دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های شیرآلات آشپزخانه

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های شیرآلات آشپزخانه

شیرآلات آشپزخانه انواع مختلفی از قبیل شیرآلات هوشمند، تک اهرمی و دو فلکه دارند که تاثیر بسزایی هم در زیبایی آشپزخانه و هم بر میزان حجم مصرفی آب دارند.


شیرآلات آشپزخانه همواره یکی از موثر ترین المان های مورد توجه در آشپزخانه ها بوده است. کاربرد بالای این عنصر در کنار تاثیر به سزایی که در زیبایی و نمای سینک آشپزخانه و در نهایت نمای کلی دکوراسیون داخلی فضا دارد، همگی نشان از اهمیت انتخاب درست و اصولی شیر آلات دارند. اصلی ترین وظیفه و کارایی شیر آلات آشپزخانه، فراهم کردن و تامین آب سرد و گرم به آسانی برای کاربرد های روزانه در این فضا است. در کنار این کاربرد اصلی، شیر آشپزخانه باید بتواند آب را با فشار و حجم مناسبی خارج کند. در مورد زیبایی این محصول، علاوه بر فرم ظاهری خود شیر آب، تناسب آن با سینک موجود در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، تناسب با ابعاد سینک و فضای موجود و در نهایت تناسب فرم ظاهری با تم و نوع دکوراسیون داخلی غالب در آشپزخانه، نیز اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم رعایت موارد بالا، شیر آلات به کار رفته مانند یک عنصر ناهماهنگ عمل کرده و نمای ناخوشایندی ایجاد می کنند. تنوع بالا و دسته بندی های مختلفی برای شیرآلات آشپزخانه وجود دارد که در نظر داشتن این موارد و توجه به آن ها، می تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب مدل و نمونه مناسب شیر آلات برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه باشد. در ادامه این مقاله وبسایت ساختمون به موضوع انواع شیر های آشپزخانه و تاثیر شان در دکوراسیون داخلی این فضا می پردازیم. همچنین اگر به موضوعاتی دیگری مثل انواع پرده ها از قبیل پرده زبرا و یا پرده کرکره، سقف کاذب، ساندویچ پنل ها، کفپوش اپوکسی و مواردی دیگر علاقه دارید می توانید به مقاله های دیگر وبسایت مراجعه کرده و از مطالب آن ها استفاده نمایید.

4772

انواع شیرآلات آشپزخانه از لحاظ تعداد حفره های مورد نیاز

شیرآلات آشپزخانه بر اساس خروجی های طراحی شده در ساختار شان، برای نصب بر روی سطح افقی و یا عمودی مورد نظر، ممکن است به تعداد حفره های متفاوتی نیاز داشته باشند. شیرآلات آشپزخانه بر این اساس به چهار دسته یک، دو، سه و در نهایت چهار حفره ای تقسیم می شوند که در اصل میزان حفره های مورد نیاز سطح مورد نظر برای نصب شیر آلات هستند. این حفره ها برای خود شیر اصلی، دستگیره های آب سرد، گرم و خروجی ثانویه در نظر گرفته می شوند.

4773

انواع شیرآلات آشپزخانه از لحاظ جنس ظاهری

اکثر شیر آلات استاندارد از جنس آلیاژ برنج با روکش های متفاوت می باشند. این روکش ها از جنس مس، کروم، برنز، نیکل براق، فولاد سفید و سیاه، استیل و یا خود برنج هستند. این روکش ها بر روی هزینه نهایی، میزان مقاومت در برابر پوسیدگی و لکه پذیری و در نهایت رنگ نهایی محصول تاثیر می گذارند.

4774

انواع شیرآلات آشپزخانه از لحاظ موقعیت نصب

شیر آلات می توانند به سه فرم در دکوراسیون داخلی آشپزخانه شما قرار بگیرند.

شیرآلات متصل به سینک

این مدل شیر آلات بر روی خود سینک آشپزخانه نصب می شوند و محل اتصال، حفره های از سینک می باشند. نکته قابل توجه در انتخاب این سبک شیرآلات، تناسب تعداد حفره های موجود بر روی سینک با تعداد حفره های مورد نیاز برای شیر آب مورد نظر برای نصب و اجرا است. در صورتی که شیر آب مورد نظر شما به حفره های کمتری نیاز داشت، می توانید بدون نگرانی از انتخاب خود راضی باشید، چرا که اکثر شیر آلات امروزی، دارای صفحه پوشاننده و محافظ برای پوشاندن حفره های اضافی روی سینک هستند.

شیرآلات نصب شده بر روی کابینت

این سبک شیرآلات در کنار سینک های توکار به کار می روند و بر روی کانتری از کابینت قرار می گیرند که سینک توکار بر روی سطح آن اجرا شده است. در این نمونه سینک ها توجه به مواردی مانند فاصله مناسب محل نصب تا سینک، عدم وجود درز و شکاف در محل نصب و در نهایت آب بندی قابل اطمینان و اصولی محل اتصال، اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشت بخش مورد نظر از کابینت برای نصب شیر، دارای فضای کافی برای قرار گیری شیر آب باشد و امکان استفاده از آن به راحتی فراهم شده باشد.

شیرآلات نصب شده بر روی دیوار

این مدل شیرآلات بر خلاف دو مورد قبلی، بر روی یک سطح عمودی اجرا می شوند و تا حدودی از سطح افقی سینک و کابینت آن فاصله دارند. در نصب این مدل شیرآلات توجه به فاصله مناسب محل خروجی آب شیر از سینک و موقعیت مناسب برای پوشش دهی هر دو سینک در مدل های دو سینکه، اهمیت زیادی دارد.

4776

انواع شیرآلات بر اساس دسته شیر

شیرآلات آشپزخانه از لحاظ نوع ارائه آب سرد، گرم و تنظیم فشار آب، به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

شیرآلات تک اهرمی

در این نمونه از محصول، دسته و یا اهرم آن ها در دو محور عمودی و افقی حرکت می کند. حرکت در راستای عمودی و بالا و پایینی، برای تنظیم فشار آب و میزان آب خروجی است و برای رسیدن به دمای سرد تر و گرم تر، باید موقعیت افقی اهرم شیر آب را عوض کرد. معمولا برای این نمونه شیرآلات تنها به یک حفره بر روی سطح افقی (سینک و یا کابینت و کانتر پشت سینک) نیاز دارید. این نوع شیرآلات آشپزخانه برای مواردی با کمترین امکان تماس دست ها با دسته مناسب است و طرح قوسی شیر خروجی آب، راحتی کار بیشتری به کاربر برای شست و شو می دهد. شیرآلات تک اهرمی در دو فرم پایه باند و کوتاه طراحی و ارائه می شوند.

شیرآلات دو اهرمی و یا دو فلکه ای

این نمونه که از رایج ترین و سنتی ترین نوع شیرآلات آشپزخانه هستند، دارای یک شیر اصلی خروجی آب و دو پیچ مخصوص تنظیم خروج آب سرد و آب گرم می باشند. دقت تنظیم دما در این نمونه شیرآلات از سایر نمونه های موجود بسیار بالا تر است و مدل های متنوعی برای هر دو سطح عمودی و افقی دارند. حداقل حفره های مورد نیاز برای این نوع شیرآلات برای سطح اجرا، سه حفره است.

شیرآلات سنسوری و هوشمند

این شیرآلات در دسته عناصر هوشمند در آشپزخانه قرار می گیرند و از طریق فعال شدن سنسور موجود در ساختار خود (لمسی و یا حرکتی)، می توانند تماس با بخش سنسور و یا حرکت دستان را تشخیص داده و آب را از خروجی خود خارج کنند. این نمونه شیرآلات دارای معایب و مزایای منحصر به خود هستند. به علت ساختار و نحوه عملکرد، این گزینه برای افرادی با محدودیت حرکتی (سالمندان، بچه ها و سایر افراد ناتوان) گزینه مناسبی است و علاوه بر این، نقش به سزایی در صرفه جویی در مصرف آب دارد. اما در کنار ویژگی های مثبت ذکر شده، عدم امکان تنظیم دما و فشار آب با کمک سنسور موجود و نیاز به تنظیم دستی این موارد و در نهایت، نیاز به تعویض باتری سنسور، از معایب این نوع شیرآلات آشپزخانه به حساب می آیند.

4778

در نهایت، با توجه به تنوع بالای نمونه های موجود، توجه به مواردی از قبیل هماهنگی با تعداد، حجم سینک، تم موجود، تناسب مدل با تعداد حفره های موجود و در نهایت کارایی و راحتی به کارگیری نیز اهمیت زیادی دارد. می توانید با مشورت گیری از ارائه دهندگان شیرآلات آشپزخانه، بهترین انتخاب را از بین نمونه های موجود انجام داده و از نتیجه نهایی لذت ببرید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای