دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

کامپوزیت متریالی جذاب برای نمای سازه های مدرن

logo
Sakhtemoon
کامپوزیت متریالی جذاب برای نمای سازه های مدرن

کامپوزیت یکی از متریال های مورد استفاده در نمای ساختمان های مدرن است که از آلومینیوم ساخته شده و در برابر آتش و باکتری مقاومت چشم گیری دارد.


نما یکی از مهم ترین و کلیدی ترین المان های یک ساختمان محسوب می شود. صنعت نمای ساختمان از گذشته تا به امروز تحولات زیادی را تجربه کرده است. امروزه در نما های مدرن، از متریال های جدیدی علاوه بر موارد رایج و قدیمی استفاده می شود. یکی از این موارد، کامپوزیت است. نمای کامپوزیت آلومینیوم و یا به صورت خلاصه نمای کامپوزیت، به محصولی اطلاق می شود که از ترکیب لایه به لایه متریال های مختلفی تشکیل شده است. نقطه مشترک متریال های به کار رفته در این محصول، کم وزن و سبک بودن آن ها است که برای نمای ساختمان، از ویژگی های مهم و بسیار کلیدی است. در این مقاله وبسایت ساختمون شما با متریال کامپوزیت و نکاتی در مورد این نما آشنا می شوید.

کامپوزیت چیست؟

ساختار نمای کامپوزیت متشکل از سه لایه اصلی است. هسته این محصول عایق غیر قابل اشتعالی مانند پلی اتیلن و مواد کانی نسوز دیگر است. دو لایه بیرونی دیگر ورقه های آلومینیومی کم ضخامت هستند. این محصول در کمترین ضخامت و حدودا به اندازه نیم سانتی متر است که در نوع خود و به عنوان متریالی برای نما، ویژگی متمایز کننده ای به شمار می رود.

لایه آلومینیومی بیرونی کامپوزیت قابلیت رنگ پذیری دارد و از این رو می توان طراحی ها و رنگ های متنوعی را بسته به نمای مورد نظر، بر روی آن اجرا کرد. لایه آلومینیومی سمت دیگر ورق کامپوزیت تنها با یک لایه آستر (پوشش زرین pvdf) پوشانده می شود. البته روکش های دیگری برای این نوع ورقه وجود دارد که از آن ها می توان به پوشش های پلی استر و پی ای اشاره کرد. از بین پوشش های ذکر شده، PVDF دارای بیشترین کیفیت و مقاومت است.

یک دسته بندی برای نما های کامپوزیتی بر اساس نوع پوشش های بیرونی آن و در نتیجه ویژگی های ناشی از آن است. این ویژگی نما های کامپوزیتی را به دسته های ضد باکتری، نانو، رنگی و معمولی تقسیم می کند.

5959

کامپوزیت انتخابی بی نظیر برای نمای ساختمان ها

نمای بیرونی کامپوزیت در حالت عادی صاف و صیقلی است و با انعکاس بالای نور خورشید، مانع از جذب اشعه های تابانده شده و گرمای آن می شود. از این رو مانند عایق و سدی حرارتی در برابر گرمای بیرونی عمل می کند. که این مزیت در نما های کامپوزیت به کاهش انرژی مصرفی در داخل ساختمان و در پی آن خنک سازی فضا های داخلی منجر می شود.

نمای کامپوزیتی متشکل از ورقه های کامپوزیت آلومینیومی با ابعاد مختلفی است که این ابعاد توسط طراح نما انتخاب می شود. از ورق کامپوزیت برای طراحی و اجرای نما های مدرن، تعمیر و بازسازی نما های قدیمی ساختمان و تغییر نوع نما استفاده می شود.

نما های کامپوزیت آلومینیومی به دو فرم L و H و روش فیکس و یا همان ثابت نصب می شوند. در روش اول که به آن روش آویز هم گفته می شود، ورقه ها بلافاصله پس از برش دادن در پروفیل هایی قرار می گیرند که به فرم H و L هستند. این روش سرعت اجرای نما را بالاتر می دهد ولی در عین حال، امکان آب بندی نما به صورت 100% را کاهش می دهد.

در روش دوم که متداول تر است، ابتدا ورقه های کامپوزیتی برش داده شده و سپس با استفاده از پیچ و یا پرچ، بر روی زیرسازی نما که از قبل بر روی ساختمان اجرا شده است، نصب می شوند. این زیرسازی از جنس آلومینیوم و یا آهن است. فواصل بین ورقه ها توسط چسب های پلی اورتان پر می شود و در این روش، نما کاملا آب بندی می شود.

5961

ویژگی های متمایز کننده نما های کامپوزیت آلومینیومی

مهم ترین مزیت نما های کامپوزیتی وزن بسیار کم و ضخامت پایین آن ها است، که به آن ها امکان اجرا بر روی ساختمان هایی با فرم های مختلف را می دهد.

وزن پایین نمای کامپوزیتی بار اضافی به ساختمان وارد نمی کند و در صورت بروز حوادثی مانند زلزله، ایمنی بیشتری نسبت به نما های سنگین دیگر دارد. این وزن کم سبب می شود در حمل و نقل آن مشکلی به وجود نیاید و هزینه های حمل و نقل این محصول کمتر از موارد دیگر باشد. همچنین ماهیت آلومینیوم و مقاومت بالای آن در برابر حرارت، سبب می شود در صورت آتش سوزی ساختمان، این نما تغییر شکل ندهد و آسیب محیطی مازادی ایجاد نکند.

ویژگی مثبت دیگر این محصول، امکان ساخت آن بر اساس رنگ های مختلف و طبق سلیقه مشتری است که می تواند نمایی منحصر به فرد با این محصول را ایجاد کند.

نما های کامپوزیتی مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و متغیر و رطوبت دارند و از این رو می توان در نواحی اقلیمی مختلفی از آن استفاده کرد. این مقاومت بالا سبب می شود که محصول مورد نظر دچار خوردگی، زنگ زدگی، کاهش عمر، ترک و تغییر رنگ نشود.

ساختار چند لایه ای و هسته عایق این محصول سبب می شود این نما های کامپوزیتی نقش عایق صوتی و حرارتی را نیز ایفا کنند.

امکان تغییر شکل دادن، برش کاری، پانچ کردن و خم کاری فلز منعطف آلومینیوم، این امکان را فراهم می کند که کامپوزیت های ساخته شده از آن بتوانند در ابعاد، اشکال، قوس و انحنا و در نهایت فرم های مختلفی بر اساس ساختار ساختمان و طرح مورد نظر طراحی، پیاده سازی و اجرا شوند. این تنوع فرم پذیری امکان پیاده سازی نما های ترکیبی از مصالح دیگر در کنار این نوع نما را فراهم می کند.

ویژگی های ساختاری و نحوه نصب این محصول سبب می شود این محصول در دسته نما هایی با سرعت اجرای بالا باشد و به همین دلیل هزینه های اجرایی آن نسبتا کم است.

5963

نکاتی که در مورد نمای کامپوزیتی باید در نظر داشته باشید

  • نصب این نوع نما نیاز به نصاب های حرفه ای و متخصص دارد و برای داشتن نمایی با کیفیت، باید از استخدام افراد غیر حرفه ای خودداری شود.
  • توصیه می شود برای داشتن نمایی بی نقص، بدون سر و صدا و عدم تغییر فرم آن، از ابعاد بسیار بزرگ ورقه های کامپوزیت برای این سبک نما استفاده نشود.
  • انعطاف و فرم پذیری آلومینیوم علاوه بر مزیت، ضعفی برای این نوع نما نیز به شمار می رود چرا که در صورت وارد شدن ضربه شدید، این ورقه ها تغییر فرم می دهند.
  • پنل های این نوع نما ثابت هستند و در صورت بروز مشکل، امکان تعویض آن ها وجود ندارد.
  • امکان آب بندی 100% این نوع نما وجود ندارد و برای نواحی با بارندگی بسیار بالا، بهتر است قبل از هر اقدامی مشورت های لازم در این زمینه صورت بگیرد.
  • این نما از دسته نما هایی است که برای حفظ ظاهر براق و صیقلی آن نباید مکررا تمیز شود و باید دوره های تمیز سازی آن به صورتی انتخاب شود تا در کمترین تعداد ممکن قرار بگیرند. البته در نمونه های روکش نانویی این محصول، این محدویت کمتر است.


علاوه بر ورق های کامپوزیتی متریال های دیگری نیز برای نمای ساختمان استفاده می شود که می توانید برای مشاهده انواع متریال های نما به وبسایت ساختمون مراجعه نمایید. همچنین می توانید از محصولات دیگر وبسایت نیز مثل پرده کرکره، پرده زبرا، سازه ال اس اف، پله گرد ها و سایر موراد دیدن فرمایید و در صورت نیاز با فروشندگان معتبر آن ها مشاوره نمایید.

5965
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای