دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های سایبان برای فضای سبز خانه ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های سایبان برای فضای سبز خانه ها

سایبان مدل های گوناگونی از قبیل سایبان چتری، پارچه ای، حصیری، چوبی و اتوماتیک دارد که امکان استفاده از فضای سبز خانه را درشرایط مختلف جوی فراهم می کند.


سایبان ها یکی از المان های کاربردی برای اکثر فصول سال در فضای بیرونی خانه به شمار می آیند. این محصول امکانی را فراهم می کند که افراد بتوانند در شرایط آب و هوایی مختلف در باران و یا در تابش مستقیم نور خورشید، در فضای بیرونی خانه مانند حیاط و یا باغ قرار بگیرند. از آن ها به منظور ایجاد فضای مناسب برای گردهمایی ها و یا ابزاری برای محافظت از المان های موجود در حیاط (مثل وسایل نقلیه، مبلمان و شومینه فضای باز، سنگ فرش ها و کفپوش ها (کفپوش اپوکسی)، باربیکیو و سایر موارد) استفاده می شوند که هر کدام تنوع، کاربرد و نحوه به کارگیری خاص خود را دارند. همچنین اگر شما نیازمند مسقف کردن بخشی از حیاط و یا فضای سبز خود هستید وسیله مذکور می تواند نقش یک سقف کاذب را در محوطه مورد نظر شما ایفا نماید. این محصول از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی داشته و متریال های مختلف و متنوعی برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار گرفته است. این تنوع متریال های مورد استفاده در کنار امکان اجرای طرح های مختلف، این امکان را فراهم نموده تا مدل های مختلفی از سایبان طراحی و ارائه شود. در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید مدل های متنوع این محصول برای حیاط های خانه و کاربرد آن را مشاهده کنید.

5483

سایبان ها به چند نوع تقسیم می شوند؟

به طور کلی و صرف نظر از جنس مواد به کار رفته در این وسیله، به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شود. نمونه های ثابت بر روی قاب یا قالب چوبی و یا فلزی نصب می شوند و به صورت ثابت فضای مورد نظر نصب می شوند و امکان جمع آوری بخش قاب سایبان و یا انتقال آن به محل دیگر وجود ندارد.

سایبان متحرک به نمونه هایی گفته می شوند که بتوان بخشی که سایه های دلچسب می سازد را جمع کرد و یا زاویه آن را تغییر داد. در این مدل از محصول جمع کردن آن به حالت های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک صورت می گیرد که در نوع نیمه اتوماتیک با استفاده از ابزار کمکی و نیروی یدی و در نوع اتوماتیک با استفاده از ابزار برقی تعبیه شده و کنترل از راه دور این عملیات انجام می شود. همچنین در مدل های متحرک اتوماتیک، امکان تنظیم این وسیله برای تغییر وضعیت بر اساس شدت نور به صورت خودکار وجود دارد که راحتی زیادی را برای فرد استفاده کننده به همراه دارد. محصول ذکر شده برای فضا سازی های متغیر و استفاده چند منظوره از فضای بیرونی و حیاط ها گزینه ای بسیار مناسب و کاربردی است.

سایبان های متحرک اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به سه دسته کشویی، تاشو و رولی تقسیم می شوند. در مورد نمونه های متحرک دستی، موارد دیگری مانند مدل های چتری نیز وجود دارد.

5485

سایبان چتری

سایبان چتری از نوع متحرک های دستی است که از رایج ترین مدل های این وسیله برای حیاط به شمار می آید. ابعاد مناسب و امکان نصب و باز کردن آن بر روی میز بیرونی در حیاط، یا بر روی پایه های ثابت و یا متحرک بر روی زمین، این امکان را فراهم کرده که هر وقت نیاز است بتوان آن را به راحتی باز کرد و بست. این وسیله نیاز به آماده سازی محیطی خاصی ندارد و تنها به پایه نگه دارنده برای اجرا نیاز دارد. نوع پارچه ای محصول ذکر شده برای ایجاد فضای کوچک برای دورهمی های بیرون از خانه و در حیاط، مدل مناسبی است.

سایبان پارچه ای

این سایبان ها به علت استفاده از پارچه به عنوان متریال اصلی، شکل پذیری بسیار بالایی دارد و می توان طرح های بسیار زیبا و خلاقانه ای را برای آن اجرا کرد. انعطاف پذیری پارچه این امکان را می دهد که بتوان آن را هم در نمونه های ثابت این محصول و هم در مدل های متحرک و اتوماتیک مورد استفاده قرار داد.

نمونه های پارچه ای به دو فرم مدرن و سنتی اجرا می شوند. در فرم سنتی می توان امتداد آن را مانند پرده تا کرد و شکل داد، یا اینکه آن را مانند خیمه بر روی قاب آن اجرا نمود. در نمونه های مدرن، این سایبان ها معمولا به صورت ساده و بر روی یک قاب کاملا کشیده می شوند و یا به فرم متحرک و جمع شونده اجرا می گردند. پارچه های مورد استفاده در این مدل می تواند از جنس مواد پلی استر، مشابه سازه های غشایی، پارچه های کتان و یا ضد آب ضخیم باشند.

5487

سایبان حصیری

این نوع از محصول تمی سنتی را القا می کند و هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه های دیگر دارد. فرم ساده و عدم محدودیت در طول حصیر، این امکان را می دهد که بتوان به راحتی آن را بر روی چارچوب سایبان، ثابت و نصب کرد. مدل های حصیری به علت در دسترس بودن، هزینه مناسب و راحتی نصب توسط خود افراد، این مزیت را دارند که در صورت فرسودگی و خرابی، بتوان به سادگی آن را تعویض و حصیر های جدید را مجددا در محل قبلی نصب کرد.

سایبان نیمه اتوماتیک و اتوماتیک

این محصول را می توان خیلی راحت و به سادگی باز و بسته کرد. معمولا از این نوع، برای پوشش دهی یک وجه بیرونی از ساختمان استفاده می شود، اما در نمونه های مستقل، می توان آن را بر روی قاب فلزی مخصوص، اجرا کرد و از آن استفاده کرد. جنس مواد به کار رفته برای بخش های متحرک و جمع شونده این مدل می تواند از مواد مشابه سازه های چادری و غشایی، قطعات فلزی سبک و مقاوم، پارچه و یا مواد پلی استر باشد. مهم ترین مزیت این نوع سایبان، باز و بسته شدن بسیار آسان و فضا سازی موقت در کوتاه ترین زمان ممکن است.

5489

سایبان شیشه ای

این مدل متشکل از قاب و پایه های فلزی و قطعات زیبای رنگی و یا بی رنگ، مات و یا شفاف شیشه ای است و ثابت می باشد. نور تعدیل یافته این وسیله و رنگ های ناشی از تابش نور بر شیشه های رنگی، فضای زیبا و چشم نواز و در عین حال کاربردی برای افراد زیر سایبان فراهم می کند و نمای آن همیشه جذابیت خود را حفظ می کند. محصول بیان شده، نمی تواند محافظ خوبی در برابر تابش نور بر روی مبلمان بیرون از خانه و وسایل موجود در زیر آن باشد.

سایبان چوبی

مدل های چوبی، از محبوب ترین و رایج ترین سایبان ها به حساب می آیند. ثابت بودن سایبان تماما چوبی و طرح های زیبای کلاسیک و سنتی قابل اجرا برای این نمونه، مدل های زیبا و متنوعی از آن را در اختیار متقاضیان قرار داده است.

در برخی مدل ها پایه ها و قاب چوبی بوده و بخش سایه دهنده حصیری و یا پارچه ای است که سایبانی ترکیبی ارائه می دهد و مزیت نمونه نیمه چوبی این است که تعمیر و نگه داری آن به علت جنس متفاوت و غیر چوبی بخش بالایی، راحت تر و مقرون به صرفه تر می باشد. در صورت تمایل به استفاده از این نوع، باید به مواردی مانند شرایط محیطی، رطوبت هوا و میزان مقاومت چوب در برابر شرایط فرساینده، توجه داشته باشید.

5491

سایبان با استفاده از گیاهان رونده

این سبک از محصول برای اکثر ما آشنا است و یادآور خانه های قدیمی و سنتی است. پایه ها و قاب مشبک و یا تقسیم بندی شده این مدل چوبی و یا فلزی است. یک گیاه رونده مانند تاک و یا گیاهان زینتی دیگر در مجاورت پایه های سایبان قرار می گیرد و در طی بازه زمانی نه چندان کوتاه، گیاه خود را به بالای پایه ها انداخته و با برگ های خود، بخش های خالی قاب را می پوشاند. این نوع در دسته سایبان های ثابت قرار می گیرد و نمای بسیار زیبا و روح بخشی دارد. نکته مهم در مورد این وسیله نگه داری مداوم از گیاه و بدون برگ بودن گیاه در فصول زمستان است که ممکن است نتواند به خوبی برای آن بخش از حیاط، سایه دهی مناسبی داشته باشد.

سایبان فلزی

این نمونه با نمای عموما براق خود، جلوه و ظاهری مدرن و خاص ایجاد می کنند. فلز دارای بیشترین درجه مقاومت بین متریال های مورد استفاده برای ساخت این وسیله است و به همین دلیل می توان با اطمینان گفت مقاوم ترین و ماندنی ترین نوع است. در صورت استفاده و یا تمایل به خریداری و اجرای این وسیله به مواردی مانند ضد زنگ بودن آن و دمایی که در زیر سایبان ایجاد می شود توجه کنید. برخی فلزات با جذب نور دمای بالا تری نسبت به محیط در فضای زیرین محصول ایجاد می کنند که برای شرایط محیطی گرم و با تابش همیشگی نور خورشید، ممکن است مناسب نباشد.

5493
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای