دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با سقف وافل | نحوه اجرا و مزایای استفاده از آن

logo
Sakhtemoon
آشنایی با سقف وافل | نحوه اجرا و مزایای استفاده از آن

سقف وافل نوعی سقف دال بتنی سبک است و ساختاری شبکه ای شکل دارد. سقف وافل در برابر لرزش مقاوم است و برای ساختمان پر رفت و آمد انتخابی عالی است.


با بروز بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و حوادثی که سقف های سنگین برای ساکنین خانه ها ایجاد کردند، معماران و طراحان به فکر ساختن سقف هایی با وزن کمتر افتادند که در زمان وقوع حوادث، ‌خسارات و آسیب کمتری داشته باشد. همین ایده سبب به وجود آمدن نمونه های جدیدی در معماری نوین شد. اما از آن جایی که هرگز نقطه توقفی برای رشد و پیشرفت وجود ندارد همواره معماران به فکر ایده های تازه تر و نمونه های به روز تر بودند. از سقف های سبک می توان به سیستم های یوبوت و یا کوبیاوس اشاره کرد اما در این مقاله نمونه ای از سقف های دارای وزن کم به نام سقف وافل مورد بحث می باشد. که امروزه کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد. البته این که سقف وافل را به عنوان نمونه جدید می شناسیم به این معنی نیست که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته بلکه منظور این است که بعد از نمونه های ساده و قدیمی ساخته شده است وگرنه تاریخچه استفاده از این نوع سقف به قرن ۱۹ میلادی برمی گردد. یعنی زمانی که معماری اهمیت داشت و از این ایده برای فراهم نمودن دهانه های گسترده بدون این که به ایجاد ستون نیاز باشد، ‌استفاده شد. در این مقاله وبسایت ساختمون به معرفی سقف وافل و مسائل پیرامون آن می پردازیم.

7637

سقف وافل چیست؟

این سقف ها مشبک و در واقع قابلمه ای شکل می باشند به همین دلیل به آن ها سقف مشبک هم گفته می شود. کاربرد عمده این مدل برای سازه هایی است که دارای ارتفاع سقف زیادی می باشند. به طور مثال می توان به فرودگاه،‌ مترو و قطار و یا حتی برخی منازل مسکونی هم اشاره کرد. این سقف دارای قالبی به شکل مکعب و تو خالی می باشد و از آن جایی که این قالب ها از جنس کامپوزیت بوده و سبک هستند لذا به آسانی می توان آن ها را حمل کرد. برای اسکلت های بتنی و فلزی می توان از این نوع سقف استفاده کرد.

استفاده از سقف وافل چه مزایایی دارد؟

این نوع سقف در کنار استحکام بالا نمای ظاهری زیبایی هم دارد. می توان تاسیسات را از داخل سقف عبور داد و هم چنین موجب می شود که سازه سبک تر شود.

انعطاف پذیری خوب و قابل قبول این نوع سقف موجب می شود که بتوان از آن در سازه های بتنی،‌ فلزی استفاده کرد.

برای بتن ریزی در این سقف ها نیازی به روان کننده نمی باشد و عملیات بتن ریزی یکپارچه است.

زمانی که سقف در ارتفاع بلندی ساخته می شود و امکان ستون گذاری هم محدود است استفاده از وافل بسیار مناسب می باشد.

از قالب های وافل می توان به صورت مجدد استفاده کرد و در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی نمود.

در برخی از مکان های عمومی به دلیل زیاد بودن جمعیت امکان لرزش برای سقف وجود دارد. این سقف ها به دلیل آرماتور بندی دو طرفه ای که دارند در برابر لرزش از خود مقاومت قابل قبولی نشان می دهند.

علاوه بر این که سقف وافل سبک است،‌ روند اجرای آن هم سریع می باشد و از همه مهم تر این که به بتن کمتری نیاز دارد که باز  هم باعث کم شدن هزینه ها می شود که موضوعی با اهمیت بالا می باشد.

7638

معایب سقف وافل

اجرای این نوع سقف به تجربه و دانش نیاز دارد که حتما بایستی کارگران را آموزش داد.

این نوع سقف ها سبک هستند. بنابراین برای مناطق جغرافیایی که مثلا باد و طوفان شدید دارند مناسب نمی باشند.

در زمان اجرا فشار آوردن بدون توجه به قالب ها موجب می شود که آن ها دچار آسیب شوند و یا بشکنند. حتما بایستی به این نکته توجه داشت که موجب تحمیل هزینه اضافی نشود.

استفاده از وافل موجب می شود که تعداد طبقاتی که می توان ساخت کمتر از حالت معمولی باشد چون به ارتفاع زیاد تری نیاز است.

هزینه تمام شده اجرای وافل بیش تر است و بایستی از نظر اقتصادی امکان سنجی شود.

قیمت سقف وافل

مانند هر محصول و سازه دیگری قیمت این نوع سقف هم به متریال به کار رفته برای اجرای آن بستگی دارد و البته هم چنین زمانی که مورد نظر است. مسلما اجرای پروژه در زمان کوتاه تر مستلزم صرف هزینه بیشتر است. اما به طور کلی هرچه متریال مرغوب تر و دارای کیفیت بالا تر باشند هزینه تمام شده هم بالا تر خواهد بود. اگر بنا شود که از متریال درجه یک استفاده شود قیمت نهایی عموما بالا تر از نمونه های دیگر و ساده است. که البته این بالا بودن هزینه با مزیت هایی که گفته شد و هم چنین سرعت اجرای آن قابل قبول می باشد.

کاربرد سقف وافل

همان طور که پیش از این هم ذکر شد از این نوع سقف بیشتر برای مکان های شلوغ و پر رفت و آمد و هم چنین سازه هایی که در آن ها ارتفاع سقف زیاد می باشد، استفاده می شود. مثلا برای ساختمان های کتاب خانه،‌ بیمارستان، هتل، سالن های تئاتر و همایش و نمونه هایی از این قبیل کاربرد بالایی دارند.

7639

اجرای سقف وافل

برای این کار می توان از سه روش اجرای آماده، پیش ساخته و در محل استفاده کرد.

اجرای آماده

اگرچه این اجرا بسیار ساده و آسان می باشد و به مدت زمان کوتاهی هم نیاز دارد اما مشکل اصلی آن این است که هزینه بسیار بالایی دارد و به نسبت دو نوع اجرای دیگر گران تر است. در این روش سقف را در ابعاد و اندازه ای که مورد نظر است به طور کامل در کارخانه و یا کارگاه های مخصوص می سازند و در محل مورد نظر نصب می کنند.

اجرای پیش ساخته

در این روش وافل ها را به صورت تکی در کارخانه ها می سازند و سپس به محل مورد نظر برده و نصب می کنند. در حقیقت قالب گذاری،‌ آرماتور بندی و بتن ریزی در گارکاه انجام می شود. داربست ها را به صورت عمودی و افقی نصب می کنند و قالب های آماده را نصب می کنند. برای این که وافل ها محکم شوند و استکام داشته باشیم در نهایت بتن ریزی هم انجام می شود. این روش را می توان در واقع آسان ترین شیوه برای اجرای این نوع سقف دانست.

اجرای در محل

از آن جایی که اجرا به این شیوه به صرف هزینه کمتری نسبت به روش های دیگر نیاز دارد لذا بسیار پرکاربرد است. مرحله اول بستن داربست ها به صورت عمودی و افقی است. سپس قالب های وافل را روی داربست قرار داده و آرماتور بندی انجام می شود. بعد از این مرحله نوبت بتن ریزی است و در نهایت هم قالب برداری انجام می گیرد.

7640

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در حیطه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. همچنین با مراجعه به وبسایت ساختمون از محصولا آن مثل انواع شومینه ها، پارتیشن بندی های گوناگون، پرده زبرا، ساندویچ پانل ها و موارد دیگر نیز دیدن نمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای