دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نمایی خاص و جذاب با استفاده از آجر نسوز

logo
Sakhtemoon
نمایی خاص و جذاب با استفاده از آجر نسوز

آجر نسوز نوعی آجر مدرن محسوب می شود که در برابر گرما مقاومت چشم گیری دارد و از آن می توان در نمای ساختمان، آجر شومینه و کفپوش نیز استفاده نمود.


آجر از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از عناصر اصلی ساخت و ساز به کار می رفته است. برای برپا کردن هر بنایی به تعدادی آجر به عنوان عناصر اولیه و ضروری نیاز بود. رفته رفته بر کاربرد این عنصر در ساختمان سازی اضافه شد و از این محصول در تزیینات ساختمان ها و بنا ها استفاده شد. امروزه آجر های تزیینی که برای نما به کار می روند دارای طرح ها و رنگ های متنوعی هستند که چشم هر بیننده را به خود خیره می کنند. نمای آجری ساختمان ها یادآور ابنیه قدیمی است. بسیاری از بنا های تاریخی نمای آجری دارد پس بی دلیل نیست که این عنصر در بین ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد و هنوز هم برای تزیینات ساختمان به وفور به کارش می بریم. در این مقاله وبسایت ساختمون به یکی از انواع آجر ها یعنی آجر نسوز که کاربرد ویژه ای در نمای ساختمان ها دارد پرداخته ایم.

6583

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز از خاک چینی و نسوز ساخته می شود. فرآیند ساخت این آجر ها در دمایی حدود 1500 درجه سانتی گراد انجام می شود. همان طور که از نام شان پیداست آجر های نسوز مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارند. این آجر ها که از مواد نسوز ساخته می شوند در دما های خیلی بالا خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می کنند. پس به دلیل این خاصیت می توان از آن ها برای کوره های صنعتی هم استفاده کرد. اما در این مقاله مصرف آن در صنعت ساختمان سازی مد نظر است. در صنعت ساختمان سازی از آجر های نسوز برای نمای ساختمان استفاده زیادی می شود. البته در فضای داخلی خانه هم این آجر ها به کار می روند. یکی از این کاربری ها استفاده از آجر های نسوز برای ساختن شومینه است.

6585

چرا آجر های نسوز برای استفاده در نمای ساختمان مناسب هستند؟

استفاده از مواد طبیعی در ساختن آجر های نسوز باعث شده رنگ های آن ها ثابت بوده و در برابر تغییرات، مقاومت بالایی داشته باشند. تنوع رنگی آن ها و همچنین ثابت بودن رنگ شان یکی از دلایلی است که استفاده از این آجر ها را برای نمای ساختمان تایید می کند. نمای بیرونی ساختمان در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارد و اگر جنس محصولی که برای نما استفاده می شود مناسب نباشد به زودی رنگ پریده می شود و زیبایی خود را از دست می دهد. با استفاده از تنوع رنگ آجر های نسوز می توان نمایی خاص و جذاب برای ساختمان، آن هم مناسب با هر سلیقه ای ایجاد کرد.

آجر های نسوز علاوه بر این که در برابر حرارت و گرما مقاوم هستند، در برابر سرما نیز مقاومت بالایی دارند و در فصل های سرد سال هم نگرانی بابت آسیب آن ها وجود ندارد. آجر های مذکور به آسانی به انواع ملات های ساختمانی می چسبند لذا امکان نصب آن ها روی نمای بیرونی ساختمان با درصد امنیت بالایی وجود دارد. این محصول در برابر ضربه و سایش نیز مقاومت قابل قبولی دارد، به همین دلایل اغلب مورد توجه ساختمان ساز ها قرار می گیرد به عنوان یک محصولی که هم دوام و عمر و مقاومت بالایی دارد و هم می تواند پاسخگوی نیاز به زیبایی ساختمان باشد.

ضریب انتقال حرارت در آجر های نسوز بسیار پایین است در نتیجه در فصل گرم سال حرارت را کمتر از محصولات دیگر گرما را به خانه منتقل می کنند که همین ویژگی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.
آاین آجر ها وزن کمی دارند و در رده محصولات ساختمانی سبک به حساب می آیند. از این رو استفاده از آن ها در نمای ساختمان بسیار عاقلانه است. زیرا وزن ساختمان را سنگین نمی کنند و احتمال کنده شدن شان هم کم تر می شود. اجرای آن ها روی نما به سادگی صورت می گیرد و نیاز به ابزار خاص و پیچیده ای برای این کار نیست.

این آجر ها در اندازه و قطع متنوعی ساخته می شوند که می توان متناسب با طرحی که برای نما مورد نظرمان است از بین آن ها انتخاب کنیم. آجر نسوز جذب آب پایینی دارد. پس اگر به دلیل بارش باران در معرض رطوبت قرار بگیرد خطری ساختمان را تهدید نمی کند.

6587

رنگ های آجر نسوز

این محصول در چهار رنگ اصلی مشکی، سیاه، قهوه ای و شاموتی زرد به بازار عرضه می شود. که هر کدام از این رنگ ها طیفی وسیع دارند. بر اساس چیدن آجر ها در کوره میزان پر رنگ بودن آن ها تعیین می شود. آجر هایی که در نزدیکی حرارت کوره چیده شده اند دارای رنگ تیره تری می باشند.

استفاده از آجر نسوز به عنوان کفپوش

در نمای داخلی ساختمان ها هم می توان از آجر نسوز برای پوشاندن کف خانه استفاده کرد. مقاومت بالا و نسوز بودن این محصول از جمله دلایلی است که آن را برای این منظور مناسب می کند. علاوه بر این که آجر نسوز به آسانی حرارت را منتقل نمی کند و در نتیجه عایق خوبی برای حرارت به حساب می آید و تا اندازه زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

6589

اگر قصد خرید مصالح ساختمانی با کیفیت و با قیمت مناسب را دارید با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید عرضه کنندگان این محصولات را به خوبی بشناسید و بهترین انتخاب را داشته باشید. وبسایت ساختمون با رصد کردن مستمر بازار و بررسی نیاز های مشتریان بالقوه در این زمینه، معتبرترین مراکز عرضه کننده فعال را معرفی می نماید. همچنین با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید از محصولات آن مثل انواع کفپوش ها (کفپوش اپوکسی، لمینت، پارکت، بامبو و....)، سقف های کاذب مختلف، انواع پارتیشن بندی ها، کرکره های برقی و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

6591
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای