دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

چگونه کپک را از روی سطوح چوبی پاک کنیم؟

چگونه کپک را از روی سطوح چوبی پاک کنیم؟

logo
Sakhtemoon
چگونه کپک را از روی سطوح چوبی پاک کنیم؟

کپک زدگی بر روی سطوح چوبی مشکل رایجی است که ممکن است برای بسیاری از کفپوش های چوبی در اثر بی توجهی و نگهداری نادرست از این سطوح به وجود آید. درصورت مشاده کپک بروی سطوح چوبی باید هر چه سریعتر آن را پاک کنید چراکه بی توجهی به آن باعث بروز خرابی های بیشتر می شود. در این مطلب روشی برای پاک کردن کپک از روی سطوح چوبی ارائه شده است. با ما همراه شوید.


کپک زدگی چیست؟

کپک ها در صورت وجود شرایط مساعد (وجود غذا، گرما و رطوبت) بر روی چوب شروع به رشد می کنند. کپک ها تنها بر روی سطح کفپوش چوبی لک ایجاد نمی کنند بلکه در لایه های زیرین چوب نیز نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ و در نهایت باعث پوسیدگی آن می شوند. کپک ها ممکن است باعث تغییر حالت و ایجاد انحنا در چوب نیز بشوند (wood wraping). برای جلوگیری از انتشار کپک زدگی در چوب، ابتدا باید منبع رطوبت را از روی سطح از بین ببرید. بیشتر کپک ها با استفاده از یک پارچه و یک اسپری تمیزکننده شیمیایی (مخصوص چوب) از بین می روند. برای حذف کپک های ریشه دار ابتدا باید ببینید کپک تا چه حد در چوب نفوذ کرده و عمق کپک زدگی چقدر است. سپس با انتخاب روش مناسب آن را از بین ببرید.


اگر بخشی از دیوار یا کفپوش منزلتان از چوب ساخته شده است، همیشه به بوها دقت داشته باشید. کپک ها معمولا گازی از خود ساطع می کنند که بوی ترشیدگی یا بوی نا می دهد. اگر چنین بویی به مشام می رسد احتمالا در جایی چوب در حال کپک زدن است. دقت داشته باشید، ممکن است کپک در محلی باشد که شما به سرعت متوجه حضور آن نشوید (به عنوان مثال زیر فرش یا داکت های گرمایشی).


دقت کنید که آیا سطح چوبی شما تغییر حالت داده است یا نه. اگر کپک در لایه زیرین چوب رشد کرده باشد، باعث تغییر شکل و پیچیدن قطعات چوب می شود. اگر هر گونه تغییر حالتی در چوب مشاهده کردید بدین معنی است که از شروع تولید کپک مدت زمان زیادی گذشته است و کپک زدگی عمیق است. این مسئله گاهی منجر به تعویض بخش های کپک زده می شود.


برای پاک کردن کپک های سطحی اندک، باید از دستکش و عینک های محافظ استفاده کنید. اما برای کپک های عمیق و در سطح وسیع باید حتما از ماسک های فیلتردار (به عنوان مثال ماسک N95 یا p100) به همراه دستکش و عینک استفاده گردد. همچنین بهتر است لباس و کفشی بپوشید که بتوانید دور بیندازید یا به راحتی شسته شود.

پاک کردن کپک های سطحی

برای پاک کردن کپک هایی که تنها سطح چوب را درگیر کرده است می توان از محلول های تمیز کننده سطوح چوبی استفاده کرد. فقط باید دقت داشت که محلول مورد نظر با پرداخت موجود بر روی سطح شما همخوانی داشته باشد. همچنین می توان از ترکیب مایع سفید کننده و آب (با نسبت 1 به 10) نیز برای از بین بردن لک کپک استفاده کرد. برای استفاده از محلول های تمیز کننده حتما به دستورالعمل نوشته شده بر روی آن دقت کنید.


کپک های سطحی را به راحتی می توان پاک کرد. برای این کار محلول تمیز کننده را روی محل مورد نظر اسپری کنید و به مدت 10 دقیقه بگذارید تا روی سطح باقی بماند (البته باید به دستورالعمل ماده شوینده نیز توجه داشته باشید). سپس با استفاده از یک دستمال تمیز روی آن بکشید. اگر کپک با کشیدن دستمال پاک نشد می توانید از برس استفاده کنید. بعد از پاک کردن کپک، پارچه را دور بیندازید و مجددا برای پاک کردن سطوح از آن استفاده نکنید.


وقتی از محلول های شیمیایی استفاده می کنید، سعی کنید بر روی قسمت های فاقد کپک اسپری نکنید. همچنین بیشتر از مدت زمان ذکر شده ماده شیمیایی را روی سطح باقی نگذارید، چون ممکن است پرداخت سطح را از بین ببرد.

2259

پاک کردن کپک های عمیق

برای تشخیص عمق کپک زدگی با پیچ گوشتی روی سطح لک شده بزنید. اگر احساس کردید چوب در آن محل نسبت به سایر قسمت ها نرم تر است، به این معنی است که کپک به لایه های زیرین نفوذ کرده و گسترش یافته است. اگر چوب کمی نرم شده باشد، می توان کپک را از بین برد؛ اما اگر چوب بصورت اسفنجی در آمده باشد، دیگر کار از کار گذشته است.


برای از بین بردن کپک های عمیق، ابتدا باید رطوبت سطح و محیط کاملا از بین برود و سطح کاملا خشک شود. برای اینکار باید از پنکه های بزرگ استفاده نمود. جهت پنکه باید بروی محدوده کپک زده باشد. پنجره ها و در را باید حتما باز بگذارید. برای خشک شدن محل کپک زدگی، پنکه را باید چندین ساعت روشن باقی بگذارید. برای انجام مرحله بعد، باید مطمئن باشید که سطح کاملا خشک شده است. در صورتیکه محدوده کپک اندک باشد می توانید از سشوار نیز استفاده کنید.

استنشاق گازهای ساطع شده از کپک می تواند مضر باشد. بنابراین حتما از ماسک استفاده کنید و در و پنجره را باز بگذارید.


در مرحله بعد با استفاده از یک کاغذ سنباده با درجه زبری 100 (100 grit) یا یک کاردک فلزی سطح کپک زده (که قابل برداشت است) را خارج کنید. کاغذ سنباده را بصورت دایره وار روی سطح بکشید. دقت کنید فقط نواحی کپک زده را سمباده کشی کنید. سپس از یک کاغذ سنباده نرم تر با زبری 220 (220 grit)، استفاده کنید و آنقدر سنباده بکشید تا سطح هموار و یکدست شود.

2256


محلول سفید کننده را با نسبت 1 به 8 با آب مخلوط کنید و روی محل کپک زده اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه روی سطح باقی بماند. سپس با یک دستمال تمیز روی سطح بکشید. محلول سفید کننده کپک را از بین می برد و مانع گسترش آن می شود.
بعد از خشک شدن سطح باید محل مورد نظر را مجددا پرداخت کنید. دقت کنید پرداختی که انتخاب می کنید با پرداخت پیشین هماهنگی داشته باشد.


بعد از اتمام کار، حتما دستمال و کاغذ سنباده را دور بیاندازید و ابزار را با محلول سفید کننده تمیز کنید.
همانطور که پیشتر ذکر شد، اگر عمق کپک زدگی زیاد باشد، باید آن قطعاتی از چوب که کپک زده شده اند را جدا کنید و سریعا در یک کیسه گذاشته و دور بیاندازید.

2258
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
بنیامین ۱-۱۱-۹۷ ساعت ۱۵:۱۸

سلام کپک ب چوب پشت کمددیواری زده..کمددیواری خونم حالت کمده..چکارش کنم

avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۵:۱۱

مطالعه این مقاله میتونه به شما کمک کنه

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای