دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نرده شیشه ای | نرده شیشه ای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

logo
Sakhtemoon
نرده شیشه ای | نرده شیشه ای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شیشه کاربردهای بسیاری در صنعت ساختمان دارد که همه ما با رایج ترین استفاده شیشه، یعنی شیشه پنجره، آشنا هستیم. اما امروزه از شیشه برای مصارف مختلفی همچون، درب‌های شیشه ای، شیشه بالکن‌ها، پارتیشن و … استفاده می شود. یکی از جدیدترین موارد استفاده‌ شیشه، می‌توان به نرده شیشه ای اشاره کرد. در این مطلب همراه ساختمون باشید تا نرده شیشه ای و موارد مصرف آن در ساختمان‍‌ها آشنا شوید.


شیشه زیباست، بخصوص اگر به عنوان یک المان طراحی داخلی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند زیبایی را چندین برابر کند. به همین دلیل، روز به روز کاربرد آن در ساختمان و طراحی داخلی بیشتر می‌‌شود. قبلا از شیشه‌ها فقط به عنوان پوشش پنجره ها استفاده می شدند. اما امروزه در تمام گوشه و اکناف ساختمان می‌‌توانیم آن‌ها را ببینیم. یکی از خلاقانه ترین شکل‌های استفاده از شیشه‌ها در نرده شیشه ای نمود پیدا کرده است. نرده‌ شیشه ای خود کاربردها، انواع مختلف و ویژگی‌های منحصربفردی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نرده شیشه ای چه مزایایی دارد؟

نرده‌های فلزی در مقابل رطوبت مقاوم نیستند، در برابر رطوبت و ضربه رنگ آن‌ها می‌پرد و لکه‌دار می‌شوند. اما نرده شیشه ای هیچ یک از این مشکلات را ندارد. آن‌ها بسیار مقاوم هستند. رنگ و جلای‌شان را از دست نمی‌دهند و مقاومت بالایی در دماها و شرایط آب و هوایی مختلف از خود نشان می‌دهند. آن‌ها ضدآب و ضدزنگ هستند. اصولا، حتی به شکل ترکیبی، مقاومت بیشتری در مقایسه با سایر مصالح دارند. تغییر فرم نمی‌دهند، تغییر رنگ نمی‌دهند و عموما جز لک شدن، که آن هم به راحتی قابل تمیز شدن است، هیچ نقصانی پیدا نمی‌کنند. نوع شیشه سکوریت، که با یک لایه لمینت پوشش داده شده است، ایمنی بسیار بالایی دارد و نشکن است. بنابراین، نرده شیشه ای از آن جمله انتخاب‌هایی است که می توانید روی آن‌ تا سال‌ها حساب کنید.

کاربرد نرده شیشه ای در ساختمان

نرده شیشه ای هم در فضاهای خارجی هم در فضاهای داخلی کاربرد فراوانی دارد. در ادامه با کاربرد این نرده‌ها آشنا می‌شوید.

کاربرد در فضای داخلی

- نرده شیشه ای به عنوان نرده راه پله:

در فضاهای داخلی از نرده شیشه ای معمولا به عنوان نرده پله (حفاظ راه پله) استفاده می شود. اگر خانه یا دفتر کارتان دوبلکس است و  یااز چند طبقه متصل به هم تشکیل شده بهترین انتخاب برای راه پله نرده شیشه ای است. حتی می‌توانید خود پله‌ها را هم از شیشه بسازید، برای این منظور می توان از پله پیش ساخته استفاده نمود که مقاومت بالایی نیز دارند و به خوبی می‌توانند وزن را تحمل کنند. خانه‌ای را تصور کنید که وسط آن پله‌ای شیشه به صورت ساده، مارپیچ یا پله گرد وجود داشته باشد. نفس‌گیر نیست؟

2938

- به عنوان جدا کننده فضاها:

در ادارات و شرکت‌ها می‌توان از نرده شیشه ای به عنوان پارتیشن استفاده کرد. این تکنیک مزایای بسیاری دارد، اولا امکان ارتباط درون سازمانی را تسهیل می‌کند، ثانیا مدیران می‌توانند به راحتی عملکرد همه را زیر نظر بگیرند و در آخر فضا را بازتر و بزرگ‌تر می‌نمایاند. حالا فکر کنید اگر در طراحی داخلی از رنگ و سایر المان‌های دکوراتیو به شکل هوشمندانه‌ای استفاده شده باشد، پارتیشن‌های شیشه ای تا چه حد می‌توانند منحصر بفرد و زیبا باشند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد پارتیشن‌ها بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌های "با انواع پارتیشن اداری آشنا شوید" و "مزایای پارتیشن شیشه ای چیست؟" مراجعه کنید.

2939

کاربرد در فضاهای خارجی

- در اطراف استخر:

یکی از پرکاربردترین مصارف نرده شیشه ای اطراف استخرهاست. استفاده از نرده شیشه ای در اطراف استخرها، بالاخص اگر استخر در میان باغ یا فضای باز باشد، زیبایی فضا را منعکس می‌کند و به شناگران این شانس را می‌دهد که در حین شنا حظ بصری نیز ببرند. اگر محدوددیت‌های ترددی و ممانعت‌های دیگری وجود نداشته باشد بهترین پیشنهاد برای استخر ویلایتان استفاده از نرده شیشه ای است.

2945

- نرده بالکن:

استفاده از نرده شیشه ای در بالکن آن را وسیع‌تر و دلبازتر نشان می‌دهد، بخصوص برای بالکن‌های کوچک بسیار مناسب است. زیرا دید بازی را در اختیار ساکنین می‌گذارد تا به راحتی به منظره‌های اطراف اشراف داشته باشند و از آن لذت ببرند. همچنین بالکن شیشه ای در مقابل برف و باران و باد بسیار مقاوم است و جلوه‌ای خاص به نما می‌بخشد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بالکن های شیشه ای بدست آورید، حتما به مقاله "انواع شیشه بالکن و کاربرد آن ها" مراجعه کنید.

2940

- حفاظ پشت بام:

می‌توانید برای پشت بام‌تان از نرده شیشه ای استفاده کنید. بخصوص پیشنهاد ویژه‌ی ما به کسانی است که قصد دارند پشت بام‌شان را با تکنولوژی‌های جدید به باغی کوچک تبدیل کنند. با به کار بردن نرده شیشه ای نه تنها پشت بام خود را به تمام شهر وصل می‌کنید، بلکه باغ شخصی خودشان را به یک المان طراحی شهری تبدیل می‌نمایند.

- در محوطه سازی:

نرده شیشه ای محوطه‌ سازی را جذاب و چشم نواز می‌کند. در فضاهای صاف مانع دید نمی‌شود و در مناطق پست و بلند هم می توان، با بازی با اشکال، جلوه‌ی دیدنی به محوطه بخشید. نرده شیشه ای بهترین جایگزین برای فنس‌کشی‌های قدیمی است. البته اگر دغدغه‌ی محرمیت فضا را دارید شاید استفاده از آن‌ها به عنوان خارجی‌ترین دیوار چندان مناسب نباشد، اما میان فضاها و به عنوان جداکننده و یا درب داخلی انتخاب خوبی خواهد بود.

2941

- نرده راه پله:

حتی در فضاهای خارجی هم می‌توانید از نرده شیشه ای به عنوان نرده راه پله استفاده کنید. استهلاک نرده‌های فلزی یا چوبی را ندارند و نسبت به آن‌ها جلوه بهتری دارند. این نرده‌ها را به راحتی می‌توان تمیز کرد. حتما شما هم با عبور از راه پله‌هایی، که نرده شیشه ای دارند، احساس کرده‌اید در ساختمانی بسیار شیک و گران‌قیمت هستید.

2942

در این یادداشت کاربرد نرده شیشه ای را بیشتر در فضاهای شخصی‌تر و خصوصی‌تر برشمردیم. اما در فضاهای عمومی‌تر هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مثلا به عنوان حفاظ دور زمین بازی بچه‌ها در پارک‌ها. اینگونه به والدین هم اجازه می‌دهید که کودک دلبندشان را از نظر دور نکنند. در لابی هتل‌ها هم نرده های شیشه ای انتخاب هوشمندانه و شیکی است. در دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مدارس و کلا هر فضایی که دغدغه‌ی جداسازی در عین حال در دسترس بودن و عمومی بودن را دارند.
نرده شیشه‌ای می‌تواند به صورت تنها و یکپارچه یا ترکبیی همراه با سنگ، چوب یا فلز بکار رود. حتی نرده‌های شیشه‌ای می‌توانند با اشکال و مجسمه‌ها نیز ترکیب شوند. آن‌ها می‌توانند در ابعاد و اشکال مختلف برش داده شوند و یا رنگ آمیزی متنوع داشته باشند. استفاده از شیشه، دست طراح را بسیار باز می‌گذارد. تنها محدودیتی که ممکن است با آن مواجه شوید محدودیت خلاقیت طراح است!

مراقبت از نرده شیشه ای

شیشه نیاز به مراقبت نسبتا کمی دارد، فقط پاک کردن گرد و غبار در اکثر موارد کافی است. معمولا مواد اسیدی یا قلیایی تاثیری روی شیشه ندارند. بنابراین، آلودگی هوا و باران‌های اسیدی باعث خوردگی سطح شیشه نمی‌شوند. تنها اسیدی که می‌تواند شیشه را تحت تاثیر قرار دهد، اسید هیدروفلوریک است که کاربرد عمومی چندانی ندارد. تنها مراقبی که لازم است از نرده های شیشه ای بکنید این است که گهگدار آ‌ن‌ها را تمیز کنید و مراقبت کنید ضربه‌ی خیلی محکمی، که باعث شکستن آن‌ها ‌شود، به آن ها وارد نشود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای