دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

بتن شفاف چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

logo
Sakhtemoon
بتن شفاف چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

بتن شفاف نوعی بتن مدرن است که در ساخت آن از فناوری نانو استفاده شده است. این بتن در طی شبانه روز ظاهر متفاوتی دارد و گزینه ای جذاب برای نمای ساختمان هاست.


صنعت مصالح ساختمانی، همیشه به دنبال راهی برای بالا بردن کارایی و ایجاد ویژگی های متمایز کننده و جدید در محصولات رایج است. یکی از این موارد، بتن شفاف است. این محصول ویژگی مقاومت و استحکام بتن و شفافیت نسبی و عبور نور را با هم دارد. مهم ترین هدف از طراحی و ساخت این بتن پیشرفته، پرداختن به جنبه های زیبایی بتن در طراحی های داخلی و خارجی است که بتوان در کنار استفاده از این محصول بسیار مقاوم و پرکاربرد، زیبایی محیط مورد نظر را نیز افزایش داد. در این مقاله وبسایت ساختمون به معرفی بتن شفاف و مسائل پیرامون آن می پردازیم.

بتن متریالی کاربردی از گذشته تا کنون

در گذشته، یکی از مشکلات عمده استفاده از بتن های رایج در ساختار یک ساختمان، ظاهر بی روح و سرد آن بوده که دکوراسیون و معماری داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار می داد. علاوه بر این، رنگ و ساختار بتن عادی به نحوی است که باعث کاهش نور محیطی و تیره تر به نظر رسیدن فضای داخلی می شود. راه حل رایج برای افزایش نور طبیعی محیطی، به کارگیری عناصری است که بتوانند نور را از خود عبور دهند، اما لزوم ضخامت و تراکم برای مقاومت بیشتر و نازکی محصول برای عبور نور، از مواردی هستند که همیشه با هم در تعارض بوده اند و نمی توان محصولی را پیدا کرد که در عین عبور نور، مقاومت بالایی نیز داشته باشد.

بتن شفاف توانسته به خوبی این ایرادات را برطرف کرده و ویژگی های منحصر به فردی را ارائه دهد. نیاز به این دو ویژگی منحصر به فرد و بررسی ها و پژوهش ها در زمینه صنعت مصالح ساختمانی، در نهایت به ساخت و طراحی بتن شفاف منجر شد. نمونه اولیه این محصول منسوب به دهه 1980 در ژاپن است اما نسخه نهایی این محصول استثنایی و نوپا، عمر کوتاهی دارد و در سال 2001 اختراع و ارائه شده است.

6328

بتن شفاف چیست و از چه متریال هایی تشکیل می شود؟

ساختار بتن شفاف متشکل از 96% بتن با کیفیت بالا و 4% فیبر های نوری به کار رفته در ساختار آن است. وجود فیبر های نوری در ساختار بتن این امکان را فراهم می کند که نور به سمت دیگر بتن عبور داده شود و این تصور را ایجاد کند که گویی بتن شفاف ساختاری مشابه شیشه دارد. ضخامت بتن شفاف برای کارآیی در انتقال نور، باید حداکثر 60 سانتی متر باشد که با توجه به بالاتر رفتن ضخامت، لزوم موازی و منظم تر اجرا شدن فیبر های نوری داخل بتن، افزایش پیدا می کند. البته ساختار فیبر های نوری به نحوی است که با وجود اینکه در پیاده سازی آن فیبر مورد نظر کاملا صاف نباشد، ولی نور را از خود عبور داده و به سطح دیگر می رساند.

با انقلاب بتن های شفاف، می توان از این محصول منحصر به فرد برای سطوحی مانند دیوار های داخلی و خارجی، کف طبقات ساختمان و وسایل دکوراتیو استفاده می شود. بلوک ها و پنل های بتنی شفاف این خاصیت را دارند که بتوان دیوار نهایی با ارتفاع 20 متر را با استفاده از آن ها، اجرا کرد. با توجه به ماهیت ماندگار و مقاوم بتن، هزینه نگه داری این محصول بسیار کم است و می توان به آن به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کرد.

فیبرهای به کار رفته در ساختار بتن، مانعی برای قرار دهی المان های کششی مانند میل گرد نمی شود و از این رو، می توان زیبایی و مقاومت بیشتر را با هم به همراه دارد. همچنین این فیبر ها به تنهایی خاصیت کششی بتن شفاف را افزایش و قدرت تحمل فشار آن را بالا می برند.

نتیجه نهایی این محصول، آن را به گزینه ای استثنایی برای نما های بیرونی ساختمان تبدیل می کند. تابش نور در بازه های زمانی مختلف و به صورت متنوع، از بیرون به داخل، سطح داخلی دیوار را زیبا و چشم نواز می کند و در عین حال، سمت بیرونی، نمایی متغیر و خیره کننده خواهد بود که در طی شب و روشن شدن چراغ های داخل ساختمان، نمایی استثنایی و بی همتا خواهد داشت.

6329

چگونگی ساخت بتن شفاف و مراحل آن

برای ساخت این محصول شگفت انگیز، به صورت لایه لایه و مرحله ای، بتن در قابل مورد نظر ریخته شده و لایه ای از فیبر های نوری به صورت موازی و منظم بر روی آن قرار می‌گیرد. این مرحله تا پر شدن قالب ادامه پیدا می کند. برای جاسازی دقیق و اصولی فیبر ها در داخل بستر بتن، از روش فشار دهی با ابزار های مکانیکی و ویبره دهی به قالب مورد نظر پس از هر لایه فیبر گذاری استفاده می شود.

به علت ضخامت بسیار کم فیبر ها که ضخامتی مشابه با موی انسان دارد، این متریال به صورت یکنواخت و یکپارچه در ساختار بتن قرار گرفته و نتیجه نهایی سطحی با قابلیت عبور نور یکنواخت خواهد بود. کیفیت و یکنواختی ماده بتن نیز برای ساخت این محصول، از الزامات اولیه آن محسوب می شود.

6330

دسته بندی بتن شفاف بر اساس ظاهر

بلوک های شفاف و یا LITRACON

این محصول در ابعاد مختلفی و به صورت از پیش ساخته شده ارائه می شود. تراکم و موقعیت قرار گیری فیبر های داخل محصول بر اساس شرکت تولید کننده و طراحی آن می تواند متفاوت باشد. این بلوک ها را می توان با توجه به درخواست و سفارش مشتری و با ابعاد حداکثر 60 در 360 سانتی متر ساخت و ارائه داد.

پنل شفاف و یا  LITRACON PXL

این محصول نیز ساختاری مشابه با مورد قبلی دارد، با این تفاوت که به جای فیبر های نوری شیشه ای، از نمونه های پلاستیکی با فواصل منظم و مشخص از هم استفاده شده است. ضخامت این پنل ها از نمونه بلوک های بتنی شفاف کمتر بوده و در ابعاد بزرگتری نسبت به بلوک ها ارائه می شوند. هر دو مورد را به صورت یک لایه نهایی و به صورت نصب سنتی و با ملات و یا با استفاده از پیچ و مهره، بر روی محل مورد نظر اجرا می شوند. این محصول در رنگ های سیاه، سفید و در نهایت خاکساری ساخته شده است و با توجه به پتانسیل های بالایی که دارد، انتظار می رود بتواند به خوبی جایگاه ویژه خود را در ساخت ساختمان و نمای بیرونی به دست آورد.

6331

اگر قصد خرید مصالح ساختمانی با کیفیت و با قیمت مناسب از قبیل ساندویچ پنل ها، سازه ال اس اف، کرکره های برقی، پارتیشن بندی های متفاوت و موارد دیگر را دارید با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید عرضه کنندگان این محصولات را به خوبی بشناسید و بهترین انتخاب را داشته باشید. وبسایت ساختمون با رصد کردن مستمر بازار و بررسی نیاز های مشتریان بالقوه در این زمینه، معتبرترین مراکز عرضه کننده فعال را معرفی می نماید.

6332
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای