دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

چیدمان کتاب در کتابخانه، اصول و ایده‌های خلاقانه چیدمان کتاب در خانه

logo
Sakhtemoon
 چیدمان کتاب در کتابخانه، اصول و ایده‌های خلاقانه چیدمان کتاب در خانه

امروزه لزوم آشنایی با دکوراسیون داخلی و قواعد چیدمان اشیا از کوچک تا بزرگ برکسی پوشیده نیست. در این مقاله سعی داریم با اصول چیدمان کتاب آشنا شویم.


شاید بحث درباره چیدمان کتاب در کتابخانه یا سایر ایده‌های خلاقانه، به نظر شما خیلی ساده و پیش پا افتاده بیاید. با این حال اگر تا انتهای مطلب پیش‌رو با ساختمون همراه باشید، قطعا قادر به تغییر دیدگاه شما خواهیم بود. چیدمان کتاب، اگر همراه با خلاقیت و آگاهی از اصول اولیه چیدمان باشد، تاثیر چشمگیری در جلوه و زیبایی این یار مهربان، خواهد داشت.

چیدمان کتاب در کتابخانه

برای شروع، به سراغ چیدمان کتاب در کتابخانه می‌رویم. بدیهی است هدف اولیه ساخت کتابخانه‌ها، نظم‌دهی به چیدمان کتاب بوده است. با این حال گاهی در کتابخانه‌ها اشیا تزئینی کوچک، مجسمه‌ها، قاب عکس‌ها یا سایر اشیایی از این قبیل هم قرار داده می‌شوند. با رعایت کردن اصولی که در ادامه متن برای شما مطرح می‌کنیم، قادر به چیدمان متفاوت و جذاب کتابخانه خود خواهید بود.

  1. پیوستگی چیدمان کتاب ها در یک قفسه را به وسیله یک مجسمه یا یک اثر هنری مثل یک تابلو کوچک، قطع کنید. در واقع این اشیاء در حکم یک غشگیر کتاب عمل می‌کنند.
  2. درست است که می‌توانید از مجسمه‌ها و سایر آثار هنری کوچک در کتابخانه استفاده کنید، ولی سعی کنید خلاق باشید و اشیاء را بی هدف در هر گوشه کتابخانه قرار ندهید. برای این کار بهتر است، نقاط کانونی و مرکزی کتابخانه را برای چیدمان این اشیاء انتخاب کنید.
  3. قوانین سختگیرانه تقارن در چیدمان را نقض کنید. البته این به معنای نقض کلی تقارن نیست و در نهایت بهتر است چیدمان شما چشم‌نواز باشد. اما لازم نیست تمامی کتاب های یک قفسه، درست هم قد و اندازه باشند. برای چیدمان اشیاء و آثار هنری هم توصیه ما همین است، اشیاء کوتاه و بلند را در کنار هم استفاده کنید.
  4. کتاب ‌ها را، به صورت ترکیبی از حالت افقی و عمودی در کتابخانه قرار دهید. در این حالت چیدمان، کتاب ‌های افقی نقش غشگیر کتاب را دارند. معمولا کتاب های بزرگتر به حالت عمودی و کتاب ‌های کوچک به صورت افقی قرار داده می‌شوند.
  5. اگر می خواهید از قاب عکس در کتاب‌خانه استفاده کنید بهتر است تعدادی از کتاب‌ ها را به صورتی افقی چیده و قاب را در پشت این کتاب‌ ها قرار دهید.
  6. اگر نیاز به فضای بیشتری برای ذخیره کردن مدارک، کاغذها، اشیاء کوچک و ... دارید، پیشنهاد ما استفاده از باکس‌هایی است که مخصوص این کار است.

در نهایت، پیشنهاد ما این است که چیدمان هر طبقه با چیدمان طبقه بالایی یا پایینی خود متفاوت باشد. مثلا اگر در قفسه ای ترکیبی از کتاب‌ های کوچک و بزرگ قرار گرفته و کتاب ‌های بزرگ در سمت راست قفسه چیده شده است، در قفسه پایینی آن کتاب ‌های بزرگ در سمت چپ قفسه چیده شود. با این کار هم تقارن کلی حفظ می‌شود و هم یکنواختی و یکسانی کتابخانه آن را خسته کننده و تکراری نمی‌کند.

3599

چیدمان کتاب در شلف

اصول چیدمان کتاب بر روی شلف‌ها نیز مشابه چیدمان آن‌ها در کتابخانه است. یعنی ترکیبی از چیدمان افقی و عمودی کتاب ها. در این حالت، کتاب های افقی نقش غشگیر را برای کتاب های عمودی ایفا می‌کنند. بر روی شلف‌ها نیز می‌توان از یک تقویم ایستاده، یک ساعت رو میزی کوچک، مجسمه، گلدان کوچک یا هر شیء دیگری بنا به سلیقه خود استفاده کرد.

3601

ایده‌های چیدمان کتاب بدون قفسه و کتابخانه

اگر شما هم از علاقه ‌مندان به کتاب و کتاب خوانی هستید و نسخه‌های پرینت شده کتاب را به کتاب‌های دیجیتال ترجیح می دهید، قطعا با مشکل کمبود جا برای قرار دادن کتاب هایتان مواجه شده اید. خیلی زود کتابخانه تان لبریز از کتاب های موجود شده و جایی برای قرار دادن کتاب های جدید ندارد. راه حل این مشکل، چیدمان کتاب ها خارج از کتابخانه است.

اگر خوش شانس باشد و کنار پنجره اتاقتان طاقچه داشته باشد، این محل مانند یک شلف عمل کرده و به راحتی می‌توانید چندین کتاب را در آن جای دهید.

3603

برای چیدمان کتاب خارج از کتابخانه، باید چشمتان به فضاهای خالی حساس باشد. مثلا اگر کنار تخت خوابتان یک میز قرار دارد، این محل نیز جای مناسبی برای قرار دادن چندین کتاب، به ویژه کتاب های مورد علاقه شما است.

3605

در نهایت اگر نه در کنار پنجره و نه فضای خالی یک میز، جایی برای چیدمان کتاب نبود باز هم نا امید نشوید. پیشنهاد ما بر هم چیدن چندین کتاب، به ترتیبی است که کتاب های مورد علاقه در بالاتر قرار بگیرند و کتاب ها نقش یک میز دکوری را ایفا کنند. برای این منظور بهتر است روی کتاب ها، یک شئ تزئینی قرار داده شود.

3607

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب سایت ساختمون به صورتی تخصصی روی تبلیغات محصولات صنعت ساختمان کار می‌کند. وب سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی، اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه، انواع پرده و پرده کرکره ، بلوک های شیشه ای و ...)، انواع درب‌ها (مانند درب ضد سرقت یا درب داخلی ساختمان)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVCو ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، سیستم های نمای ساختمان (مانند نمای اسپایدر، نمای کامپوزیت و ...)، انواع دیوارپوش و کفپوش (مانند لمینت، کفپوش اپوکسی و ...)، است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای