دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

زیبایی فضا و ایجاد هارمونی با انتخاب لوستر و آباژور مناسب

logo
Sakhtemoon
3255

در سال‌های گذشته، بود و نبود لوستر و آباژور در خانه‌ها مساله مهمی نبود. یعنی، آنقدر که مردم به مبل و صندلی توجه نشان می‌دادند لوستر اهمیت نداشت. اما این روزها لوستر و آباژور یکی از فاکتورهای مهم طراحی داخلی منازل شده است. با توجه به همین مساله فکر کردیم بد نباشد اینبار در وب سایت ساختمون درباره‌ی این المان مهم طراحی داخلی یادداشتی بنویسیم. بخصوص که نمایشگاه لوستر و آباژور هم در راه است. پس شاید این مطلب به شما کمک کند که به نمایشگاه سری بزنید و هدفمند خرید کنید.

چگونه بالای سر خود را با لوستر زیبا کنیم؟

ما ایرانی‌ها با توجه به فرهنگمان انسان‌هایی سر به زیر هستیم. برای همین است که فرش و گلیم ایرانی شاهکار هنری، ظریف و پر نقش و نگار است. یعنی ما خیلی به زیر پایمان توجه می‌کنیم و حواسمان هست که چطور کف را زیبا و دلفریب کنیم. دیوارها هم از قدیم در منازل ایرانی اهمیت زیادی داشتند. اما اهمیت این دو نباید مانع شود که ما کمی سرمان را بالاتر بگیریم تا از زیبایی‌های بالای سرمان هم مستفیذ شویم. شیوه‌ی نورپردازی و شکل نورتاب‌ها، بی اغراق، یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی یک طراحی داخلی است. گزاف نیست اگر بگوییم، با یک مبلمان ساده، اما نورپردازی جذاب و بکاربردن آباژورها در جای مناسب، می‌توان دکور خانه را رویایی و مثال زدنی جلوه داد.

3257

برای انتخاب بهترین لوستر متناسب با دکور خانه تان، باید سه نکته مهم را در نظر بگیرید. اول اینکه، چه دکوری مد نظرتان است. یعنی، می خواهید از دکور مدرن، سنتی، کلاسیک، شلوغ، مینی‌مال، تک رنگ یا رنگارنگ، استفاده کنید. به عبارت دیگر، قبل از انتخاب لوستر، اول باید به مبلمان فکر کنید. اکیدا توصیه می‌کنیم که لوستر جزو آخرین چیزهایی باشد که برای منزلتان خریداری می‌کنید. یعنی لوستر را باید با مبلمانتان هماهنگ کنید و نه مبلمان را با لوستر. در ضمن، توجه به هارمونی میان لوستر و مبلمان نشان از ذوق و قریحه‌ی یبایی‌شناسانه‌ی شما دارد. پس لوستر را دست کم نگیرید و برای انتخاب آن خیلی وقت بگذارید.

3259

خوشبختانه، بازار امروز بسیار متنوع  شده است و هر سلیقه‌ای را به راحتی پوشش می‌دهد. برای همین، واقعا هیچ محدودیت و اجباری در برابر شما وجود ندارد. مثلا اگر دکوراسیون داخلی فوق مدرنِ زاویه‌دار پر فلز را دوست دارید، به راحتی می‌توانید یک لوستر متاسب با آن در بازار پیدا کنید. اگر قصد تغییر دکوراسیون دارید، به این موضوع خیلی دقت کنید. اگر می‌خواهید مبلمانتان را از مبلمان سلطنتی (مبلمان استیل) به مبلمان تمام پارچه مدرن تغییر دهید، خساست نکنید و لطفا آن لوسترهای پرطمطراق ِآب طلا داده شده‌ی دوازده شاخه را نگه ندارید، واقعا برای این سبک‌ جدید مناسب نیستند.

3261

یادمان نرود برای داشتن یک دکور هارمونیک زیبا، می‌توان با صرف وقت و خلاقیت بیشتر هزینه‌ها را به خوبی مدیریت کرد.

نکته حائز اهمیت دوم این است که آیا می‌خواهید فضای داخلی شما پرنور و درخشان باشد یا تاریک و کم نور. وقتی دراین‌باره به تصمیم قطعی رسیدید، بعد به بازار سر بزنید و ببیند که با توجه به میزان نور دلخوه شما چه گزینه‌هایی در اختیارتان است.

اگر خانه‌ی پرنوری دوست دارید، که در شب هم مانند صبح بدرخشد، بهتر است لوستری انتخاب کنید که لامپ‌های آن رو به پائین باشد. اگر فضایی تاریک‌تر دوست دارید، لوسترهای کم شاخه‌ با لامپ‌های شمعی گزینه‌ی بسیار خوبی هستند.

اما در انتخاب رنگ لامپها به این نکته دقت کنید که با قراردادن لامپ‌های زرد و سفید در کنار هم رنگ نور را متعادل کنید. نور خیلی سفید باعث خستگی چشم می‌شود و نور خیلی زرد هم جلوه‌ی قشنگی به رنگ‌های دکور شما نمی‌دهد. استفاده از نور کم نیز روحی شاعرانه به فضا می‌بخشد و نورهای پر و پیمان، فضا را شاد و پرتحرک نشان می‌دهند. اما نورپردازی خیلی شاعرانه برای مهمانی‌ها مناسب نیستند. پس اگر خیلی اهل رفت و آمد  ومهمانی هستید، حتما طوری طراحی کنید که بشود در وقت مقتضی کمبود نور را جبران کرد.

و بالاخره اینکه، اندازه فضایی که در اختیار دارید هم المان مهمی برای انتخاب چگونگی نورپردازی است. از لوسترهای خیلی بزرگ در خانه‌های کوچک استفاده نکنید. با کنار هم قرار دادن بازتاب کننده‌های نور، مثل آینه، و نور می‌توانید خانه را بزرگتر و دلبازتر نشان دهید. اگر خانه‌تان کوچک است خیلی آباژور استفاده نکنید. یک عدد کافیست.

3263

لوستر تنها ابزار نورپردازی نیست!

فقط قرار نیست که نور از بالای سر بر ما بتابد. نورپردازی می‌تواند در هر گوشه‌ی خانه باشد و با توجه به قصد و اینکه چه المانی را جلوه دهیم از انواع نورپردازی‌ها می‌شود استفاده کرد.
پیشنهادات زیر را بخوانید و انتخاب کنید. حتی اگر با این‌ها هم موافق نباشید، می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید:

- هالوژن‌ها برای نورپردازی موضعی خیلی مناسبند. اگر تابلوی بسیار نفیسی در منزل دارید از هالوژن و یا هر چراغ‌ دیواری برای خودنمایی آن استفاده کنید.

- ریسه‌های رنگی، شاد و بازیگوشند. اگر دنبال دکور رنگی رنگی و شیطان هستید ریسه‌کشی کنید. در اتاق بچه‌ها هم گزینه‌ی بی‌نهایت جذابی است.

- لامپ‌های ادیسونی را دیده‌اید؟ آن‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای مدرن بودن و قدیمی بودن را با هم ترکیب کرده‌اند و برای هر دو فضای کلاسیک و مدرن جذابند. بسیار ماندگار و مقاومند و در ضمن خیلی هم بانمکند.

3265

- حتما بالای میز ناهارخوری از نور استفاده کنید. حتما بالای کانتر آشپزخانه نور بیاویزید. این روزها، ردیف چراغ‌های شبیه به هم سه تایی یا چهارتایی برای این منظور خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لامپ‌های ادیسونی هم خوبند.

- با هالوژن یا ریسه زیر کابینت‌هایتان را نورپردازی کنید، خیلی قشنگ می‌شود.

3267

- از آباژور استفاده کنید. آباژورها ابزار فرعی نورپردازی هستند و بیشتر قصد از بکار بردن آن‌ها زیباتر کردن فضاست. با خاموش کردن تمام لامپ‌های خانه و تنها روشن نگه داشتن یک آباژور، فضایی بسیار رمانتیک و آرامش بخش خلق می‌شود.

- آباژورهای ایستاده برای کنار مبل‌ها، کنار میز تلویزیون، کنار پنجره، یا کنار کتابخانه خیلی زیبا هستند.

- آباژورهای روی میزی برای اتاق خواب، میز مطالعه، اتاق کودکان و حتی آشپزخانه جذابند.

3269
3270

- اگر آباژور را برای مقاصد مختلف نیاز دارید، می‌توانید نوع منعطف آن را خریداری کنید. پایه این آباژورها با توجه به نیاز شما بلند یا کوتاه می‌شوند.

- استفاده از آباژورهایی که روی آن‌ها برش یا نقش خورده و یا نورهای مختلف را منتشر می‌کنند، برای زیباسازی فضا، ایجاد شکل و تنوع و هارمونی با مبلمان و برای فضاهای اتاق خواب و یا اتاق کودک پیشنهاد می‌شود.

- چراغ‌ها و آباژورهای گردان هم برای مهمانی‌ها بسیار جلوه‌گرند. حتی برخی که نور بسیار ملایمی دارند، برای اتاق کودک و زمان خواب خیلی جذاب و رمانتیک هستند.

3272

سخن آخر اینکه، از اهمیت و زیبایی نورتاب‌ها و نورپردازی غافل نشوید. اگر ایده‌ای ندارید، مقالات مرتبط با طراحی داخلی را بخوانید و عکس زیاد ببینید. اما از همه مهم‌تر به بازار سر بزنید. فروشگاه‌ها هم ایده می‌دهند و هم شما را از آنچه در دسترس‌تان است مطلع می‌کنند.

امیدواریم مطالب ذکر شده، برایتان مفید بوده باشد. اگر سوال یا نقطه نظری دارید، یا اگر در مورد موضوع خاصی به دنبال اطلاعات هستید، حتما در قسمت پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی نیازهای شما باشیم.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای