دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

پارکت چوبی کفپوشی خاص و خارق العاده در دکوراسیون داخلی

پارکت چوبی کفپوشی خاص و خارق العاده در دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
پارکت چوبی کفپوشی خاص و خارق العاده در دکوراسیون داخلی

پارکت چوبی، کفپوشی زیبا و دوست دار طبیعت است. پارکت چوبی بسته به نوع چوب مصرفی در آن از قبیل چوب بلوط، راش، گیلاس، افرا و ... طرح ها و رنگ های مختلفی دارد.


پارکت چوبی یکی از قدیمی ترین، لوکس ترین و در عین حال محبوب ترین عناصر اجرا شده برای پوشش کف در دکوراسیون داخلی محسوب می شود. این عنصر از واحد های پیش فرض با اندازه ثابت تشکیل شده که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته و کف فضای داخلی را می پوشاند. از پارکت های چوبی برای فضا های داخلی ساختمان های مختلف استفاده می شود و یکی از متریال های پرطرفدار در دکوراسیون داخلی به شمار می آید. شاید بتوان مهم ترین دلیل آن را القای حس آرامش، گرمای چوب و طبیعی بودن به حساب آورد. همچنین از چوب در دکوراسیون می توان به شکل مختلفی مثل پاراوان ها، پارتیشن بندی های مختلف، قفسه های چوبی، نرده راه پله ها (پله گرد ها)، قاب پنجره ها (پنجره UPVC) و موارد دیگر نیز استفاده نمود. در این مقاله از وبسایت ساختمون به پارکت های چوبی و ویژگی های آن ها می پردازیم.

5272

پارکت چوبی از چه نوع چوب هایی ساخته می شود

مطرح ترین چوب های به کار رفته برای ساخت پارکت های چوبی از جنس های درخت بلوط (مناسب برای مکان های پر تردد)، درخت راش (دارای مقاومت بالا و مشابه چوب بلوط)، افرا (مستحکم و دارای انعطاف بالا)، گردو (تنوع رنگ و استحکام بسیار بالا)، زبان گنجشک (محکم و در عین حال انعطاف پذیر) می باشند. هر یک از موارد بالا شده به علت ویژگی های فیزیکی و ظاهری بسیار زیبا و متمایز کننده (رنگ، طرح، میزان گره و ...) محبوبیت زیادی دارند و جزء پرطرفدار ترین نمونه های چوب برای ساخت پارکت چوبی به شمار می روند.

فرم استاندارد ارائه واحد های پارکت دو فرم مستطیلی (طول مابین 60 الی 180 سانتی متر و عرض مابین 5 الی 40 سانتی متر) و فرم مربعی (با طول 40، 60، 80 و نهایتا 100 سانتی متر) است که نمونه مستطیلی آن محبوبیت بیشتری دارد.

5274

آشنایی با ساختار پارکت چوبی

پارکت های چوبی به دو صورت تک لایه و چند لایه هستند. این ویژگی سبب می شود شیوه نصب متفاوتی داشته باشد. در نمونه های تک لایه، واحدهای پارکت بر روی کف و با استفاده از چسب مخصوص اجرا و چسبانده می شوند و یا به طریق میخ کاری نصب می گردند. در نمونه های چند لایه، واحد ها دارای طرح نرینه و مادگی در لبه ها می باشند و توسط کلیک، مانند بخش های پازل در کنار هم چفت می شوند. مزیت مهم پارکت های کلیکی و چند لایه در امکان جداسازی مجدد و نصب مجدد آن در موقعیت دیگر است که این نمونه را به مدلی با قابلیت استفاده مجدد تبدیل می کند. نمونه پارکت های چند لایه خود نیز به دو دسته تماما چوب و سه لایه ای تقسیم می شوند که در نمونه سه لایه، برخلاف تماما چوب که همگی لایه ها از یک جنس چوب می باشند، دو لایه زیری و پنهان از چوب های ارزان تر و لایه بیرونی و بالایی از چوب گران تر و لاکچری تر تشکیل می گردند. این تفاوت ساختار بر روی قیمت پارکت های چند لایه با ظاهر و ساختار مشابه، تاثیر می گذارد.

5276

مزایا و ویژگی های پارکت چوبی

  • هر واحد از این پارکت ها دارای طرح های طبیعی و متمایز از هم می باشد که علت آن نیز منحصر به فرد بودن بافت های طبیعی چوب و شیوه برش دهی چوب خام در حین ساخت پارکت است. این تنوع در طیف رنگ های طبیعی چوب های به کار رفته در ساخت پارکت چوبی نیز وجود دارد. در نتیجه نمای کف پارکت شده برای هر فضایی، متفاوت و خاص خواهد بود.
  • ویژگی انتقال گرمای پارکت چوبی، این محصول را برای فضا هایی با سیستم انتقال گرما از کف به گزینه ای کاربردی تبدیل می نماید. این ویژگی در فصل تابستان به خنک بودن کف فضا نیز کمک زیادی می کند.
  • مقاومت بالای پارکت در برابر فشار، سایش، حرارت، نور خورشید و عوامل محیطی از ویژگی های متمایز کننده این نوع کفپوش به شمار می رود.
  • طبیعی بودن جنس پارکت، آن را در دسته متریال های دوست دار طبیعت قرار می دهد که حتی در صورت خارج شدن از چرخه مصرف، آسیبی به محیط زیست نمی رساند.
  • از لحاظ تمیز سازی، این محصول نسبت به مواردی مانند موکت و فرش روند تمیز سازی آسان تری دارد.
  • امکان ترمیم بخش های خش خورده از طریق سمباده کاری و سپس لاک زدن سطح کار، هزینه نگه داری و ترمیم پارکت چوبی را کاهش می دهد.
  • امکان ترکیب طرح ها و رنگ های مختلف پارکت برای ایجاد طرح های زیبا، متفاوت و جذاب از طریق این محصول، نمای اتاق و فضای مورد نظر را متفاوت و منحصربه فرد خواهد کرد.
5278

نکات مهم در مورد خریداری و نگه داری پارکت چوبی

تنوع، طول عمر بسیار بالا، مقاومت و استحکام این محصول آن را به اقدامی هوشمندانه برای فضای مورد نظر تبدیل می کند زیرا در کنار نمای زیبایی که دارد، به عنصری با طول عمر بالا تبدیل می شود که به طور میانگین 50 سال طول عمر مفید خواهد داشت.

مهم ترین و ابتدایی ترین نکته، توجه به جنس چوب مورد استفاده برای پارکت چوبی و فضایی است که قرار است پارکت برای پوشش کف آن به کار برده شود. برای مکان های پرتردد بهتر است از نمونه هایی با استحکام، مقاومت و فشردگی بالا استفاده شود.

ثابت و متغیر بودن خانه نیز مورد دیگری است که باید در هنگام انتخاب نمونه های تک لایه و چند لایه پارکت ها در نظر داشته باشید. مطمئنا برای خانه هایی که در آن مستاجر هستید و قصد سکونت دائمی ندارید، انتخاب مدل پارکت چند لایه و کلیکی، هوشمندانه می باشد و سرمایه گذاری عاقلانه ای خواهد بود.

توجه به رنگ، بافت، طرح و ابعاد واحد های پارکت چوبی، از مواردی است که باید برای داشتن دکوراسیونی حرفه ای و اصولی در نظر داشته باشید. رنگ های روشن و واحد های کشیده فضا را بزرگ تر نشان می دهند و نمونه های کم ارتفاع تر و تیره تر، برعکس عمل می کنند.

هزینه نصب و اجرای پارکت چوبی به میزان قابل توجهی است و در تخصیص بودجه باید مبلغی را نیز برای آن در نظر گرفت.

برای تمیز کردن پارکت چوبی نباید از مواد شوینده شیمیایی استفاده شود و تمیز سازی با دستمال مرطوب شده، کافی است. نگه داری روزانه مثل جلوگیری از خیس و مرطوب ماندن سطح پارکت ها نیز اهمیت زیادی دارد چرا که لایه نیم پلی استر رویی را خراب کرده و نمای سفیدک مانند و پوسته پوسته شده ای به کفپوش می دهد.

5280

نصب اصولی کفپوش پارکت نکته مهمی دیگر

نصب حرفه ای و اصولی پارکت های چوبی اهمیت زیادی دارد. کف سطح پارکت شده در صورت نصب اصولی باید قبل از نصب تراز شده باشد و در صورت نیاز از فوم مخصوص برای تراز سازی استفاده شود. سطح کار پس از اجرا باید بدون هیچ گونه درز اضافی مابین واحد ها باشد و در نهایت، فاصله مابین پارکت و دیوار باید دارای درز مخصوص (درز انبساط) باشد. در نتیجه انجام اصولی مراحل کار (نصب اولیه، ساباندن، نیم پلی استر اول، بتونه کاری، ساباندن ثانویه، نیم پلی استر دوم و در نهایت نصب قرنیز ها) برای نمونه های تک لایه و همچنین چفت و بسط و برش اصولی نمونه های چند لایه، اهمیت بسیار زیادی دارد. البته در برخی از نمونه های امروزی، دو مرحله آخر حذف شده و پارکت نیازی به ساب و لاک ندارد.

نیم پلی استر ثانویه به شما این امکان را می دهد که از نصاب بخواهید که رنگ نمای پارکت تان را به رنگ دلخواه تان در بیاورد. نصاب های پارکت با اضافه کردن پودر رنگ به این محلول، رنگ نمای پارکت های چوبی را تغییر می دهند.

5282
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۵:۴

ممنونم از محبت شما کاربر گرامی

avatar
۱۹-۱۱-۹۷ ساعت ۱۸:۲۹

با تشکر از پست خوبتون دوست عزیز
ممنون از اینکه به سادگی و با توضیحات کامل بیان کردید این مطلب رو.
امیدوارم موفق باشید.

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای