده

برج جده، یکی از سه فاز طرح بزرگ شهر اقتصادی جده است که قرار است در قسمت شمالی شهر جده و در طول ساحل دریای سرخ احداث شود. هزینه ساخت این شهر اقتصادی 20 بیلیون دلار برآورد شده است که در این میان، سهم هزینه ساخت برج جده حدود 1.23 بیلیون دلار برآورد می‌شود. شهر جده در مقایسه با سایر شهرهای عربستان، به عنوان شهر لیبرال (شهر آزاد) شناخته می‌شود و ساخت برج جده، باعث تغییرات بزرگی در پیشرفت و توسعه صنعت توریسم در این شهر می شود.

طراحی برج جده توسط معمار آمریکایی، آدریان اسمیت (Adrian Smith) که طراح برج خلیفه نیز بوده است، انجام شده است. رهبر این پروژه عظیم، شاهزاده سعودی ولید بن طلال است (نوه ابن سعود و برادرزاده شاه عربستان، که ثروتمندترین فرد در خاورمیانه محسوب می‌شود). ولید بن طلال، رییس شرکت هلدینگ پادشاهی (KHC) است که در سال 2009 برای توسعه برج جده و شهر اقتصادی جده، پایه گذاری شد.

3192

معماری برج جده

تعداد طبقات این برج بیش از 200 طبقه خواهد بود. این برج به عنوان هتل چهار فصل، آپارتمان‌‌های مجهزِ چهار فصل، فضاهای اداری درجه یک و اقامتگاه‌های لاکچری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برج جده در طبقه 157 (ارتفاع 610 متری)، دارای بالکنی دایره‌ای با قطر30 متر است که به آن تراسِ آسمان می‌گویند و چشم انداز زیبایی از دریای سرخ و آسمان را فراهم می‌کند. این بالکن در یک سمت ساختمان و برای استفاده خصوصی طراحی شده است که یک فضای روباز را برای ساکنین پنت هاوس فراهم می‌کند. بخشی از کف این بالکن، شیشه‌ای است که بر جذابیت آن می‌افزاید. لازم به ذکر است که این بالکن در ابتدا قرار بود به عنوان هلی پد و محلی برای نشست و برخاست هلیکوپتر استفاده شود، اما مشخص شد برای این منظور مناسب نمی‌باشد.

3194

برج جده دارای 439 آپارتمان، 200  اتاق هتل و 2205 فضای پارکینگ است. آسانسورهای برج جده با سرعت 10 متر بر ثانیه، سریع‌ترین آسانسورهای جهان هستند. لازم به ذکر است که آسانسورها نباید با سرعتی بیش از سرعت مذکور حرکت کنند، چرا که تغییر فشار هوا در ارتفاع و در سرعت‌های بالا باعث ایجاد حالت تهوع در مسافران می‌شود. این برج دارای 8 عدد از این آسانسورهای پیشرفته و همچنین 50 آسانسور دیگر و 12 عدد پله برقی است. در این برج هیچ  آسانسوری کل ارتفاع برج را طی نمی کند. در این برج سه لابی آسمان (sky lobby) تعبیه خواهد شد. لابی آسمان نوعی طبقه میانی است که آسانسورهای سریع السیر تنها در آن‌ها توقف می‌کنند و مسافران می‌توانند پس از خروج از آن‌ها، از آسانسورهای محلی که در هر طبقه‌ای توقف می‌کند، استفاده کنند.

3196

دیوارهای خارجی برج به منظور به حداقل رساندن اتلاف انرژی و کاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی، با شیشه‌هایی با حداقل انتقال حرارت پوشیده می‌شود.

شرکت آلمانی باور مسئولیت ساخت پی برج جده را به عهده داشته است. پی این برج مانند پی برخ خلیفه دبی است با این تفاوت که بزرگتر است. در پی آن از 72 شمع 110 متری، 44 شمع 50 متری و 154 شمع دیگر با عمق‌های مختلف استفاده شده است. در پی این سازه، با توجه به مجاورت برج با دریا، از بتنی با مقاومت بالا در برابر نفوذ مواد مخرب آب شور دریا، استفاده شده است. این سازه عظیم متشکل از 80000 تن فولاد است و بخش‌هایی از هسته داخلی آن متشکل از بتن به  قطر چندین متر است.

3198

همچنین با توجه به مجاورت برج جده با دریا، این برج باید بتواند در برابر بادهای شدید دریای سرخ مقاومت کند. در نتیجه برای کاهش فشار ناشی از باد در سازه برج، پلان برج از سه گلبرگ و ساختمان آن بصورت شیبدار (که از پایین به بالا در حال کاهش است) طراحی شده است. یک شرکت مهندسی کانادایی تحلیل این برج در برابر نیروی باد را انجام داده است.

3200

امیدواریم از مطالب ذکر شده در مورد برج جده که بزرگترین آسمانخراش دنیا خواهد بود، لذت برده باشید. اگر سوال یا نقطه نظری دارید، یا اگر در مورد موضوع خاصی به دنبال اطلاعات هستید، حتما در قسمت پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

اگر به سایر دست سازه‌های عجیب بشر علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سایر مقالات وبسایت ساختمون نیز سر بزنید. مطمئنا از دیدن آن‌‌ها پشیمان نمی‌شوید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها (کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی، پارکت و لمینت)، انواع دیوارپوش‌ها، انواع پارتیشن، انواع پرده (پرده زبرا، پرده لوردراپه و پرده کرکره)، انواع تجهیزات آشپزخانه، انواع دربهای ساختمانی (مانند انواع درب ضد سرقت، درب داخلی، درب اتوماتیک)، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و ... از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده‌اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
وحیدرضا آذریان ۱۲-۴-۹۸ ساعت ۱۱:۴۰

جالب بود

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای