دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های دیوار های جدا کننده و پارتیشن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های دیوار های جدا کننده و پارتیشن ها

برای جدا سازی قسمت های ساختمان می توان از انواع پارتیشن ها و دیوار های جدا کننده از قبیل پارتیشن چوبی، شیشه ای، پارچه و پانل های مختلف استفاده کرد.


دیوار های جدا کننده یا همان پارتیشن ها از جالب ترین المان های فضا های داخلی و دکوراسیون داخلی به شمار می آیند. این دیوار ها تنوع بسیار گسترده ای از متریال به کار رفته تا طراحی و ساختار و موارد دیگر را در برگرفته اند. در اصل در این مقاله وبسایت ساختمون منظور از دیوار جدا کننده، هر المانی است که به فضا سازی محیط داخلی و زیبا سازی آن کمک کند که با توجه به این جنبه، دامنه بسیار گسترده از محصولات و وسایل وجود دارند که می توان از آن ها به عنوان پارتیشن و یا دیوار جدا کننده استفاده کرد.

4853

فضا سازی با پارتیشن ها و دیوار های جدا کننده

از علل اصلی به کارگیری دیوار های جدا کننده می توان به شرایط امروزی و محدودیت های متراژی در ساخت خانه ها اشاره کرد که بر اثر آن، اکثریت معماری های ساختمان ها به سمت طراحی فضایی با بیشترین حجم مفید قابل استفاده و کمترین میزان تقسیم بندی شخصی هدایت شده است که از شاخص ترین آن ها می توان به آپارتمان استدیو ها اشاره کرد. این نوع معماری در کنار مزیت بهینه سازی فضا و حداکثر سازی محیط قابل استفاده، ممکن است معایب و محدودیت هایی مانند عدم فضا سازی با توجه به نیاز های فردی، عدم ایجاد محرومیت و موارد مشابه را داشته باشد.

با توجه به موارد ذکر شده، دیوار های جدا کننده و پارتیشن ها توانستند به خوبی این معایب و محدودیت ها را برطرف کنند و علاوه بر این، به یکی از المان های جذاب در دکوراسیون داخلی تبدیل شوند که حتی در حالاتی که نیاز به فضا سازی وجود ندارد، بتوانند به خوبی نقش مثبتی در چیدمان و دکوراسیون داخلی ایفا کنند. دیوار های جدا کننده و یا در کل تمامی محصولات جدا کننده از جمله پارتیشن ها و دیوار های کاذب دکوری، مستقل از نوع متریال به کار رفته، از لحاظ امکان تغییر مکان پس از اجرا به دو دسته دائمی و موقت تقسیم می شوند که هر دو مورد طرح های بسیار متنوع و حتی مشابهی نیز دارند.

متریال مورد استفاده در ساخت پارتیشن و دیوار جدا کننده

متریال های بسیار متنوعی به تنهایی و یا ترکیبی در ساخت این محصولات به کار می روند که از آن ها می توان به فلزات متعدد، چوب، شیشه، ورقه های کامپوزیتی، پارچه های مخصوص و حتی ساختار هایی از گیاهان زنده و طبیعی اشاره نمود. نکته مهم در مورد دیوار های جدا کننده این است که به راحتی در کنار کاربرد اصلی جدا سازی، نقش بسیار موثری در زیبا سازی ایفا می کنند و می توانند به عنوان المان محوری و اصلی در نمای یک دکوراسیون داخلی باشند.

4855

پارتیشن چوبی، قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین

پارتیشن های چوبی، از قدیمی ترین گزینه های جدا کننده در دکوراسیون داخلی به شمار می آیند. تنوع بسیار بالا و جذاب طراحی این نوع جدا کننده ها، نمونه های بسیار متنوعی از قفسه های کاربردی گرفته تا طرح های شبکه ای توخالی و نمونه های ترکیبی دیگر را در بر می گیرد.

چوب یکی از متریال های بسیار پرکاربرد در ساخت پارتیشن ها و دیوار های جدا کننده به شمار می رود که ویژگی های متمایز کننده زیادی دارد. از این ویژگی ها می توان به مقاومت بالا و مناسب، قابلیت اجرای طرح های متنوع، قابلیت ترکیب بالا با متریال های دیگر و مهمتر از همه، قابلیت طراحی و به کارگیری برای سبک های مختلف دکوراسیون داخلی اشاره کرد. از این رو تنوع پارتیشن های چوبی و نمونه های آن می توانند به تنهایی در یک دسته بندی جدا قرار بگیرند.

دیوار جدا کننده شیشه ای جذاب

این نوع دیوار جدا کننده منحصر به فرد می تواند مجموعه ای از قطعات شیشه ای قرار گرفته در قالب های فلزی، چوبی و یا یک جدا کننده یک تکه و واحد باشد. تنوع پارتیشن های شیشه ای به علت گزینه های مات تا شفاف، رنگ های متنوع، طرح ها و بافت های متنوع روی شیشه، نسبتا بالا و مناسب اکثر دکوراسیون ها است. مزیت دیگر دیوار های شیشه ای عدم محدود کردن نور و یا دید بین دو طرف به صورت صد در صد و امکان تعیین میزان محرمیت و خصوصی بودن فضای دو طرف است. در صورت انتخاب این نمونه از پارتیشن ها باید به امنیت فضا، نمایان تر بودن لک بر روی سطح آن و میزان ماتی و شفافی آن توجه داشت.

پارتیشن پارچه ای، ایده ای خاص و زیبا

این نوع جدا کننده ها می توانند پرده های ساده (پرده زبرا، پرده کرکره) و یا پارتیشن هایی از جنس پارچه های مخصوص و حایل کننده باشند. لطافت و ظرافت این نوع جدا کننده ها، روح و نمای متفاوتی به فضا می بخشد و در عین حال، کمترین فضای ممکن را اشغال می کند. طرح های متنوع قابل اجرا بر روی پارچه، دامنه تنوع این نوع پارتیشن ها را بالا می برد و با تنظیم ضخامت آن، می توان تابش بسیار ملایم و دلنواز نور از بین تار و پود آن را به فضای موجود اضافه کرد. این گزینه از کم هزینه ترین نوع جدا کننده ها محسوب می شود.

4857

دیوار کاذب، نوعی دیگر از دیوار های جدا کننده

این نوع دیوار های جدا کننده می توانند ثابت و یا متحرک باشند. از مواد و متریال متنوع و بر اساس سلیقه شخصی می توان برای پوشش دهی آن ها استفاده کرد. محرمانه سازی بصری این نوع دیوار ها بسیار بالا بوده و برای فضا های بسیار بزرگ، گزینه بسیار مناسب و پر کاربردی می باشد. این نوع دیوار ها در برابر حوادثی مانند زلزله، مقاومت بالایی دارند و از این رو، گزینه مناسبی برای بالا بردن سطح امنیت جانی فضای مورد نظر به شمار می آیند.

زنده و سبز از دل طبیعت با دیوار سبز

دیوار های سبز از جدید ترین و منحصر به فرد ترین گزینه های جدا سازی محسوب می شوند که علاوه بر مزیت های رایج بین همه دیوار های جدا کننده، طراوت و سرزندگی و شادابی را با خود به همراه می آورند. این نوع دیوار ها به تمیزسازی هوا و کاهش آلودگی صوتی کمک زیادی می کنند و فضایی بسیار خاص و استثنایی را پدید می آورند.

4859

دسته بندی کلی پارتیشن و دیوارجدا کننده از لحاظ فرم ظاهری

دیوار جدا کننده مشبک

این دیوار ها علاوه بر جدا سازی و بهینه سازی، به علت ساختار خود، نور را از خود عبور می دهند و مانع از دلگیر به نظر رسیدن دو فضا می شوند. این نوع پارتیشن ها بیشتر در اتاق های نشیمن و یا اتاق غذاخوری به کار می روند.

قفسه های حائل کننده

این سبک از جدا کننده ها بیشترین کاربرد جانبی دارند و در عین جدا سازی و فضا سازی، موقعیت بسیار مناسبی برای نگه داری اشیا مختلف را فراهم می کنند. این اشیا و وسیله ها می توانند موارد تزیینی و یا وسیله هایی پر کاربرد و مخصوص به فضایی باشند که این  قفسه ها در آن قرار گرفته اند. خصوصی سازی و فضا سازی این نوع جدا کننده ها بسیار بالا است و مناسب فضا های بزرگ و بدون تقسیم بندی است که با استفاده از این سطح قفسه ای، به خوبی به دو یا چند بخش کوچک تر و کاربردی تقسیم می شود.

دیوار جدا کننده کشویی و جمع شونده

این نوع دیوار های جدا کننده می توانند مانند یک درب عمل کنند. دیوار های جدا کننده کشویی برای جدا سازی دو بخش از لحاظ بصری و فضایی و همچنین ایجاد تقسیمات خصوصی و تعریف محدوده، به خوبی عمل می کنند. این نوع پارتیشن ها انعطاف بالایی در جمع و باز شدن دارند و می توانند به صورت های مختلفی از فرم کشویی گرفته تا آکاردئونی و مدل های دیگر جمع شوند و یا به حالت باز شده برگردند.

4861

پارتیشن شناور و متصل به سقف

تفاوت این محصول با سایر مدل ها در نحوه اجرای آن است که به جای قرار گیری بر روی سطح زمین، ازسقف آویزان می شوند و تا ارتفاع دلخواه با سطح زمین، قرار می گیرند. این نوع دیوار های جدا کننده به نسبت وزن کمی دارند و از لحاظ بصری، تجربه منحصر به فرد و زیبایی ایجاد می کنند.

پانل های قابل تنظیم

این نوع جدا کننده ها نیمه متحرک و یا تمام متحرک هستند و این قابلیت را فراهم می کنند که بتوان میزان دسترسی بصری دو فضای جدا شده را تنظیم نمود. نمای قابل تغییر این نوع جدا کننده ها نیز دکوراسیون جذابی ایجاد می کند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای