دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ایزوگام چیست؟ راهنمای انتخاب ایزوگام

logo
Sakhtemoon
ایزوگام چیست؟ راهنمای انتخاب ایزوگام

با توجه به شروع فصل پاییز باید خود را برای آغاز فصل سرد و تغییرات آب و هوایی آماده کنیم. یکی از مهمترین مواردی که با نزدیک شدن فصل سرما باید به آن توجه کنیم، رسیدگی به سقف خانه و ایزوگام کردن آن است؛ به همین منظور در این مطلب می خواهیم به معرفی ایزوگام به عنوان یک عایق رطوبتی پرداخته و شما را با انواع ایزوگام آشنا کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای این منظور داشته باشید.


انواع ایزوگام کدام هستند؟

دسته بندی ایزوگام ها براساس ماده اصلی تشکیل دهنده، لایه های به کار رفته و روکش آنها صورت می گیرد. ایزوگام ها بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده به دو گروه ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده، براساس لایه های به کار رفته به دو گروه تک لایه و دولایه و بر اساس روکش، به دو گروه با روکش آلومینیومی و بدون روکش آلومینیومی تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هریک پرداخته شده است.
ایزوگام پلیمری: ماده اصلی این نوع ایزوگام قیر خالص 60 یا 70 درصد است که در پالایشگاه از تقطیر نفت خام به دست می آید. برای ساخت ایزوگام پلیمری از قیر خالص 70-60، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم، فیلم پلی اتیلن ، پودر تالک، مواد APP، پوشال گونی پلاستیکی استفاده می شود به نحوی که تمام این مواد در دستگاه ساخت پلیمر میکس و پخته می شوند که حاصل آن مایع پلیمر است و این پلیمر در خط تولید تبدیل به ایزوگام می شود.
ایزوگام دمیده: ماده اصلی این نوع ایزوگام قیر دمیده شده است که از دمیدن هوا به یک مازوت یا نفت کوره ای به دست می آید و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تر وعمر کم تری دارد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص درجه نفوذ کمتر، حساسیت کمتر نسبت به تغییرات دما و درجه نرمی بیشتری دارد و موارد استفاده آن در ساخت ورق های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندود کاری است.
ایزوگام تک لایه: ایزوگام های تک لایه شامل پلی استر دوخته شده با ظرافت و انعطاف بالا است.
ایزوگام دو لایه: ایزوگام دو لایه شامل، تیشو و پلی استر با ضخامت و استحکام بسیار زیاد است.
ایزوگام با روکش آلومینیومی: بهترین نوع ایزوگام برای پشت بام است. این نوع از پوشش بهترین گزینه برای سقف‌های تخت و هم چنین سقف شیبدار می‌باشد زیرا دارای استحکام و دوام بالایی است. روکش آلومینیومی این عایق باعث منعکس شدن حدود ۸۵٪ تابش نور خورشید می شود و عایق مناسبی برای گرمای تابستان و سرمای زمستان می باشد.همچنین این روکش باعث می شود تا برف و یخ نشسته بر روی عایق با سرعت بیشتری شروع به ذوب شدن نماید.لذا با کاهش تماس عایق با عوامل جوی بر عمر این عایق می افزاید.
ایزوگام بدون روکش آلومینیومی: این نوع ایزوگام یک نوع عایق رطوبتی است و همانطور که از نام آن پیداست فاقد پوشش آلومینیومی است که برای عایق کاری سرویس های بهداشتی، پی ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص مرغوبیت ایزوگام

نحوه شناسایی مرغوبیت ایزوگام با آزمایشات معمولی به شرح ذیل است؛
۱- متصاعد شدن بوی نامطبوع از ایزوگام های نامرغوب به دلیل استفاده از پودرهای معدنی به جای پلیمر یا قیر مرغوب.
۲- در صورتی که در ایزوگام از از مواد پلیمری و قیر مرغوب استفاده نشده باشد با کشیدن دست بر روی قسمتی از ایزوگام که لایه‌های خارجی آن را پوشش نداده‌اند، رنگ سیاهی بر روی دست باقی می ماند.
۳- برای سنجش مقاومت کششی و مقاومت پارگی یک ایزوگام مرغوب باید لایه عایق را با هر قدرت کششی از هرطرف کشید پاره نشود و در صورت تا شدن از پشت نشکند.
۴- روش دیگر تست دمایی است . به این صورت که یک تکه کوچک از عایق را برش داده و پس از دو ساعت نگهداری در فریزر، آن را تا زاویه حدود ۱۲۰ درجه خم کرد. اگر از ناحیه خم شده شکسته یا ترک بردارد، جنس ایزوگام خوب نیست و در غیر این صورت، مقاومت آن در برابر سرما و ترک مناسب است.

راهنمای انتخاب ایزوگام

واقعیت این است که استفاده از عایق‌ رطوبتی نامطلوب در ساختمان‌ها مشکلات فراوانی را همچون تخریب بخش‌هایی از ساختمان و متحمل شدن هزینه‌های بسیار برای ساکنان آن به همراه دارد. در ادامه نکات ضروری جهت انتخاب ایزوگام مطرح شده است.
۱- ایزوگامی را انتخاب کنید که دارای نشان استاندارد ملی ایران باشد.
۲- عایق باید از دولایه تیشو و پلی استر تشکیل شده باشد که مشخصات آن برروی لیبل آن ذکر شده است. زیرا مقاومت ایزوگام دولایه به مراتب بیشتر از ایزوگام یک لایه است.
۳- عایق متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود را انتخاب نمایید .
۴- عایق باید کاملا سالم بوده و فاقد هر نوع شکستگی باشد.
۵- از صلاحیت تیم اجرا و نصب ایزوگام اطمینان حاصل کنید . بعد از اتمام کار از آنها ضمانت اجرایی و بیمه نامه معتبر را بخواهید.
۶- وزن عایق به کار رفته نباید کمتر از 39 کیلوگرم در هر ورق ایزوگام باشد.
۷- برای عایق کاری سرویس بهداشتی از ایزوگام دولایه پودری درجه یک استفاده کنید.
۸- عایق زمستانه با تابستانه از نظر فرمول تولید متفاوت است به تاریخ تولید ایزوگام توجه کنید که بیش از ۶ ماه در انبار نمایندگی دپو نشده باشد.
۹- به خاطر داشته باشید عایقهای تک لایه به دلیل مقاومت کمتر نسبت به عایق های دولایه برای دیوار مناسب هستند لذا از به کار بردن آن ها برای پشت بام خودداری کنید.

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش ها (کفپوش بتنی، پارکت و لمینت)، انواع دیوارپوش ها، انواع پارتیشن، انواع درب (درب داخلی، درب ضد سرقت، درب اتوماتیک و..)، انواع سقف (سقف شیبدار، سقف کاذب و ...) و غیره، از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای