دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

استودیو آپارتمان | آپارتمانی بسیار کوچک بدون دیوارهای جدا کننده

استودیو آپارتمان | آپارتمانی بسیار کوچک بدون دیوارهای جدا کننده

logo
Sakhtemoon
استودیو آپارتمان | آپارتمانی بسیار کوچک بدون دیوارهای جدا کننده

استودیو آپارتمان یک آپارتمان بسیار کوچک بدون دیوارهای جدا کننده است. همان طور که از اسمش پیداست؛ محلی برای کار و زندگی در کنار هم می باشد.


افزایش جمعیت، نیاز به استفاده و بهره وری چندگانه از حداکثرفضای موجود و نیاز به سکونت در مناطق خاص، همگی از مواردی اند که معماری خانه های مسکونی مدرن را دستخوش تغییر کرده اند. استودیو آپارتمان یکی از کاربردی ترین نتایج این نیازمندی ها است. این نام به فضاهایی با متراژ پایین، پارتیشن های غیر دیواری و دارای فضاهای کاربردی  بالا اطلاق می شود که در ایران بیشتر با نام سوئیت شناخته شده است. در کل می توان گفت که عموما این خانه ها بدون وجود وسایل و پارتیشن بندی، عملا فرم یک فضای ساده چند ضلعی را دارند. در این مقاله ساختمون می توانید ویژگی های خاص این نوع آپارتمان ها و نکات مهمی را که باید در نظر داشته باشید را مشاهده کنید.

طراحی و چیدمان استودیو آپارتمان

در انتخاب وسایل در طراحی و معماری داخلی استودیو آپارتمان، دو اصل مهم و کلی حاکم است: کاربردی بودن و متناسب بودن، بنابراین برای هر وسیله و یا هر چیدمانی نمی توان مانند خانه های عادی آزادانه برخورد کرد.

کاربردی بودن چیدمان یا هر وسیله به این معنا است که مورد مورد نظر به کار برده شود، ضرورت داشته باشد و مانع فعالیت های دیگر شما نشود. در عوض متناسب بودن به این معنا است که وسیله یا هر موردی که در نظر دارید جایی بیش از حد مجاز خود اشغال نکند و با محیط اطراف خود تناسب و هم خوانی داشته باشد. این دو اصل کمک زیادی در خریداری وسایل و لوازم خانه، انتخاب تجهیزات، نوع چیدمان، تقسیم بندی فضا و در نهایت نوع کاربری فضای استودیو آپارتمان شما می کند.

معمولا فضاهای تعبیه شده در این نوع خانه ها قابل تغییر موقعیت اند اما بهتر است برای موارد خاصی مانند آشپزخانه، جایی مانند کنج دیوار و یا یک وجه را در نظر بگیرید تا بتوانید فضاسازی مناسبی را ایجاد کنید. البته معماری های متنوع و متفاوتی اند که این مورد را رعایت نکرده اند ولی در عین حال فضای زیبا و کاربردی را به وجود آورده اند.

4161

بر خلاف نظر عموم، محدودیت ها و سبک معماری خاص این نوع فضا، در صورت تصمیم گیری های هوشمندانه می تواند فضایی دلنشین را برای شما فراهم کند. سبک های مختلفی از استودیو آپارتمان ها از سنتی تا مدرن و با تم های متنوعی وجود دارد و شما می توانید با در نظر داشتن وضعیت موجود، سلیقه و نظر شخصی خود را به صورت حرفه ای تر اعمال کنید.

محدود بودن فضای موجود، نیاز و توجه شما را به نظم دهی و کمینه بودن هدایت می کند. هر وسیله ای باید تا جای ممکن کمجا، چند کاره و کاربردی باشد. برای لوازم و وسایل کوچک غیر تزیینی باید جایی مانند کمد، سبد و یا کشو برای نگه داری باشد. قفسه های دیواری کاربرد چند برابری پیدا می کنند و کمد های دیواری،کابینت هایی با طراحی پرکاربرد و کم حجم، میز و صندلی های جمع و جور، تخت های تاشو و کمجا همگی گزینه هایی متناسب و کاربردی خواهند بود. مواردی مانند آکوستیک بودن سقف و دیوارهای اصل و یا کف، وجود هود قوی برای آشپزخانه، سیم کشی مناسب برق برای قسمت های مختلف خانه نیز از مواردی اند که شاید در نگاه اول ضروری به نظر نرسند، اما در عمل وجود و حیاتی بودن آن ها اثبات می شود.

مهمترین ویژگی استودیو آپارتمان پس از متراژ پایین آن، عدم وجود و یا تعداد محدود دیوارهای داخلی جداکننده است. این دیوارها در خانه های عادی مسئول فضاسازی و جداسازی مناطق مختلف مانند اتاق ها، آشپزخانه و پذیرایی و نشیمن را بر عهده دارند، در صورتی که در استودیو آپارتمان ها خبری از آن ها نیست.

عدم وجود دیوار می تواند دامنه گسترده تر و متنوع تری از چیدمان را در اختیارتان قرار دهد به طوری که هر نمونه و مدل دکوراسیون و چیدمان به نحوی باشد که گویی به خانه جدیدی پا گذاشته اید، در کنار آن، رعایت و در نظر داشتن چند نکته ضروری ومفید است.

4163

نبود دیوار ها نیاز به فضاسازی برای مشخص کردن فضاهای مورد نظر را پررنگ تر می کند. شما می توانید با استفاده از رنگ آمیزی سقف و ودیوار و دیوارپوش ها، کفپوشهایی با رنگ و بافت متفاوت، چیدمان های جداکننده، پارتیشن های متحرک و یا ثابت، نورپردازی و حتی رنگ بندی وسایل اقدام به مشخص کردن محدوده هر فضا کنید. عمده تقسیم بندی ها برای ایجاد فضای مجزا برای اتاق خواب، پذیرایی و اتاق نشیمن، سرویس بهداشتی و حمام ( که معمولا در نقشه ساختمان با دیوار مجزا شده است)، اتاق کار و در نهایت آشپزخانه است که  با توجه به نیاز و نوع کاربری ساختمان، می توان ابعاد تخصیص داده شده به هر فضا را با توجه به درخواست و سلیقه شخصی ساکنین عوض کرد.

برای مثال ساده ترین راه برای جداسازی و یا تغییر ابعاد فضای آشپزخانه از دیگر فضاها، استفاده از میزی نسبتا طویل و کم عرض گزینه ای رایج است و برای  اتاق خواب نیز پارتیشن های شیشه ای مات نیز مناسب اند که در عین حال مانعی برای نور نبوده و محدود شدن فضا را به حداقل می رسانند.

نورپردازی در فضاهای آپارتمای استودیویی نقشی کلیدی دارد. برای مثال برای فضایی با ابعاد 45 متر، نمی توانید مانند خانه های عادی از نورپردازی متمرکز و واحد استفاده کنید، در نظر داشته باشید اصل جداسازی فضاها مربوط به تمامی ابعاد و موارد آن است که نورپردازی را نیز شامل می شود. بنابراین برای هر فضای تعبیه شده، از نورپردازی مجزا و جدا با نوردهی متعادل  تر استفاده کنید. این کار روشنایی هر فضا را مختص به همان ناحیه می کند که با توجه به عدم وجود دیوارهای حائل، امری ضروری به نظر می رسد. در کنار این امر، برای کنترل بهتر نور محیطی فضای آپارتمان، باید به امکان محدود و کم کردن نور ورودی از سمت پنجره ها نیز توجه داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز و تمایل، با استفاده از پرده و یا دراپه های متناسب، از ورود نور به داخل و یا نمایان شدن فضای آپارتمان در سمت دیگر جلوگیری نمایید.

نکته نهایی رعایت تم کلی است. در دکوراسیون داخلی استودیوهای آپارتمانی، توجه به اصل تناسب و یکپارچگی نهایی اهمیت بسیار زیادی دارد. خانه و فضای شما مانند تابلوی نقاشی است که هر چه قدر هم که هر فضایی مجزا باشد، در نهایت باید طرح نهایی دارای تم و سبک یکپارچه و هماهنگی باشد.

4165

همه موارد ذکر شده برای این است که در کنار استفاده حداکثری از فضای موجود، بودن در این نوع محیط را با وجود معماری خاص و فضای محدود، دلنشین و دلچسب کند و ساکنین آن بتوانند تمامی فعالیت های عادی خود را در آن به راحتی و بدون محدودیت انجام دهند.

پس اگر قصد سکونت در استودیوآپارتمان را دارید، توجه به نقشه و معماری خانه در قدم اول و انتخاب درست و اصولی و حرفه ای وسایل خانه در قدم دوم را حتما در نظر بگیرید تا بتوانید درست ترین گزینه را برای سکونت انتخاب کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
منصور مختاری ۱۵-۶-۹۷ ساعت ۱۴:۲۲

دمت گرم خیلی خوب بود

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۱۳:۴۳

ممنون از لطف شما

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای