دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با ویژگی ها و مزایای روف گاردن (بام سبز)

logo
Sakhtemoon
آشنایی با ویژگی ها و مزایای روف گاردن (بام سبز)

روف گاردن (بام سبز) ایده ای جذاب برای کاشت گیاهان بر روی بام است که مزایایی از قبیل زیبا سازی فضا، تصفیه هوا و جلوگیری از هدر رفتن انرژی ساختمان دارد.


روف گاردن و یا همان بام باغ (بام سبز)، یکی از جدید ترین موارد صنعت ساختمان سازی در ارتباط با پیوند طبیعت و زندگی شهری بوده است که مزیت های زیادی دارد، بدین خاطر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این روش یکی از موثر ترین و جذاب ترین راهکار های ارائه شده برای تلفیق طبیعت با زندگی شهری می باشد. روف گاردن ها با استفاده از زیر سازی های لازم برای پیاده سازی، فضای سبز بسیار زیبایی متشکل از پوشش های گیاهی متناسب با منطقه جغرافیایی، بر روی بام و یا بر روی تراس خانه و ساختمان ارائه می دهند. مزیت اصلی روف گاردن، امکان به کارگیری آن به عنوان بستری مشابه زمین عادی است و از این رو می توان به راحتی در این بستر ایجاد شده انواع گیاهان تزیینی سبز و حتی محصولات کشاورزی را کاشت و نگه داری کرد. در این مقاله وبسایت ساختمون به موضوع روف گاردن و مزایای آن می پردازیم. امید است که مطالب موجود در مقاله رضایت خاطر شما عزیزان را فراهم نماید.

5033

انواع مدل های روف گاردن (بام سبز)

این سیستم منحصر به فرد بر اساس نحوه اجرا به چهار دسته متمرکز، گسترده، ترکیبی و در نهایت بر اساس جعبه های گیاه تقسیم می شود. تفاوت های سیستم های اجرایی عمدتا به میزان عمق مورد نیاز برای کشت گیاه بر می گردد که در روش سیستم متمرکز این عمق بیشتر است و در سیستم گسترده دارای عمق کمتر به علاوه در نوع بر اساس جعبه های گیاه، به جای فراهم سازی عمق صرفا جعبه های مخصوص برای کشت گیاه بر روی سقف قرار داده می شود. در مدل مدولار و یا جعبه گیاه نیازی به زیر ساخت خاصی برای بستر کشت گیاه نیست و جعبه های تعبیه شده، خود این شرایط را برای رشد گیاهان در خود دارند.

سیستم ترکیبی نیز همانطور که از نام آن به نظر می رسد، ترکیبی از دو روش گسترده و متمرکز است. این روش علاوه بر دارا بودن مزیت های دو روش ذکر شده، ظرفیت بار بیشتری دارد و امکان کشت دامنه گسترده تری از گیاهان و یا درختان را فراهم می کند. همچنین می توان مشابه مزیت مدل متمرکز، مواردی مانند مبلمان فضای سبز، پارتیشن بندی برای کار های مختلف، آلاچیق و موارد دیگر را نیز در سقف اجرا کرد. این سیستم های اجرایی بر اساس نیاز مشتری و افراد متقاضی، شرایط سقف و بام خانه، ظرفیت و فضای موجود و در نهایت عمق مورد نیاز برای گیاهان مورد نظر، انتخاب و اجرا می شوند.

5035

مزایای روف گاردن (بام سبز)

بام سبز تصفیه کننده هوا

روف گاردن را می توان از موثرترین روش ها برای ایجاد فضایی با هوای پاک و تصفیه شده، توسط گیاهان طبیعی دانست. این پوشش گیاهی طبیعی تاثیر زیادی در کاهش آلاینده های موجود در هوای روی بام دارد و می تواند هوایی به مراتب تمیز تر و پاک تر را بر روی بام، برای ساکنین فراهم کند. می توان با انتخاب هوشمندانه گیاهان مورد کاشت در سقف، نمونه های مناسب برای تصفیه هوا را نیز در نظر داشت و شرایطی مناسب برای تصفیه هوا در بام خانه ها را فراهم کرد.

روف گاردن نمای زیبا و متفاوت

زیبایی منحصر به فرد روف گاردن علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روی روحیه افراد ساختمان دارد، از لحاظ زیبا سازی و زیبایی بصری، جلوه متفاوت و متمایزی از ساختمان ها و خانه ها را ارائه می دهد که در نوع خود بی نظیر است.

5037

امکانات جانبی بام سبز

بام سبز علاوه بر فراهم کردن محیطی برای رشد گیاه، فضای مناسبی برای قرار دادن صندلی، موارد دکوارتیو و زینتی و یا المان های تفریحی مانند تاب و سرسره برای کودکان را نیز فراهم می کند. از این رو می توان با قاطعیت گفت که روف گاردن ها می توانند پارک را به خانه شما بیاورند.

شما می توانید به راحتی و با در نظر داشتن شرایط موجود، همراه با سفارش روف گاردن، مواردی مانند آلاچیق، آبنما، نورپردازی بیرونی، شومینه فضای باز، انواع کفپوش (کفپوش اپوکسی)، سایبان و هر موردی که برای فضای سبز می توان به کاربرد را نیز سفارش دهید که تمامی این موارد، در مرحله طراحی و فضا سازی برای روف گاردن لحاظ می شود.

متعادل سازی دمای ساختمان با روف گاردن

پوشش گیاهی موجود روی سقف ساختمان تاثیر بسیار زیادی در جذب حرارت ایجاد شده بر اثر تابش نور خورشید دارد. نور تابیده شده توسط گیاهان موجود جذب می شود و از این طریق، دمای ساختمان بر اثر این تابش افزایش پیدا نمی کند. این ویژگی سبب می شود که دمای ساختمان در فصول گرم از این طریق افزایش پیدا نکند و در نهایت، سبب کاهش مصرف انرژی مصرفی برای خنک سازی ساختمان می شود. مشابه این شرایط در فصول سرد و برای هوای سرد بیرون از ساختمان وجود دارد و روف گاردن ها، مانع از عبور هوای سرد به داخل ساختمان و از طریق بام ساختمان می شوند.

5039

عملکرد عایق صوتی بام سبز

گیاهان به کار رفته و خاکی که برای کشت آن ها تعبیه می شود، همگی به عنوان عایق صوتی به خوبی عمل می کنند و می توانند تا حدود زیادی مانع از ورود صدا های بیرونی مزاحم به داخل ساختمان و یا خانه شوند.

امکان کشت گیاهان و محصولات ارگانیک در روف گاردن

با توجه به بستر منحصر به فرد و متفاوت ایجاد شده توسط روف گاردن، می توان محصولات کشاورزی مناسب برای مصرف روزانه را به راحتی بر روی بام کاشت و مورد بهره برداری قرار داد. این محصولات به صورت طبیعی و بدون به کارگیری سموم و مواد شیمیایی مختلف رشد پیدا می کنند و به همین دلیل می توانند موقعیت مناسبی برای بهبود سبک غذایی ساکنین باشند و تا حدودی نیاز به خرید این مواد را کاهش دهند.

5041

بام سبز گامی برای نزدیک شدن به معماری سبز و پایدار

معماری سبز و پایدار، علاوه بر اهداف اصلی بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از مصالح دوستدار طبیعت، بر روی ایجاد چرخه ای مناسب برای بهینه سازی و به کارگیری شرایط محیطی نیز تاکید دارد. شما می توانید با سفارش به ارائه دهندگان این محصول، سیستمی برای مدیریت آب باران بر روی سقف تعبیه کنید و از این طریق، هم سطح آب بارشی بر روی بام را کنترل کنید و هم با استفاده از سیستم مناسب، مجددا برای آبیاری پوشش گیاهی روی سطح بام استفاده کنید. این کار علاوه بر پایدار سازی بنا، به کاهش میزان آب برای آبیاری و همچنین کاهش هدر رفت آب باران های بر روی بام منجر می شود.

افزایش طول عمر سقف

سیستم و سبک مهندسی روف گاردن این امتیاز را فراهم می کند که سقف ساختمان در معرض شرایط محیطی فرسایش گر قرار نگیرد و در پی آن طول عمر مفید سقف را افزایش داده و سبب کاهش هزینه های نگه داری مختص سقف ساختمان نیز می گردد.

5043

روف گاردن محیطی مناسب و سالم برای دورهمی ها و کودکان

روف گاردن ها می توانند شرایط سالم و مناسبی برای جمع شدن دوستان، آشنایان و افراد خانواده را در فضایی خصوصی تر فراهم کنند. از سوی دیگر، سالم ترین و طبیعی ترین محیط در فضای باز را در نزدیک ترین حالت ممکن برای تفریح کودکان فراهم می کنند که دارای هوایی سالم و تصفیه شده است.

دوام عالی و چشم گیر روف گاردن

متریال و مواد به کار رفته برای ساخت روف گاردن، دارای دوام بسیار بالایی هستند و از این رو، نیاز به تعویض قطعات و موارد در آن بسیار کم است و طول عمر بسیار بالایی دارد. از سمت دیگر این ویژگی سبب می شود هزینه های تعمیر این محصول برای تعویض قطعات، کم باشد و هزینه ای در بر نداشته باشد.

5045

روف گاردن گامی برای کمک به زمین

کاهش و بهبود نوسانات دمایی، افزایش بافت گیاهی در شهر، تصفیه هوا، کاهش سطح گرما، بهینه سازی و ایجاد چرخه به کارگیری آب باران، کاهش هزینه های فاضلاب و مصرف آب، همگی از ویژگی های مثبتی می باشند که علاوه بر تاثیری که بر روی زندگی فردی دارند قدم بسیار مثبتی در زمینه بهبود شرایط بحرانی موجود در سطح شهر و کشور و در نهایت کره زمین خواهند بود.

5047
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای