دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

همه چیز درباره وام مسکن خانه اولی ‌ها و شرایط مربوط به آن

logo
Sakhtemoon
همه چیز درباره وام مسکن خانه اولی ‌ها و شرایط مربوط به آن

امروزه خرید مسکن دغدغه خیلی از جوان ها و افرادیست که مستاجر هستند. وام مسکن یکی از گزینه هایی است که می تواند برای خرید مسکن کمک خوبی باشد.


از ابتدای سال نود و هفت، بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه، قیمت تمام کالاها و خدمات چه داخلی و چه خارجی رشد چشمگیری داشته است. و به تبع آن بازار مسکن هم از این ماراتن جا نمانده و با یک جهش بزرگ، خانه دار شدن را برای طیف وسیعی از مردم جامعه سخت و حتی غیر ممکن کرده است. تورمی که امسال شرایط معیشتی مردم را تحت تاثیر خودش قرار داده روز به روز در حال افزایش است و متاسفانه تنها چیزی که ثابت مانده حقوق های دریافتی و درآمد افراد جامعه است. خب در چنین شرایطی که قیمت اقلام مصرفی خانوار از خوراک و پوشاک گرفته که جز نیازهای ضروری  هستند تا کالا های غیر ضروری، چند برابر شده، مسلما قدرتی نخواهد ماند برای خرید مسکن و حتی بازپرداخت اقساط آن، از سوی دیگر فقط قیمت خرید نیست که افزایش یافته است، به همان نسبت هزینه رهن و اجاره هم بالا رفته با این حساب، خیلی از خریداران بالقوه مسکن نه تنها نتوانسته اند تصمیم خود را جامه عمل بپوشانند بلکه مجبور به جابه جایی شده و به محله های پایین تر نقل مکان کرده اند. در این مقاله وبسایت ساختمون به موضوع وام مسکن و موارد مربوط به آن می پردازیم.

4505

به کجا چنین شتابان

در بحبوحه ای که شاهد افزایش دور از انتظار قیمت مسکن بودیم، این اتفاق از سوی خیلی از اقتصاد دانان حباب خوانده شد. یعنی پدیده ای که طبیعی نیست و در زمان کوتاهی تب آن فروکش خواهد کرد و اوضاع طبیعی می شود. اما هرچه جلوتر رفتیم نه تنها این حباب از بین نرفت بلکه روز به روز بزرگ و بزرگ تر شد. حالا هم علیرغم رکودی که بازار مسکن را فرا گرفته است هنوز خبری از کاهش قیمت ها نیست. هرکس که صاحب ملک است آن را چون سرمایه ای گرانبها می داند که جز با کسب سود کلان راضی به فروش نخواهد شد.

4506

مسکن اولی ها

از قدیم الایام در فرهنگ و اجتماع ما این طور جا افتاده، تا زمانی که نتوانیم یک مسکن و خودروی مناسب تهیه کنیم، خودمان را از لحاظ شرایط اقتصادی تثبیت شده نمی دانیم. پس طبیعی است که با جمع کردن اندک پس اندازی اولین چیزی که به ذهن مان برسد تهیه مسکن باشد. البته کسانی هم هستند که با داشتن مسکن مناسب باز به فکر سرمایه گذاری در پروژه های مسکونی می باشند، چون روند افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر نشان داده این سرمایه گذاری پر منفعت است. ولی روی حرف ما با کسانی است که هنوز مجبورند سال به سال یا مبالغ افزایش یافته رهن و اجاره را بپذیرند و یا خانه شان را عوض کنند و موردی با امکانات کمتر ولی همان قیمت گذشته پیدا کنند. از این حادثه پر التهاب افزایش قیمت مسکن کسانی که بیش ترین ضرر را متحمل شدند همین خانه اولی ها بودند. معمولا تعداد زیادی از جماعت خانه اولی، زوج های جوان هستند. کسانی که مبلغ پس انداز شده شان را به مدت یکسال بدون استفاده به بانک سپرده اند تا بتوانند با دریافت وام خانه بخرند. حالا اما قیمت خانه ها تا سه برابر افزایش یافته و خریدن خانه دلخواه شان فراهم نیست. مشکل دیگر این جاست حتی اگر خانه دلخواه را هم کنار بگذارند و بخواهند به سراغ گزینه های دیگر بروند، وام مسکن هم به هر خانه ای با هر شرایط تعلق نمی گیرد. از موارد با اهمیت در انتخاب خانه، سال ساخت آن است که بایستی از 15 سال کم تر باشد. گزارش ها و مصاحبه های پراکنده ای که با متقاضیان دریافت وام صورت گرفته نشان می دهد خیلی از خانه اولی ها برای فراهم کردن پول سپرده بانک، دارایی های نقدی نظیر ماشین، سکه، طلا و... را فروخته اند با این تصور که بعد از خرید خانه کمبود آن ها را هم جبران می کنند. ولی حالا هم آن دارایی را از دست داده اند، هم خریدن خانه غیرممکن شده، و هم ارزش پول شان از نصف کم تر شده است. واقعیت این است تبعات این اتفاق را نمی توان دست کم گرفت. علاوه بر ضرر مالی این متقاضیان، شرایط روحی و روانی ایجاد شده هم آسیبی بزرگ برای آن ها در پی خواهد داشت.

4509

فشار همه جانبه

اگر افزایش قیمت فقط مربوط به بازار مسکن بود باز تا یک جایی می توانست این اختلاف را تعدیل کرد، اما از آن جایی که وضعیت معیشتی مردم هم اوضاع نابه سامانی پیدا کرده است نمی توان این گرانی را جبران کرد و بایستی به طور اختصاصی مشکل را برطرف کرد.

راه حل چیست

مبلغ تسهیلات اعطایی به هریک از زوجین در تهران 800 میلیون ریال، شهرهای بزرگ 600 میلیون ریال و شهرستان های کوچک 400 میلیون ریال است. اگرچه با استفاده از این تسهیلات تا پیش از گران شدن غیر منتظره قیمت ملک، امکان خریدن فراهم بود اما پر واضح است این مبالغ در برابر قیمت امروزی مسکن بسیار ناچیز است. اگر اوضاع بر همین منوال ادامه پیدا کند سال به سال پس انداز متقاضیان مسکن عقب تر از رشد قیمت آن خواهد بود و عملا راه به جایی نخواهد برد ولی نمی شود که خانه اولی ها را همه از خرید خانه محروم کنیم و خط بطلان بکشیم روی آرزوی خانه دار شدن آن ها، پس یا باید قیمت مسکن پایین بیاید و به یک ثبات معقول و منطقی برسد یا بانک مسکن سقف تسهیلات را افزایش دهد تا حدی که شرایط مانند سال های گذشته شود. در مورد گزینه اول که تجربه نشان داده امکان ارزان تر شدن خانه تقریبا صفر است. و در مورد گزینه دوم هم اگرچه پیشنهاد افزایش وام از طرف بانک مسکن به بانک مرکزی ارایه شده ولی هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است. چون تنها بانک نیست که باید تایید کند بلکه این درخواست باید از طرف شورای پول و اعتبار نیز تصویب شود.

به امید آن که هرچه سریع تر درباره این موضوع تصمیم منطقی گرفته شود تا خانه اولی ها هم مثل گذشته قادر به خرید خانه مناسب باشند. شایان ذکر است که وبسایت ساختمون، وبسایتی تبلیغاتی در حیطه صنعت ساختمان می باشد و شما می توانید با مراجعه به وبسایت از محصولات موجود در وبسایت مثل ساندویچ پنل، کفپوش اپوکسی، شومینه و موارد دیگر مشاهده نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از دیگر امکانات و خدمات سایت نیز استفاده نمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای