دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آرک چیست و چه تاثیری در دکوراسیون داخلی خانه ها دارد؟

logo
Sakhtemoon
آرک چیست و چه تاثیری در دکوراسیون داخلی خانه ها دارد؟

آرک ها المان هایی جذاب در دکوراسیون داخلی هستند که نمای خاصی به فضا می دهند و بیشتر در دکوراسیون هایی با سبک سنتی و قدیمی مورد استفاده قرار می گیرند.


پیش از آن که بخواهیم به تاثیر و نقش آرک ها در فضای خانه ها اشاره کنیم باید بدانیم آرک چیست. آرک که به آن طاق (قوس) هم می گویند در دهانه ها برای منتقل کردن بار عمودی اعمالی بر تکیه گاه استفاده می شود. طاق ها از لحاظ ساختار هندسی به سه دسته طاق های سهمی، نیم دایره و بیضوی تقسیم می شوند. طاق ها گاه به صورت گنبدی هستند و گاه به صورت زنجیره ای پشت هم قرار می گیرند. برخی از طاق ها هم شکل نیمه استوانه ای دارند. طاق ها در ایران دارای پیشینه تاریخی هستند و در معماری کهن زیاد به کار رفته اند لذا در سبک های طراحی دکوراسیون داخلی که بر پایه سنت های قدیمی استوار هستند آرک ها نقش پررنگی را ایفا می کنند. البته در خانه های امروزی هم می توان از آرک ها در فضا های گوناگون استفاده کرد و زیبایی منحصر به فردی به خانه بخشید لذا در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی کاربرد های آرک در قسمت های مختلف دکوراسیون داخلی خانه های امروزی پرداخته ایم.

6294

استفاده از آرک در ورودی خانه

یکی از کاربرد های جذاب و زیبای آرک ها استفاده از این المان برای قسمت های ورودی خانه است. مثلا درب ورودی خانه را در نظر بگیرید که با یک آرک گنبدی شکل مزین شده است. علاوه بر این که حس صمیمیت را منتقل می کند، وجود آرک ها در بالای سر در خانه ها بر دعوت کردن تاکید دارد. این سبک معماری و استفاده از آرک برای ورودی ساختمان فقط برای خانه های ویلایی و سبک قدیمی نیست بلکه برای بسیاری از آپارتمان ها هم امروزه ورودی را گنبدی شکل در نظر می گیرند که نوعی استفاده خلاقانه از آرک به حساب می آید.

پنجره هایی با نمایی سنتی با استفاده از آرک

معماری اکثر پنجره های قدیمی با استفاده از آرک است. حتما شما هم نمونه هایی از آن را در خانه های قدیمی و تاریخی دیده اید. پنجره های شیشه ای رنگی که در قاب گنبدی شکل به قرینه بر دیوار خانه ها خودنمایی می کنند. از این ایده می توانید برای طراحی پنجره های تان استفاده کنید و با تلفیق معماری سنتی و قدیمی ایرانی با معماری مدرن طرح های خیره کننده ای در دکوراسیون داخلی خانه تان ایجاد کنید که هر بیننده ای را به تحسین وادار کند.

6295

دکوراسیون داخلی جذاب با ساختن رواق از طاق ها

از قرار گرفتن آرک ها کنار یکدیگر برای ساختن فضایی که یک طرف آن باز است رواق شکل می گیرد. در معماری کهن ایرانی رواق جایگاه ویژه ای داشته و در شهر هایی مثل یزد، کرمان و کاشان که هنوز بنا های تاریخی وجود دارد به وفور می توان کاربرد های آن ها را دید. علاوه بر این، در معماری مساجد هم رواق ها زیاد به کار رفته اند. با توجه به این که در حوض خانه ها و حمام های قدیمی هم رواق ها پر کاربرد بوده اند می توان کاربری شان را به دکوراسیون داخلی استخرهای امروزی نیز منتقل کرد. در خانه هایی که فضا به قدر کافی برای ساختن طاق ها کنار هم وجود داشته باشد می توان از ایده رواق استفاده کرد و فضا هایی چون تراس خانه و یا همان استخر و حیاط را زیباتر کرد.

تاثیر آرک ها بر نمای بیرونی خانه

خیلی از افراد آن قدر که به فضای داخلی دکوراسیون خانه شان توجه دارند، نمای بیرونی را در نظر نمی گیرند و آن را مهم نمی دانند. در حالی که این نمای بیرونی خانه هاست که نمای شهر ما را می سازد. همه مردم نمای بیرونی ساختمان را می بینند در حالی که عده کمی فضای داخلی خانه را مشاهده می کنند. با این تفاسیر نمی شود این موضوع را بی اهمیت جلوه داد و نسبت به آن بی تفاوت بود. چون نمای بیرونی خانه تاثیر مستقیم روی زیبایی شهر دارد پس بهتر است به آن هم با وسواس فکر کنیم و سعی داشته باشیم بهترین طرح را پیاده کنیم. استفاده از طاق ها در نمای بیرونی خانه جلوه ای زیبا و تاریخی به خانه می بخشد. این کار خود تاکیدی بر معماری های کهن و اصالت خانه ها دارد که در دنیای مدرن امروزی به فراموشی سپرده شده اند.

6296

آرک در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن

برای دکوراسیون داخلی فضا های بزرگ این ایده می تواند به کار بیاید. اگر اتاق نشیمن بزرگی دارید می توانید با ایجاد چند آرک در قسمت های مختلف آن حال و هوایی خاص به فضای خانه ببخشید. در خانه هایی که دکوراسیون داخلی سنتی و قدیمی دارند آرک ها بیش از هر جای دیگری خودشان را نشان می دهند. سعی کنید با به کار بردن وسایلی هم که هماهنگی با این سبک معماری دارد زیبایی را چندین برابر کنید. وسایلی مثل فرش های طرح قدیمی و اصیل، ابزار آلات قدیمی و هر چیزی دیگری که فکر می کنید جلوه آرک های به کار برده را بیش تر خواهد کرد.

ساختن فضا در دکوراسیون داخلی برای مجسمه

گاهی از آرک ها به عنوان فضایی برای قرار دادن اشیا قدیمی و یا مجسمه های خاص در دکوراسیون استفاده می شود. این کاربرد هم در واقع خود نوعی تاکید است. حتی می توان از فضای ایجاد شده برای نصب تابلو های نقاشی هم استفاده کرد.

6297

وبسایت ساختمون علاوه بر ارایه مطالب مفید ساختمانی در مورد خرید مصالح مختلف از قبیل پله گرد ها، کرکره های برقی، شومینه های مختلف، انواع مدل های پارتیشن بندی، سقف های کاذب، پنجره های دو جداره و کاربرد های آن ها، وبسایتی قابل اطمینان در زمینه سبک های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی است. شما می توانید از مطالب مفید ارایه شده در زمینه تغییرات دکوراسیون، رنگ شناسی، سبک های مختلف چیدمان وسایل از آن بهره گرفته و وقت کمتری را به جست و جو در این زمینه ها اختصاص دهید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای