دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

logo
Sakhtemoon
انواع روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

نظافت هود آشپزخانه مانند هرکار دیگری راهکارها و ترفندهای خاص خود را دارید. در این مقاله قصد داریم آسانترین و سریعترین راه‌ها را باهم مرور کنیم.


یکی از مهم‌ترین بخش‌های آشپزخانه یک هود با عملکرد بالا است. اهمیت این مورد به خصوص وقتی آشکار می‌شود که به طور مداوم در آشپزخانه پخت و پز انجام دهید. در نتیجه برای خلاص شدن از دست بو و بخارهای ناشی از آشپزی، یک هود با قابلیت بالا می‌تواند بسیار مفید واقع شود. برای اینکه از قابلیت و کارآمدی هود آشپزخانه‌تان مطمئن شوید، نیاز دارید که به طور مداوم به تمیز کردن هود آشپزخانه خود بپردازید. هودهای آشپزخانه انواع مختلفی دارند و در سایز‌ها و اشکال متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. با وجود این تفاوت‌ها، نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه در همه تقریبا مشابه است. در این مقاله ساختمون با ما باشید تا نحوه صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه را به شما نشان دهیم.

مشکلات هود آشپزخانه را تشخیص دهید

بعضی نشانه‌ها وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی عدم عملکرد خوب هود آشپزخانه هستند. اینکه هود‌های آشپزخانه در طی زمان به علت تجمع چربی یا استفاده بیش از حد، کارآیی خود را از دست بدهند معمول است. با استفاده از نکات زیر شما می‌توانید تشخیص دهید که آیا هود شما نیاز به تعمیر دارد یا تنها با تمیز کردن هود آشپزخانه می‌توان عملکرد آن را بالا برد؟

- زمانی که هود شما با بالاترین درجه ممکن در حال کار کردن است اما دود و بخار‌های موجود در آشپزخانه کم نمی‌شوند: اگر با چنین مشکلی برخورد کردید به احتمال قوی مجرای مخزن هوا از چربی مسدود شده و یا اینکه فرسوده شده است. احتمال دیگر این است که موتور هود فرسوده و از کار افتاده باشد. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که هود شما قدیمی باشد یا بیش از اندازه مورد استفاده قرار گرفته باشد. همچنین در این شرایط ممکن است که فیلتر هوای هود کثیف و به چربی آغشته شده باشد که در این صورت نیاز به تعویض یا تمیز کردن آن هست.

-  صدای موتور هود بیش از اندازه بلند است: اگر موتور هود صداهای بلند و عجیب و غریب ایجاد می‌کند لازم است که آن را تمیز کنید. همچنین امکان فرسوده بودن موتور نیز وجود دارد. با این حال بهتر است ابتدا آن را تمیز کنید تا از مورد اول اطمینان پیدا کنید. در صورت تمیز کردن هود و از بین نرفتن صداها، باید به فکر جایگزین کردن یک موتور جدید باشید.

- زمانی که چراغ‌ها یا دکمه‌های روی هود کار نمی‌کنند: چنین مشکلی به احتمال غریب به یقین از الکتریسیه هود است برای حل آن نیاز به یک کارشناس دارید.

تمیز کردن فیلتر هوا

فیلتر هوا بخشی از هود آشپزخانه است که دوده و چربی‌ها را از هوای آشپزخانه شما حذف و جذب خود می‌کند. به طور کلی دو نوع فیلتر هوا در هود‌ها قابل مشاهده هستند. اولین گروه فیلتر‌های فلزی هستند و دومی فیلتر‌های زغالی. هر دو دسته‌ی فیلتر‌های هوا به سادگی قابلیت جدا شدن از دستگاه و تمیز شدن را دارند.

-  اگر فیلتر هوای هود شما از نوع اول یعنی فیلتر فلزی است، جدا کردن آن کار ساده‌ای است. پس از جدا کردن فیلتر هوا آن را درون ظرفی از مواد شوینده‌ی ضد چربی قرار دهید، به شکلی که تمام سطح فیلتر به این مواد آغشته شود. پس از اینکه تمام چربی‌های فیلتر پاک شدند، آن را با آب گرم و صابون بشویید. پس از این مرحله، فیلتر را آب کشی نمایید و بر روی آب چکان قرار دهید تا کاملا خشک شود.

-  اگر فیلتر هوای هود شما از نوع دوم یعنی فیلتر زغالی است، نحوه جداسازی آن هود مشابه فیلتر‌های فلزی است. اما این نوع فیلترها قابلیت شست‌و‌شو ندارند. به همین دلیل بهتر است که آن‌ها را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید. تغییر فیلتر هوای زغالی را تنها در صورتی انجام دهید که عملکرد هود شما پایین آمده است و فیلتر فرسوده و از کار افتاده شده باشد.

3651

تمیز کردن هود آشپزخانه

در مرحله بعدی لازم است بدانید که چطور خود هود را تمیز کنید. این مرحله بسیار ساده است و مطمئنا همه شما به طور معمول در خانه‌های خود بدنه هود را تمیز می‌کنید. هود آشپزخانه از آنجایی که بر روی اجاق گاز و در معرض مستقیم چربی‌ها است خیلی زود آغشته به چربی و لکه می‌شود. برای تمیز کردن هود آشپزخانه به طور منظم اسپری‌های گاز پاک‌کن و ضد چربی می‌توانند بسیار مفید باشند. اما هنگام تمیز کردن هود آشپزخانه توسط اسپری دقت داشته باشید که مایع را بر روی اتصالات الکترونیکی یا چراغ‌های هود اسپری نکنید.

3652

تمیز کردن مجرای خروج هوا

شما باید به طور منظم مجرای خروجی را از محل اتصال به هود تا خارج از خانه بررسی کنید. گاهی اوقات چربی‌ها به این مجرا نفوذ می‌کنند و نه تنها موجب کاهش کارایی و عملکرد هود آشپزخانه می‌شوند بلکه می‌توانند موجب آتش‌سوزی نیز شوند. اگر مجرای خروجی مملو از چربی شده است برای تمیز کردن آن نیاز به یک متخصص دارید. این مورد را دست کم نگیرید و در اسرع وقت برای تمیز کردن آن تماس بگیرید.

تمیز کردن پنکه یا جایگزین کردن موتور

فن یا همان پنکه موتور به طور معمول چنان با دوام است که نیازی به تمیز کردن یا تعمیر ندارد. اما بهتر است که هنگامی که در حال بررسی مجراهای خروجی هستید این قسمت را نیز به خوبی بررسی کنید. گاهی اوقات موتور یا حتی یاتاقان‌ها در معرض چربی و رطوبت قرار می‌گیرند. در این صورت عملکرد آن‌ها دچار مخاطره می‌شود. در این حالت، چرخ‌دنده‌ها به خاک و چربی آغشته شده‌اند و لازم است که آن‌ها را توسط یک پاک‌کننده تمیز کنید. اگر مشکل هود شما برطرف نشود، در اینصورت مجبور خواهید شد که موتور را عوض کنید.

3653

عیب‌یابی

یکی از روش‌هایی که می‌توانید هود خود را برای یافتن مشکلات آزمایش کنید، قرار دادن تکه‌ای روزنامه در برابر آن است. اگر روزنامه به سمت هود مکیده شد و به آن چسبید، هود شما سالم و تمیز است.

اقدامات پیشگیرانه

در آخرین مرحله، از نکاتی که برای تمیز کردن هود آشپزخانه به شما گفتیم، اطلاعاتی درباره چگونه تمیز کردن هود آشپزخانه و نگهداری آن برای متوقف کردن مشکلات مختلف به شما ارائه می‌دهیم. برای حفظ سلامت هود آشپزخانه شما باید:

-  هنگام تمیز کردن هود آشپزخانه ، هر از چندگاهی پره‌های فن را جهت جلوگیری از تجمع چربی و خاک پاک کنید. این کار باعث جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از اندازه بر موتور می‌شود و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

-  در تمیز کردن هود آشپزخانه، قسمت‌های فلزی که در معرض آلودگی هستند را با آب گرم آغشته به صابون یا محلول آمونیاک و آب بشویید. پس از این مرحله دقت داشته باشید که تمام کف‌ها را با آب از سطح فلز پاک نمایید.

- فیلتر هوا از همه قسمت‌های هود بیشتر در معرض تجمع چربی است، سعی کنید به طور مرتب آن را تمیز نمایید.

با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله خواندید تمیز کردن هود آشپزخانه برای شما راحت خواهد بود و همچنین از ایجاد مشکلات دیگر می‌توانید به سادگی جلوگیری نمایید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه سکوریت و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای