دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نورپردازی استخر های سرپوشیده و روباز و انواع چراغ های مورد استفاده

logo
Sakhtemoon
نورپردازی استخر های سرپوشیده و روباز و انواع چراغ های مورد استفاده

نورپردازی استخر (چه سر پوشیده و چه سر باز) علاوه بر تامین روشنایی کافی برای آن، در زیبا تر جلوه دادن این سازه پر طرفدار تاثیر بسزایی نیز دارد.


شاید به نظر بیاید که نورپردازی در زیبایی استخر و جلوه آن تاثیر زیادی ندارد اما در حقیقت این پدیده اگر به درستی انجام پذیرد زیبایی محیط را چند برابر کرده و فضا را برای کاربران بهتر خواهد کرد. چه در استخر های رو باز و چه سر پوشیده نحوه صحیح نورپردازی و رعایت الزامات ضروری است. به همین منظور در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی این امر مهم پرداخته ایم که در ادامه می خوانید. در همه استخر ها بایستی چراغ های زیر آب و چراغ هایی در محیط های مناسب پیرامون استخر قرار داده شود تا همه قسمت ها به راحتی برای افراد قابل دیدن باشد. البته هدف تامین روشنایی یک هدف اصلی و کلی است. نورپردازی به منظور ایجاد زیبایی و تنوع و بخشیدن جلوه خاص به آب استخر نیز مورد توجه قرار می گیرد. زیبایی استخر هایی که نورپردازی مناسب دارند در شب چندین برابر روز است. شاید به نظر بیاید که نورپردازی جزء تزیینات مکمل است و وجود آن ضروری نیست ولی تغییری که پس از ایجاد نورپردازی مناسب در شکل و شمایل استخر و فضای اطراف آن ایجاد می شود هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

5540

نورپردازی مناسب استخر سرپوشیده

در استخر های سر پوشیده چراغ ها باید طوری قرار داده شوند که نور کافی از بالا به سطح استخر بتابد و شناگران همه قسمت های استخر را به راحتی رویت کنند. هم چنین برخی چراغ ها در دیوار های اطراف قرار می گیرد که آن هم تاثیر مثبتی بر نوری که بر آب تابیده می شود خواهد گذاشت. البته قرار دادن چراغ ها در دیوار های مجاور بسیار بهتر از قرار دادن آن ها در سقف است. چون چراغ هایی که در سقف قرار می گیرند اگر خراب شوند بایستی استخر را تخلیه کرد تا بتوان به تعمیر آن ها پرداخت. حتی الامکان از چراغ هایی استفاده کنید که نور آن ها قابل تنظیم باشد و بتوانید به دلخواه نور آن ها را تغییر دهید.

کاشی کاری کف استخر بر روی نوری که تابیده می شود و روشنایی آن تاثیر خواهد گذاشت. رنگ های آبی و سبز تیره و حتی آبی مایل به خاکستری جلوه ای خاص به استخر خواهند بخشید.

استخر های سرپوشیده که در منازل مسکونی به کار می روند و مخصوص استفاده اعضای خانواده می باشند فضایی برای تمدد اعصاب هستند. از این رو باید نورپردازی در آن ها به گونه ای باشد که آرامش را برای کاربران فراهم کنند. چراغ هایی که در زیر آب قرار می گیرند در کف استخر از لحاظ نصب و نگهداری حساسیت ویژه دارند. باید اصول دقیق ایمنی هنگام نصب این چراغ ها در نظر گرفته شود در غیر این صورت موجب برق گرفتگی خواهند شد.

5541

انواع مختلف چراغ های استخر

چراغ های استخر انواع گوناگونی دارند که از انواع آن می توان به چراغ های هالوژنی، LED و SMD اشاره نمود. این چراغ ها دارای ولتاژ پایین 12 و 24 ولت هستند. به دلیل رسانایی بالای آب امکان استفاده از چراغ هایی با ولتاژ خانگی (220) وجود ندارد. ولتاژ بالا حادثه آفرین می باشد و ممکن است باعث ایجاد شوک الکتریکی شود؛ و از آن جایی که این پدیده هنگامی که بخشی از بدن یا تمام آن در آب باشد خیلی شدید تر از وقتی است که روی خشکی باشیم لذا سنجیدن تدابیر لازم برای جلوگیری از حوادث بسیار ضروری می باشد. مقاومت بدن در آب نسبت به عبور جریان بسیار پایین است. عایق کاری استخر هم بایستی طبق اصول ایمنی صورت پذیرد.

چراغ های هالوژن تک رنگ هستند و حرارت زیادی هم تولید می کنند. عمر این چراغ ها هم نسبت به دو نوع دیگر کوتاه تر است. آب استخر حرارت تولید شده ناشی از چراغ های هالوژن را می گیرد اما زمانی که آب استخر کم شود و چراغ ها در معرض هوا قرار گیرند تغییر شکل می دهند و حتی گرمای ناشی از آن ها باعث آسیب رساندن به شناگران خواهد شد. چراغ های هالوزن باید در عمق 50 سانتی متری یا بیش تر از سطح آب قرار گیرند که اگر بخشی از آب استخر به واسطه تبخیر کم شد چراغ ها خارج از آب نباشند.

چراغ های LED و SMD علاوه بر این که دارای طیف رنگی متنوعی هستند و حرارت کمتری هم دارند، این نوع چراغ ها نسبت به مدل های دیگر دارای نصب راحت تری نیز می باشند. البته باید این را هم در نظر داشت که قیمت چراغ های LED و SMD نسبت به نوع هالوژنی گران تر است. این چراغ ها هم به وسیله آب استخر حرارت شان پایین می آید لذا محل قرار گیری آن ها هم باید در عمق 50 سانتی متری و یا بیش تر از سطح آب باشد.

5542

فاصله چراغ های استخر از یکدیگر

فاصله چراغ ها از یکدیگر بسته به میزان روشنایی آن ها تایین می شود. اما کمترین مقدار این فاصله 3 متر است. در مجموع رعایت کلیه اصول ایمنی در نورپردازی و قرار دادن چراغ ها  برای جلوگیری از حادثه ضروری است.

امید است که مطالب موجود در این مقاله رضایت خاطر شما عزیزان را فراهم کرده باشد درصورتی که به مطالب دیگری همچون انواع پارتیشن بندی ها، کرکره برقی و کارآیی های آن، انواع مختلف کفپوش های (کفپوش اپوکسی) و موارد دیگر علاقه مند هستید، می توانید به سایر مقالات وبسایت مراجعه نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از دیگر امکانات و خدمات آن نیز بهره مند گردید.

5543
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای