دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نحوه پرداخت سطوح کفپوش های چوبی ساخته شده از سخت چوب ها

logo
Sakhtemoon
نحوه پرداخت سطوح کفپوش های چوبی ساخته شده از سخت چوب ها

کفپوش های چوبی به مرور زمان در اثر استفاده، درخشندگی اولیه خود را از دست می دهند. پس قطعا بعد از مدتی باید پوشش روی سطح کفپوش مجددا اصلاح شود. در این مطلب روش اصلاح سطح کفپوش هایی که از سخت چوب ها (hardwood - سخت چوب ها به چوب درختان پهن برگ، مانند درخت بلوط، درخت زبان گنجشک یا درخت راش اطلاق می گردد) ساخته شده اند، ارائه شده است. در ادامه مراحل انجام کار به ترتیب ارائه شده است.


1- تخلیه اتاق

ابتدا باید تمام اثاثیه موجود در اتاق شامل مبلمان، پرده ها و حتی تابلوها تخلیه گردند. اگر کفپوش چوبی به داخل کمد ها کشیده شده است، آن ها را نیز تخلیه کنید. دقت کنید وسایل را روی کف نکشید. وسایل سنگین ممکن است به سطح کفپوش چوبی آسیب برساند.

2- بستن دریچه ها و بتونه کاری درزهای کفپوش چوبی

تمامی دریچه هایی که ممکن است از آن گرد و خاک خارج شود (مانند دریچه کولر) را بپوشانید. همچنین لوسترها را توسط کیسه بپوشانید. اگر شکافی بین تایل های کفپوش چوبی وجود دارد، با بتونه مخصوص چوب (که باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده کفپوش مورد نظر انجام گیرد) آنرا بپوشانید. سپس بگذارید بتونه مورد نظر کاملا خشک شود.

3- پاکسازی سطح کفپوش چوبی

سطح مورد نظر را با استفاده از جاروی برقی کاملا پاک و تمیز کنید. اثر لکه های آب روی چوب که به مرور سیاه شده اند را می توانید با استفاده از محلول رقیق شده مایع سفید کننده (50 درصد آب و 50 درصد مایع سفید کننده) تمیز کنید. با این روش مقدار زیادی از لکه ها از بین می روند.

4- سمباده کشی کفپوش چوبی

در مرحله بعد باید سطح کفپوش را سنباده بکشید. برای این کار می توانید هم از دستگاه های الکتریکی سمباده کشی و هم از پدهای سمباده با زبری نسبتا پایین (به عنوان مثال با درجه زبری 180 ذره در هر اینچ) استفاده کنید. اما برای کفپوش های قدیمی بهتر است از سمباده زبرتر (مثلا با درجه زبری 80 ذره در هر اینچ) استفاده کنید.

بهتر است ابتدا نواحی که دور از چشم هستند را سمباده بکشید تا در صورت نامناسب بودن نوع سمباده، مشکلی پیش نیاید. دقت کنید که در راستای الیاف چوب سمباده کشی صورت گیرد. (برای ساخت کفپوش ها معمولا چوب را در راستای الیاف آن برش می دهند) . در غیر این صورت ظاهر چوب خراب خواهد شد و حتی ممکن است مجبور شوید کفپوش را تعویض کنید. اگر برای سمباده کشی از دستگاه های الکتریکی استفاده می کنید، گوشه های کار و نواحی که امکان استفاده از دستگاه وجود ندارد را با پد سمباده بصورت دستی، سمباده کشی کنید. عملیات سمباده کشی را می توانید چندین بار انجام دهید تا کاملا سطح مورد نظر از هرگونه پرداخت های قبلی پاک شود. اکثر سخت چوب ها را می توان حداکثر تا چهار بار سمباده کشی نمود. البته باید توجه داشته باشید که قبل از تکرار عملیات سمباده کشی حتما سطح را با استفاده از جارو برقی کاملا پاکسازی کنید و با یک دستمال خشک روی سطح را تمیز کنید.

2207

5- پاکسازی سطح کفپوش چوبی

بعد از اتمام عملیات سمباده کشی، سطح را با استفاده از جاروبرقی و در نهایت یک دستمال خشک کاملا پاک کنید. اگر می خواهید در مرحله بعد سطح کفپوش را رنگ کنید، باید مطمئن شوید که هیچ گونه گرد و خاکی بر روی سطح باقی نمانده است.

2209
2210

6-رنگ آمیزی سطح کفپوش چوبی

استفاده از رنگ چوب (stain) باعث زیبایی بیشتر سطوح چوبی می شود و جلوه آن را افزایش می دهد. اما اگر از رنگ کفپوش خود راضی هستید دیگر نیازی به استفاده از رنگ چوب نخواهد بود و باید به فکر لاک یا موم زدن به سطح مورد نظر باشید یا از یک پرداخت پلی اورتان استفاده کنید.
اگر می خواهید کفپوش را رنگ کنید، حین انتخاب جنس رنگ هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید. ممکن است پول بیشتری پرداخت کنید اما نتیجه کار قطعا بهتر و بادوام تر خواهد شد. وقتی می خواهید رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید در نظر داشته باشید که جلوه رنگ مورد نظر در سطح کلی اتاق با نمونه کوچک آن که در مغازه میبینید، متفاوت خواهد بود. اگر برای اولین بار است که این کار را انجام می دهید از یک رنگ با پایه آب استفاده کنید چراکه کار کردن با آن ها آسانتر است. اگر از رنگ های نیمه شفاف استفاده می کنید حتما از برس های نرم سفید رنگ استفاده کنید.
بعد از انتخاب رنگ، باید سطح را رنگ کنید. برای اینکار ابتدا رنگ را کاملا هم بزنید. سپس در گوشه ای که دور از چشم است رنگ را بر روی سطح امتحان کنید. بعد از اطمینان از رنگ انتخابی، با استفاده از یک برس، پارچه و یا برس غلتکی، سطح مورد نظر را رنگ کنید. دقت کنید که لایه نازکی از رنگ بر روی سطح اجرا گردد. همچنین در حین کار حتما دائما رنگ را هم بزنید. در پایان بعد از 10 الی 15 دقیقه، روی سطح را دستمال بکشید تا مواد اضافه برداشته شوند.
بعد از خشک شدن رنگ، می توانید از سایر پوشش ها برای سطح استفاده کنید. فقط قبل از اجرای پوشش دیگر باید صبر کنید تا رنگ خشک شود. بسته به ظاهر چوب شاید لازم شود چند بار سطح را رنگ کنید. رنگ های بر پایه آب، 2 تا 6 ساعت و رنگ های روغنی، 6 تا 10 ساعت طول می کشد تا کاملا خشک شوند.

2212
2213

7-اجرای پوشش پلی اورتان بر روی کفپوش چوبی

در این مرحله پس از خشک شدن رنگ، می توانید از پوشش پلی اورتان برای پرداخت سطح کفپوش استفاده کنید. برای اینکار از یک برس غلتکی برای پخش کردن پلی اورتان روی سطح استفاده کنید. سپس صبر کنید تا کاملا خشک شود. خشک شدن پلی اورتان ممکن است بسته به نوع آن 1 تا چند روز طول بکشد. نکته ای که در انتخاب پلی اورتان باید در نظر بگیرید این است که اگر رنگ زیرین بر پایه آب باشد باید از پوشش پلی اورتان با پایه آب استفاده کنید. همچنین تا یک ماه پس از اجرای پوشش روی کف، از بخارشوی بر روی کف استفاده نکنید.

2215

8-نحوه اجرای موم روی سطح کفپوش چوبی

اگر نمی خواهید از پوشش پلی اورتان استفاده کنید می توانید از موم (wax) برای کفپوش استفاده کنید . سپس آن را جلاکاری کنید تا موم اضافی از روی سطح پاک شود. این کار کمی زمانبر است اما عمر کفپوش را بالا می برد. لازم به ذکر است که شما می توانید کف را قبل از رنگ کردن، بعد از رنگ کردن و کلا بدون رنگ کردن، موم کاری کنید و جلا دهید.


اگر روی سطح مورد نظر شما تا کنون هیچ گونه پرداختی صورت نگرفته باشد، می توانید از هر نوع مومی که مخصوص سخت چوب ها باشد، استفاده کنید. اگر سطح دارای پرداخت است، مطمئن شوید که تمیز باشد. همچنین اگر روی سطح خراشیدگی هایی با عمق کم وجود دارد، در صورت تمیز بودن سطح می توانید یک لایه پوشش جدید را روی قبلی اجرا کنید. اما اگر کثیف باشد باید حتما قبل از اجرای پوشش جدید، سطح جلا داده شود.
برای اجرای موم بر روی سطح می توانید از یک اسفنج مرطوب یا پارچه های مخصوص موم کاری که مرطوب است، استفاده کنید. دقت کنید که پارچه یا اسفنج تنها کمی مرطوب باشد نه اینکه غرق در آب باشد. بهتر است سطح را چندین بار موم کاری کنید (طبق دستورالعملی که بر روی موم خریداری شده نوشته شده است) تا لایه محافظ مستحکم تری ایجاد گردد.


بعد از اجرای هر لایه صبر کنید تا کاملا خشک شود سپس لایه بعدی را اجرا کنید. اگر اولین لایه اجرا شده بیش از حد ضخیم اجرا گردد، کل عملیات را مختل می کند. باید دقت کنید که لایه ها بسیار نازک باشند.
خشک شدن موم حدود نیم ساعت طول می کشد اما در نواحی که مرطوب تر است ممکن است بیشتر طول بکشد. تا 8 ساعت بعد از اجرای موم روی آن راه نروید.


جلاکاری سطح با استفاده از یک دستمال حوله ای کاملا تمیز و بعد از خشک شدن موم باید صورت گیرد. دستمال را باید در راستای الیاف چوب و و با فشار حرکت دهید تا موم اضافی به آن بچسبد. این کار را سه تا چهار بار انجام دهید تا تمام موم اضافی برداشته شود.
لازم به ذکر است که برخی از انواع موم ها نیازی به جلادهی ندارند. پس حتما حین استفاده به دستورالعمل موم خریداری شده دقت کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای